Forebyggelse og håndtering af ulykker i social- og sundhedssektoren

Branchevejledning om arbejdspladsens opgaver i forbindelse med arbejdsulykker i social- og sundhedssektoren.

Formålet er at medvirke til at styrke forebyggelsen af arbejdsulykker gennem en bred og systematisk indsats. Samtidig giver vejledningen viden og metoder til, hvordan de ulykker, som alligevel sker, skal håndteres og anmeldes efter reglerne.

Vejledningen henvender sig til alle, der har ansvar og opgaver i forbindelse med at forebygge, håndtere og anmelde arbejdsulykker, herunder arbejdsgivere og ledere, arbejdsmiljørepræsentanter, øvrige medlemmer af arbejdsmiljø- og MED-organisationen samt interne arbejdsmiljøkonsulenter.

Branchevejledningen er opdateret efter nye regler for anmeldelse af arbejdsulykker som trådte i kraft 1. juli 2022.

Fakta om materialet

Type: Branchevejledning

Arbejdspladstype: Social og Sundhed

Sidetal: 32

Udgiver: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration

Udgivelsesår: 2013

Opdateret dato: 2022

Forfatter: Susanne Wiuff og Inger-Marie Wiegman

Ansvarlig: Jytte Tolstrup