På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

 

OK, det er forstået. Læs mere om vores brug af cookies
  • Min Side
  • Kontakt
  • Om os
  • Publikationer
  • Nyhedsbreve
BFA Logo
ARBEJDSMILJØWEB.DK- Inspiration til et godt arbejdsmiljø
  • Psykisk arbejdsmiljø 
    • Stress 
      • Fakta om stress 
        • Reaktioner på stress
        • |Udbrændthed 
          • Støtte til udbrændte
        • |Cases om stress 
          • Stressforebyggelse i Jobcenter Lejre og Stevns 
            • Stress på jobcenter Stevns 
              • Ingen langtidssygemeldinger
              • |Kom godt i gang
            • |Stress på jobcenter Lejre 
              • Indsatsen i Lejre
              • |8 gode råd
              • |Et lavt sygefravær
            • |Fakta om projektet
          • |Erfaringer med forebyggelse
      • |Indsatser mod stress 
        • Det kan du selv gøre
        • |Det kan du gøre som kollega
        • |Det kan du gøre som leder 
          • Undgå en stress-sygemelding
        • |Kan- og skal opgaver
        • |Positive pejlemærker
      • |Balance - tid og opgaver 
        • Hvorfor er der ubalance?
        • |Hvem har ubalance?
        • |Middelfart Sparekasse
        • |Det kan du selv gøre
        • |Det kan arbejdspladsen gøre
        • |Links og litteratur
      • |Hold pauser i arbejdet 
        • Fordele ved pauser
        • |Pauser på farten
        • |Pauser i ro
        • |Pausekultur
      • |10 råd om stressforbyggelse
      • |Stress i social og sundhed
      • |Stress i undervisningen
      • |Alle værktøjer - Stress 
        • Værktøjer - Rettet mod din branche
    • |Social Kapital 
      • Fakta om social kapital
      • |De tre nøglebegreber 
        • Tillid
        • |Retfærdighed
        • |Samarbejdsevne
      • |Relationel koordinering
      • |I gang med social kapital 
        • Roller og ansvar
        • |3 spørgeskemaer
        • |Øvelser
      • |Erfaringer med social kapital 
        • Ledelse og social kapital i Nykredit
        • |Bedre samarbejde på hjerteafdelingen
        • |Markant kulturændring i hjemmeplejen
      • |Alle værktøjer - Social kapital
    • |Mobning 
      • Fakta: Hvad er mobning?
      • |Ti gode råd til dig
      • |Ti gode råd til kollegerne
      • |Ti gode råd til lederen
      • |Styrkespillet 
        • Spilleregler
        • |Hvem kan bruge Styrkespillet?
        • |Forberedelse til spillet
        • |Opfølgning på spillet
        • |Styrkespillet og andre værktøjer
      • |Specielt om sexchikane
      • |Værktøjer - Mobning
    • |Konflikter 
      • Fakta om konflikter
      • |Sådan opstår konflikter 
        • Konfliktskyhedstrappen
        • |Konflikters udvikling - konflikttrappen 
          • Grøn konflikt
          • |Gul konflikt
          • |Rød konflikt
      • |Forebyg konflikter 
        • Få styr på rammerne
        • |Adskil de tre P'er
        • |Kultur og værdier
        • |Ledelsens ansvar
        • |Aktiv lytning
        • |Dialog og kommunikation
        • |Anerkendende undersøgelse
        • |Kollegial supervision
      • |Løs konflikter 
        • Personlige konfliktmønstre
        • |Sprog
        • |Sociale færdigheder
        • |Forhandling
        • |Mediation
      • |Konflikter i skolen
      • |Værktøjer - Konflikter
    • |Trusler og vold 
      • Seks guider om vold
      • |Fakta om vold og trusler
      • |Forebyg trusler og vold 
        • Årsager
        • |Retningslinjer
      • |Nedtrap konflikten
      • |Krisehjælp og opfølgning 
        • Krisens faser
        • |Bearbejd krisen
      • |Digital chikane 
        • Chikanen skal frem i lyset
        • |Find inspiration i andre arbejdspladser
        • |10 gode råd
        • |Fjern krænkelsen
      • |Uønsket seksuel opmærksomhed
      • |Vold på kontorarbejdspladser 
