Del: - -

Gode råd om at undgå ulykker på udflugten

Tekst og foto: journalist Lone Bolther Rubin

Arbejdsgiveren har nøjagtig det samme ansvar for arbejdsmiljøet, når medarbejderne er på udflugt, som når de er hjemme. Ansvaret gælder også frivillige, der udfører socialt arbejde. Men hvordan forebygger man ulykker, når man ikke lige kender det sted, turen går hen?

Her er tre gode råd til før og under udflugten:

Før udflugten

  • Tænk udflugten igennem. Vurder den generelle risiko og prøve at finde ud af, hvordan omgivelserne og faciliteterne er.
  • Mindst en medarbejder på turen skal kende til deltagernes adfærdsmønstre, og hvor meget personale der er brug for.
  • Få styr på beredskabet. Har medarbejderne en livline – hvor kan de få hjælp?

Under udflugten

  • Vær ekstra opmærksom på omgivelserne, spørg evt. nogle lokale om terræn mv.
  • Undgå panikløsninger, hvis uheldet er ude.Tilkald hjælp, hvis det er nødvendigt. Engang imellem kan det være en fordel at vende situationen med en kollega, før man selv forsøger at trække ”kørestolen op af sandet”.
  • Opstår der en kritisk situation, hvor en borger har brug for hurtig hjælp – så husk at passe på dig selv. Borgeren har ikke brug for, at du også kommer til skade.

Neden for er der flere overvejelser, før I tager på udflugt.


Før udflugten

  • Tag også højde for vejret. En befæstet sti kan godt blive tung for kørestolsbrugere, hvis det har regnet meget. Og børn falder lettere ned fra våde træer og skrænter.
  • Pak rigeligt – måske bliver der brug for hjælpemidler, man ikke lige havde regnet med. Man kan evt. lave en ”tur-taske” med førstehjælpsudstyr, hjælpemidler mv, som altid er pakket og klar til at tage med. Det kan også være ting til at aflede opmærksomheden for en frustreret borger.
  • Jo mere enkel en tur er, jo lettere er den at forberede. Begræns for eksempel antallet af butikker, I skal besøge.
  • Tænk efter – hvad er worst case? Det skal ikke afholde jer fra at tage på tur, men få jer til at overveje, om der kan opstå en situation, hvor der er brug for ekstra hjælpemidler, telefonnummer til Falck eller lignende.
  • Få styr på beredskabet. Har medarbejderne en livline – hvor kan de få hjælp? Er der mobildækning på stedet, så man kan tilkalde hjælp, og har medarbejderen mobiltelefon og de mest nødvendige telefonnumre kodet ind?
  • Tag det alvorligt, hvis en medarbejder føler sig utryg ved turens sikkerhed. Det tyder på, at turen skal revurderes. Sørg for at have en kultur, hvor det er i orden at sige fra.

Under udflugten

  • Borgerens sikkerhed er også en del af arbejdsmiljøet – hvis f.eks. et barn falder ned fra et træ, eller en dement borger forsvinder, kan det give medarbejderne et alvorligt traume.
  • Hvis forholdene er mere risikofyldte, end man havde ventet, bør man overveje at ændre planerne.
  • Bliv ikke flov eller panisk, hvis der sker et uheld – få noget positivt ud af situationen. Måske er der en pædagogisk læring for alle parter i at håndtere en nødsituation.

Senest revideret den 23. april 2020