Del: - -

Viden om stress (undervisningsområdet)

Her kan du se korte oplæg om forebyggelseskultur og stressværktøjer i arbejdet på gymnasiale uddannelser. Videoklippene nedenfor stammer fra en webinarrække om psykisk arbejdsmiljø på gymnasiale uddannelser, men indholdet er også relevant for andre brancher – særligt undervisningsområdet.

Når en lærer eller anden medarbejder går ned med stress, har det store konsekvenser for den enkelte, kollegerne og skolen​. Derfor er der et behov for at tage hånd om problemerne på den enkelte skole eller uddannelsesinstitution. Stress betegner en tilstand, hvor vi har brug for at mobilisere ekstra kræfter. Det er en reaktion, som påvirker vores krop, vores evne til at tænke og vores måde at fungere på socialt.

Hvis reaktionen kun er kortvarigt, er det normalt ikke noget problem. Men oplever vi over længere tid, at vi ikke har ressourcer til at opfylde de krav, der stilles til os - eller som vi stiller til os selv - kan stressen blive problematisk og i sidste ende føre til psykisk og fysisk sygdom. En stressreaktion skelner ikke imellem private og arbejdsrelaterede årsager, og opstår som oftest i et samspil mellem forskellige forhold.

I de korte nedklip fra webinaret får du her viden om lovgivning, vinkler på ubalancer og stress - og ikke mindst inspiration og konkrete værktøjer til at forebygge og håndtere ubalancer og iværksætte en stressforebyggende indsats på jeres arbejdsplads.

På videoerne optræder arbejdsmiljøkonsulenterne Sabine Brix Mølgaard og Stig Ingemann Sørensen fra BFAs’ besøgsteam.

Webinarerne er tilrettelagt af BFA i samarbejde med Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Danske Gymnasier (DG).

Se de enkelte nedklip her

Perspektiver på stress

Hvad siger loven om stress?

Hvordan bliver I klogere på balancen hos jer?

Kombinationsbelastninger - NFA forsklning

Samarbejd om at forebygge stress

Det opgaverettede fællesskab – standardmetoden

Værktøj

Vi forebygger stress sammen - stresspolitik

Værktøj

Forstå og forebyg stress - stresstrappen

Værktøj

Se hele webinaret her

Se hele webinaret her


Senest revideret den 16. april 2024