        • Dialogspil: 'Tæt på vold'
        • |Kom volden i forkøbet
        • |Forebyg med film 
          • Film: Kiosken
          • |Film: Banken
          • |Film: Ambulatoriet
          • |Film: Jobcenteret
        • |Cases: Andres erfaringer 
          • Sydbank
          • |Ringkøbing-Skjern kommune
          • |Rødovre kommune
          • |Varde kommune
          • |Danske Bank
          • |Sikkerhedsbranchen
          • |Halsnæs Kommune
          • |Hillerød
      • |Vold i skolen 
        • Voldspolitik 
          • Eksempel: Trusler fra elev
          • |Eksempel: Forebyggelse
        • |Kompetencer og metoder
        • |Vold på specialskoler 
          • Identifikation
          • |Forebyggelse
          • |Håndtering
          • |Udfordringen i tal
      • |Vold i social og sundhed 
        • Registrering og analyse
        • |Sæt borgeren i centrum
        • |Ledelse og forebyggelse
        • |Links til værktøjer
      • |Vold uden for den faste arbejdsplads
      • |Materialesamling: Børn og unge 
        • Når vold og trusler skal identificeres
        • |Når vold og trusler skal forebygges
        • |Når vold eller trusler alligevel rammer
        • |Når vold og trusler skal på dagsordenen
        • |Udfordringen i tal
        • |Mere viden
      • |Metoder Mod Vold 
        • Sådan gør vi noget ved volden
      • |Værktøjer - Vold og trusler
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Guiden 'Den gode modtagelse'
      • |Ny i jobbet: Få en bedre start 
        • Gør jeg mit arbejde godt nok?
        • |Hvor meget kan jeg tillade mig at bede om hjælp?
        • |Hvordan passer jeg på mig selv?
        • |Hvordan håndterer jeg arbejdsmængden?
        • |Hvordan bliver jeg en del af det kollegiale fællesskab?
        • |Hvor meget kan jeg sætte spørgsmålstegn ved?
    • |Når du skal lede dig selv 
      • Arbejde alene 
        • Arbejde på egen hånd 
          • Frihed og faldgruber
          • |Håndtering af stress 
            • Stresslogbog
            • |Udløsere af stress
          • |Faglighed 
            • Dagbogsmetoden
          • |Samarbejdspartnere 
            • Overblik
            • |Eksempel på overblik
          • |Links og litteratur
        • |Arbejde i eget hjem 
          • At have et offentligt hjem
          • |Offentligt familieliv 
            • Isbjerget - en metode
          • |Tavshedspligt
          • |Links og litteratur
        • |Arbejde i andres hjem 
          • Faglighed
          • |Kommunikation
          • |Konflikthåndtering 
            • Få et overblik
            • |Gode råd til konflikter
          • |Øvelse i selvrefleksion
        • |Netværk for alenearbejdere 
          • Betydningen af netværk
          • |Spilleregler
          • |Typer af netværk 
            • Netværk på nettet
            • |Netværk hvor I mødes
            • |Supervisionsnetværk
      • |Arbejde hjemme 
        • Medarbejderen 
          • Er du egnet
          • |Frihed og faldgruber
          • |Fordele og ulemper
          • |Kollegerne og karrieren
          • |Dig og familien
        • |Arbejdspladsen 
          • Organisationen
          • |Egnede opgaver 
            • Skematisk oversigt
          • |Behov og ønsker
          • |Egnede medarbejdere
          • |Fordele og ulemper
        • |Hjemmearbejdspladsen 
          • Indretning og udstyr
          • |Datasikkerhed
          • |Familiens brug af udstyret
          • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Økonomi og skat 
          • Omkostninger
          • |Skatteforhold
          • |Forsikringsforhold
        • |Før I går i gang 
          • En klar aftale
          • |Medarbejderens tjekliste
          • |Ledelsens tjekliste
        • |Videre på nettet 
          • Andres erfaringer
          • |Økonomi skat og aftaler
