APV-tjekliste til forflytning i borgernes hjem
APV-tjeklisten er afprøvet på 4 arbejdspladser i ældreplejen. Erfaringerne viser, at tjeklisten gør det muligt at udarbejde ensartede beskrivelser af de forflytningsudfordringer, man kan støde på i en borgers hjem. På den måde kan tjeklisten være med til at skabe en fælles faglig forståelse af og holdning til, hvordan forflytningsopgaverne løses, så man undgår skader og nedslidning.
Erfaringerne viser også, at det er nødvendigt at opbygge en organisation omkring brug af tjeklisten, så det er klart, hvem der udfylder den, hvem der handler på de problemstillinger, der viser sig og hvem der følger op og kontrollerer, at løsningerne virker.
I Gentofte har man netop ansat en koordinator for forflytningsområdet, som skal opbygge og drive et netværk af lokalt forankrede forflytningsvejledere. Disse skal primært rekrutteres blandt arbejdsmiljørepræsentanterne og knyttes tæt til Arbejdsmiljøorganisationen.