I princippet skal sygehusledelsen lave en APV i hvert hjem, men det er sjældent muligt i praksis. Personalet kommer der måske kun et par gange, og i nogle situationer akut.
Mange kommuner har lavet arbejdspladsvurderinger (APV) i hjem, hvor hjemmeplejen kommer. Det er en god idé at trække på den viden, der allerede er heri.
Det fritager ikke sygehusledelsens for at beskrive arbejdet i private hjem i APV’en. Problemstillingerne bør så vidt muligt afklares på forhånd, når patientbesøget forberedes.
Er det ikke muligt at udarbejde eller trække på individuelle APV’er, må APV’en tage udgangspunkt i typiske problemstillinger i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen. Indholdet vil blandt andet afhænge af behandlingens art, patienternes sædvanlige tilstande og boligforhold.
Eksempler på problemstillinger i private hjem:
- Dårlige adgangs- og pladsforhold
- Dårlige arbejdsstillinger som foroverbøjet krop og vrid
- Uhensigtsmæssige løft af udstyr (og patienter)
- Mangel på kompetencer eller opbakning
- Ringe kommunikation og samarbejde
- Rygning og husdyr (læs indeklimaportalen.dk)
Løsningerne kunne eventuelt være
- Mere ergonomisk og faglig oplæring
- Tydelige krav til indretning og adgangsforhold
- Bedre samarbejdsstruktur med tydelig fordeling af ansvar og opgave
- Lettere tilgængelige hjælpemidler
- Udvikle den vanskelige samtale
Læs mere om handlemulighederne på de andre sider i venstre menu, og læs om APV-arbejdspladsvurdering her.
OBS! Hvis det ikke er muligt at etablere sikre arbejdsforhold i patientens hjem, må behandlingen foregå på sygehuset.