          • |Hjemmearbejdspladsen
      • |Arbejde på farten 
        • Bilen som arbejdsplads 
          • Specielt om sædet
          • |Plads til pc’en
        • |Stress og trafik 
          • Hold kroppen i gang
          • |Planlæg din arbejdsdag
        • |At arbejde alene
        • |I tog og hoteller
        • |Regler, ansvar og APV
    • |Kom godt på ferie 
      • Arbejdspladsens opgaver
      • |Det kan du selv gøre
      • |Hjælp hinanden til en god ferie
    • |Værktøjer - Psykisk arbejdsmiljø
  • |Krop & Sundhed 
    • Ergonomi på din arbejdsplads 
      • Undervisning 
        • Undervisning i grundskolen 
          • Brug teknologien aktivt
          • |Eksempel til grundskolen
          • |Case: Regn med sjippetov
          • |Case: iPads i Odder
        • |Ungdomsuddannelser og VUC
        • |Erhvervsskoler
        • |Videregående uddannelser
        • |Arbejdet ved skærmen
        • |Få gang i forebyggelsen 
          • Skub til kollegerne
          • |Lokaler og indretning
          • |Tag hånd om de sygemeldte
        • |Symptomer
        • |Fakta om smerter
      • |Pædagogisk arbejde 
        • Pædagogik 
          • Styr hjælperefleksen
          • |Grundidé: Løft og Leg 
            • Storkereden
          • |Case: Ergonomistafet
          • |Case: Rygprojekt i Ribe
          • |CASE: Motorisk læring
        • |Film fra hverdagen 
          • Modtagelse
          • |Garderobe
          • |Bleskift
          • |Når børn skal sove
          • |Spisetid
          • |Trøst
          • |På tur
          • |På legepladsen
        • |Forandringer 
          • Ny organisering 
            • De våde klude
          • |Investér tid
          • |En bred indsats
          • |Personalemødet 
            • Modtagelse
            • |Garderoben
            • |Bleskift
            • |Oprydning
            • |Trøst
          • |Arbejdsgiverens ansvar
          • |Værktøjer
          • |Ergonomistafet
          • |Idébank til nye vaner
        • |God arbejdsteknik 
          • Ergonomipyramiden
          • |Tunge løft
          • |Vrid og bøjet ryg
          • |Hjælpemidler
        • |Forebyg ulykker
        • |Instruktion
        • |KanSelv - VilSelv
      • |Kontorarbejde
      • |Rengøring 
        • Case: Gladsaxe forebygger
        • |Case: Blev klog og stærk
        • |Case - fysisk kompetence
        • |Gode råd til kroppen
        • |Gode råd til udstyr
        • |Hvis det gør ondt
      • |Køkkenarbejde 
        • Gode råd til kroppen
        • |Indretning af storkøkkener
        • |Indretning af mindre køkkener
        • |Hjælpemidler
        • |Hvis køkkenarbejdet gør ondt
        • |Cases og eksempler 
          • Case: Indsats på mange fronter
          • |Case: De bedste hjælpemidler
          • |Case: Arbejder på skift
          • |Case: Anerkendende dialog
          • |Case: Ergonomiske løsninger 
            • Eksempler på nye vaner
      • |Teknisk servicearbejde 
        • Gode råd til pedeller
        • |Gode råd til portører
        • |Affald og vasketøj
        • |Depotrum og lager
        • |Håndværktøj og hvide fingre
        • |Sikker brug af stiger
        • |Case: Færre løft 
          • Ergonomiske hjælpemidler
        • |Case: Skifter mellem løft og rengøring
      • |Sygehusbehandling i hjemmet 
        • Behandlinger og udfordringer
        • |Faglig oplæring 
          • Case: Kemo i hjemmet
        • |Fysisk arbejdsmiljø 
          • Case: Ergonomisk oplæring (AUH)
          • |Case: Jordemoderen
        • |Indretning og adgangsforhold 
          • Løsninger
          • |Plads nok 
            • Plads omkring sengen
          • |Tal om tingene 
            • Argumenter og sætninger
          • |Case: Tjekker indretningen
        • |Regler om hjælpemidler
        • |Samarbejde om patienten 
