Hvem skal gennemføre APV?
- Ifølge Arbejdsmiljøloven skal alle virksomheder med ansatte gennemføre en arbejdspladsvurdering.
- Arbejdspladsvurderingen skal ske i et samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen.
Hvem skal APV’en omfatte?
- Alle som har en aftale om at udføre arbejde for en arbejdsgiver.
Hvem er ansvarlig for, at APV bliver gennemført?
- Arbejdsgiveren er ansvarlig for, at der udarbejdes en skriftlig APV af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen.
- De samme krav gælder for private firmaer, hvis kommunen har udliciteret hjælpen.
Hvilke krav er der til skriftlighed og dokumentation?
- En APV skal altid foreligge skriftligt i form af en prioriteret tids- og handlingsplan.
- Benytter I dialogmøder eller interviews, udarbejder I et beslutningsreferat fra møderne.
- Udarbejder I APV’en i forbindelse med dialogmøder el. andet, skrives et kort referat.
- Det aftales på forhånd, hvor referatet skal opbevares.
Hvad skal APV’en omfatte?
Arbejdspladsvurderingen skal omfatte arbejdsmiljøet i sin helhed:
- Fysiske forhold, herunder støj, indeklima og pladsforhold
- Ergonomiske forhold
- Psykiske forhold
- Kemiske forhold
- Biologiske forhold
- Ulykkesrisiko.
De seks vigtigste arbejdsmiljøproblemer i hjemmepleje og døgninstitutioner for voksne mv. angives i Arbejdstilsynets Arbejdsmiljøvejviser nr. 45 „Hjemmepleje og døgninstitutioner mv. for voksne“. Disse er i uprioriteret rækkefølge:
- Ulykker
- Hudbelastninger
- Biologiske påvirkninger
- Løft og arbejdsstillinger
- Psykisk arbejdsmiljø
- Indeklima.
Hvor ofte skal en APV justeres?
- Arbejdspladsvurderingerne skal ajourføres, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder og -processer, som har betydning for arbejdsmiljøet. Dog mindst hvert tredje år.
- Både ledere og medarbejdere har ifølge Arbejdsmiljøloven pligt til at gøre opmærksom på behovet for justering.
Hvor skal en APV-handlingsplan opbevares?
- Handlingsplanen skal opbevares på arbejdspladsen, og den skal være til rådighed for alle på arbejdspladsen.
- Handlingsplanen for det enkelte hjem vil ofte indgå i servicekontrakten, der som oftest findes sammen med hjemmets kontaktbog eller lignende. I visse tilfælde kan planen indeholde følsomme oplysninger, som gør det nødvendigt at opbevare den i f.eks. et grupperum frem for i brugerens hjem. Dette noteres i hjemmets kontaktbog.
- Er APV’en en del af et dialogmøde eller lignende, udarbejdes et kort referat og det aftales, hvor referatet skal opbevares
- Alle ansatte på arbejdspladsen skal kende til indholdet i handlingsplanen inden for eget arbejdsområde.