          • Samarbejde med kommunen
          • |Case: Respekt for hinanden
      • |Værktøjer - Ergonomi
    • |Muskel- og skeletbesvær, MSB 
      • MSB og fysisk arbejdsmiljø 
        • Neutralstillingen
        • |Løfteteknik
      • |MSB og psykisk arbejdsmiljø 
        • Fakta og forskning om MSB
        • |Dokumentation: Analyse af 'Arbejdsmiljø og Helbred'
        • |Metoder til ledelse og MED
        • |Værktøj til lokal indsats
        • |Et godt møde om MSB
        • |Praktiske erfaringer 
          • Plejecentret Bøgehøjgaard
          • |Center for Senhjerneskade
          • |Tandlægerne på Grundtvigsvej
          • |Bornholms Hospital
      • |Metode: Flerstrenget indsats 
        • Smerter er individuelle
        • |Case: Velfærdsteam
        • |Case: Travlhed
      • |En strategisk metode om MSB 
        • Afholdt - Inspirationsmøder 
          • Program
          • |Tilmelding
      • |Værktøjskasse: Forebyg MSB
      • |Tag snakken bryd vanerne
      • |Smerter og fastholdelse 
        • Faserne i fastholdelse
        • |Fælles ejerskab om opgaven med fastholdelse
        • |En god tone er vigtig for fastholdelsen
    • |Forflytning af personer 
      • Værktøjer - Forflytning
    • |Fysisk aktivitet 
      • Fakta om træning
      • |Træning forebygger smerter
      • |Træningsformer
      • |Øvelser med elastik
    • |Hold din hud sund 
      • Gode Sund Hud råd
      • |Forebyggelse 
        • Forebyggelse på arbejdspladserne
        • |Køkkener
        • |Sundhedsvæsenet
        • |Rengøring
        • |Laboratorier
        • |Lovgivning og regulering
      • |Håndeksem 
        • Erhvervsbetinget håndeksem
      • |Huden
      • |Kontakteksem 
        • Allergiske kontakteksem
        • |Irritativt kontakteksem
        • |Behandling
        • |Udredning
      • |Risikofaktorer 
        • Sårbare grupper
        • |Risikoerhverv for håndeksem
        • |Fritiden
        • |Sundhedsvæsenet
      • |Håndhygiejne 
        • Håndhygiejnen kan ofte blive bedre
        • |Hudens flora
        • |Håndvask eller hånddesinfektion?
      • |Handsker 
        • Forebyggelse af handskeallergi
        • |Allergi overfor handsker
        • |Handsketyper
        • |Hudirritation og eksem pga. handsker
      • |Fugtighedscreme 
        • Beskyttelsescremer
        • |Bivirkninger ved brug af fugtighedscremer
        • |Hvad består fugtighedscreme af?
        • |Hvorfor bruge fugtighedscremer?
      • |Arbejdsmiljøorganisationen
    • |Nudging: STRÆK UD når du kan 
      • De fem nudge-løsninger
      • |Nudging-guiden: Lav jeres egne løsninger
      • |Hvornår er et nudge et nudge?
      • |Hvorfor gør vi det ikke bare?
      • |De fem nudging-strategier
      • |Sådan får I kollegerne med
      • |Fire gode eksempler
    • |Værktøjer - Krop & Sundhed
  • |Støj, lys og luft 
    • Støj på arbejdspladsen 
      • Fakta om støj 
        • Forstå dB-skalaen
        • |Forstå efterklangstiden
      • |Støj og arbejdsskader
      • |Sådan dæmper I støjen 
        • Tænk støj ind fra starten
        • |5 tips om bedre akustik
        • |Case: Læg en dæmper på
      • |Støj i storrumskontoret
      • |Støj på hospitalet
      • |Love og regler om støj 
        • Specielt vedr. børn og unge
      • |Værktøjer - Støj
    • |Støj i dagtilbud og SFO: 'Om natten er der stille...' 
      • Sådan kommer I i gang
      • |Værktøjskasse
      • |Konsekvenser af støj
      • |Det siger børnene selv
      • |Hvor kommer støjen fra?
      • |Bygninger og akustik
      • |Støjdæmpende indretning
      • |Organisering og pædagogik
      • |Cases og eksempler 
        • Potteskåret
        • |Tumlelunden
        • |Frederiksbjerg Børnehus
    • |Luft, varme, kulde og lys
    • |Rengøring og indeklima
    • |Fugt og skimmelsvampe
    • |Fysisk eller psykisk arbejdsmiljø?
    • |Værktøjer - Støj, lys og luft
  • |For ledere 
    • Forandringsprocesser 
      • Fakta om forandringer
      • |Roller og ansvar 
        • MED
      • |Metoder og værktøjer 
        • Seks metoder til inddragelse 
          • Forandringsbalancen
          • |Hesteskoen
          • |Omvendt brainstorming
          • |Turntable
          • |Fire F
          • |Tidslinjen
        • |Værktøjer
        • |Tjekliste
      • |Robuste forandringer i praksis 
        • Case: Kompetencekursus i DSB
        • |Case: Robusthed i Gentofte
        • |Case: 'Hesteskoen' på RUC
      • |Desk study: Digitalisering
      • |Læs mere
    • |Sygefravær 
      • Ansvar, roller og APV
      • |Ledelse og medindflydelse
      • |Redskaber og rammer 
        • Statistikken
        • |Nærvær og fravær
      • |Trivsel og social kapital
      • |Bæredygtigt arbejdsmiljø
      • |Fire kommuners erfaringer
      • |Mere MOST og mindre fravær
    • |Lederens egen trivsel 
      • Trivsel i lederrollen
      • |Coaching for ledere
      • |Supervision
      • |Tid og prioritering 
        • Prioritér ledelsestid
        • |Kan-krav og skal-krav
        • |Det grænseløse arbejde
      • |Energi i ledelse
      • |Værktøjer - Lederens trivsel
    • |Ledelsesværktøjer 
      • Attraktive arbejdspladser 
        • MED-ledelse på attraktive arbejdspladser 
          • Syddjurs Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Thisted Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer 
              • Fællestillidsrepræsentant
              • |Ældrechef
          • |Frederiksberg Hospital 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Kom godt i gang 
            • Eksempler på procesunderstøttende spørgsmål
        • |Hvad er en attraktiv arbejdsplads?
        • |Din opgave som leder 
          • Skab din egen rolle
        • |Redskaber 
          • Overblik 
            • Strategi
            • |Struktur
            • |Processer
            • |Systematik
          • |De 16 redskaber
          • |Sådan kommer du i gang
        • |Erfaringer
      • |Hvis konflikten trapper op
      • |Bedre møder 
        • 5 spark til mødetrætte
        • |Atmosfære på møder 
          • Møder, effektivitet og atmosfære
          • |Atmosfæren som arbejdsbegreb
          • |Atmosfærens Kompetencer
          • |Kom godt i gang
          • |Energi i møderne
        • |Spild af tid
        • |Ugens succeshistorie
      • |Anerkendelse
      • |De nødvendige samtaler
    • |Organisering af arbejdet 
      • Et sundt tidsmiljø 
        • Et sundt tidsmiljø
        • |Hvad er tidsmiljøer
        • |HK sætter tidsmiljø på dagsordenen
        • |Syv gode råd til bedre tidsmiljø
      • |Teamarbejde - kontor 
        • Team eller gruppe 
          • Hvad gør vi ved pseudoteam?
          • |Test om I er et team
        • |Den gode start 
          • Gå i dialog med medarbejderne
          • |Den gode start skaber tryghed
        • |Samarbejde og konflikt 
          • Udfordringer i projektgruppen
          • |Teamet og projektgruppens udvikling
          • |Typer af konflikter
        • |Indflydelse og ansvar 
          • Nogle mister autonomi
          • |Ansvaret er også en belastning
          • |Det kan være svært at andre skal blande sig
        • |Lederens rolle
      • |Teamarbejde - undervisning
      • |Samarbejde - universiteter
      • |Værktøjer - Teamarbejde
    • |Startpakker til nye arbejdsgivere
    • |Værktøjer - Ledelse & Organisering
  • |Byggeri & Indretning 
    • Byggeprocessen: Roller & ansvar 
      • Byggeriets faser
      • |APV i de nye lokaler
    • |Indretning af kontorer 
      • Det rigtige udstyr 
        • Skærmen
        • |Musen og tastaturet
        • |Bordet og stolen
        • |Briller
        • |Den bærbare
      • |Kloge indkøb til kontoret 
        • Overblik: Her kan kloge indkøb gøre en forskel
        • |Hvem gør hvad i indkøbet?
        • |En god indkøbspolitik
        • |Samarbejde med indkøberne
        • |Indflydelse på de centrale aftaler
        • |Indflydelse på de lokale aftaler
        • |Udnyt jeres decentrale råderum
        • |Case: Godt samarbejde i ATP
        • |Case: Produktudvikling på Rigshospitalet
      • |Teknologi med omtanke
      • |Godt arbejdslys
    • |Åbne kontorer 
      • Tre guider om åbne kontormiljøer
      • |Videndeling og innovation 
        • Vi skal motiveres
        • |Lav en træningsbane
        • |Videndeling med venner 
          • Vi deler ikke med alle
        • |Leder vil ikke isoleres
        • |Skattehus deler viden
      • |Storrumskultur 
        • Hvad er "rigtigt" arbejde? 
          • Sådan kan I gøre
          • |Case: Advokatkontoret
          • |Case: IT-firmaet
          • |Case: Mediehuset
        • |Fælles kultur
        • |Adfærdsregler 
          • Fortællinger
          • |Mobillarm koster
          • |Tre tilgange
        • |Scenen er din
        • |De unge 
          • Job giver livet mening
      • |Indretning 
        • Nej til ens storrum
        • |Standardløsninger :-(
        • |Farvel til fast plads
        • |Fleksible pladser
        • |Storrum holder
        • |Hule under træerne
        • |Kontor af papkasser
        • |Klimakontrol i kontorstolen
        • |Sparede m2
        • |Rum til mennesker
        • |Ud med møblerne
      • |Teamarbejde 
        • Alle pladser er ens 
          • Videoklip
        • |Tryghed i små enheder
        • |Teams i callcentre
        • |Teamets territorium
        • |Team for åbne døre 
          • Video
      • |Akustik og forstyrrelse 
        • Forstyrrelse og stress 
          • Forebyg støjklager
          • |Vi vænner os ikke til det
          • |Større krav til hjernen
          • |Social intelligens
          • |Storrum og stress
        • |God akustik 
          • AT valgte tæpper
          • |Byggeprocessen
          • |Gåtur i kontorlyd
          • |HK advarer mod tæpper
          • |Plissegardiner
        • |Trafikanalyse
      • |Procesledelse 
        • Drejebog for kommunikation
        • |Sæt ild på platformen
        • |Få den enkelte med
        • |Ansvar og trivsel
        • |Manden på ølkassen
      • |Samarbejdsteknologi 
        • Skat flytter opgaver 
          • Videoklip fra SKAT
        • |Videomøder hos Tryg
        • |Giv unge lov
        • |Videokonferencer hos KMD
        • |Den virtuelle stat
      • |Love og regler
      • |Værktøjer - Åbne kontorer
    • |Byggeri af daginstitutioner 
      • Rum og materialer
      • |Lys og luft
      • |Støj
      • |Inventar
      • |De ansattes rum
      • |Skovbørnehaver
    • |Byggeri af plejeboliger 
      • Ny teknologi på plejehjem 
        • Plejehjem med ny teknologi
        • |Udvikler i samarbejde
        • |Skørt og skævt hus med plads til teknologi
        • |Forsøgsbolig giver ejerskab
        • |Meningsfyldt teknologi 
          • Ærtebjerghaven har gavn af teknologien
        • |Læs mere
      • |Plakat til medarbejderne
      • |Tre tips
    • |Byggeri af skoler 
      • God byggeproces 
        • Byggeriets faser
        • |Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
        • |Brugerne med i processen
        • |10 gode råd
        • |Roller og ansvar i samarbejdet
        • |Arbejdsmiljøorganisationens rolle
      • |De ansattes rum
      • |Faglokaler: "Når klokken ringer"
      • |Når I bygger nyt
      • |Renovering og ombygning
      • |Støj, lys og luft
      • |Brand under ombygningen
      • |Cases og inspiration 
        • Skolen i Sydhavnen
        • |TEC Gladsaxe
        • |Afslappende forberedelse
        • |Hver lærer får fast plads
        • |Bedre testresultater
        • |Super akustik på Øhavsskolen
        • |Frederiksbjerg skole
        • |Ørestad Gymnasium
        • |Brand i skolen hver anden dag
        • |Skolebrand fik konsekvenser
      • |Love og regler om byggeri 
        • Specielt vedr. børn og unge
        • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
      • |Hent materialer
    • |Byggeri af sygehuse 
      • Den gode proces 
        • Styr på rollerne 
          • Du skal inddrages
          • |Kursus i inddragelse
          • |Forberedelse
          • |Hjælp fra eksperter
        • |Godt begyndt
        • |Metoder og værktøjer
      • |De gode løsninger 
        • Sengestuer 
          • Badstørrelse til diskussion
        • |Andre rum 
          • Teamkontorer
          • |Sterildepotet
          • |Operationsstuen
          • |Tryghed på skadestuen
          • |Undersøgelsesrum
        • |Serviceafdelinger 
          • Sengevasker
          • |Hjælpemiddelværksted
        • |Løsninger på tværs 
          • Menneskeligt miljø
          • |Masser af dagslys
          • |Teknologi overtager opgaver
      • |Regler og vejledninger
    • |Køkkener i institutioner 
      • Når børn er med i køkkenet
    • |Værktøjer - Byggeri & Indretning
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • APV - Arbejdspladsvurdering 
      • APV som metode 
        • Kom i gang! - Idékatalog
        • |Behøver ikke at opfinde den dybe tallerken
        • |APV-metoder
      • |Krav til APV på arbejdspladsen
      • |Processen er afgørende 
        • Start med den kendte viden
        • |Fokus på opfølgning
      • |Sygefravær og APV
      • |Leder-APV
      • |APV i private hjem 
        • APV-tjekliste til forflytning
      • |Spørgsmål om APV
      • |Værktøjer - APV
    • |Arbejdsulykker 
      • Fald- og snubleulykker 
        • Generelle råd: Undgå fald
        • |Hospitaler 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: Odense Universitetshospital
          • |Case: Leder efter risici
        • |Daginstitutioner 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: God indretning forebygger
          • |Gode råd: På legepladsen
        • |Døgntilbud 
          • Kampagnemateriale
        • |Plejecentre 
          • Case: Adfærdsregler på trapperne
        • |Hjemmeplejen
        • |Undervisning
        • |Kontor
        • |Ude af huset 
          • Til festen.. 
            • Gode råd om sikker fest
            • |Regler og ansvar
          • |På cykel.. 
            • Case: Kursus i elcykel
            • |Fem gode råd
            • |Cykelhjelm er værnemiddel
            • |Cyklens udstyr
          • |Undgå glatføreulykker 
            • Gode råd om glatføre
            • |Sikker snerydning
            • |Kør bil når du kører bil
            • |Hvem skal rydde sne?
            • |Case: Medarbejderne står fast
      • |Forflytningsskader
      • |Vold og trusler
      • |Stik- og skæreskader 
        • Risiko 
          • Smitterisiko 
            • Om HIV
            • |Hepatitis B
            • |Hepatitis C
          • |Hyppighed 
            • Undersøgelser blandt læger på operationsstuer
            • |Undersøgelser blandt sygeplejersker
            • |Undersøgelser af uheldshyppighed blandt flere forskellige faggrupper
        • |Rutiner 
          • Sikre arbejdsrutiner 
            • Personlige værnemidler
          • |Derfor stikker vi os 
            • Vanskelige arbejdsbetingelser
            • |Usikre arbejdsteknikker
        • |Forebyggelse 
          • Lovgivning vedrorende forebyggelse
          • |Undervisning og oplysning
          • |e-learning
          • |Kampagner og projekter
          • |Sikkerhedsrundgang
          • |Vaccination
          • |Eksempler til inspiration
        • |Sikkerhedsprodukter 
          • Definition
          • |Krav
          • |Vurdering af behov
          • |Valg
          • |Case: Sikkerhedsudstyr betaler sig  
        • |Registrering 
          • App til registrering
          • |Højere anmeldelsesprocent
          • |Bedre beskrivelser
          • |Anmeldeblanket til stik- og skæreskader
          • |Brug af data
          • |Case: Næsten alle registreres
        • |Når skaden er sket 
          • Forholdsregler
          • |Hepatitis B vaccination
          • |PEP
        • |Værktøjskassen
        • |Litteratur
      • |Ulykker og skader på skoler 
        • Hvor arbejder du? 
          • Arbejde i skolegården
          • |Grønne områder
          • |I sne og glatføre
          • |I depoter 
            • Plads nok til bevægelse
          • |På stiger og stilladser
          • |På trapper
        • |Hvad håndterer du? 
          • Tunge ting 
            • Løfteteknik til kasser
            • |Brug sækkevogn
            • |To om et løft
          • |Uhåndterlige ting
          • |Affald
          • |Motorkøretøjer
          • |Værktøj og maskiner 
            • Strøm og trykluft
            • |Ukrudtsbekæmpere
            • |Vibrationer og hvide fingre
          • |Kemi og farlige materialer 
            • Brug af kemikalier mv.
            • |Opbevar kemikalier
            • |Nye faremærker
            • |MAL koder
        • |Beskyt dig selv 
          • Tekniske hjælpemidler 
            • Hjælpemidler med motor
            • |Hjælpemidler på hjul
            • |Hjælpemidler til trapper
          • |Værnemidler
          • |Sikkert tøj og fodtøj
        • |Din rolle på skolen
        • |Varsle brand
      • |Arbejdsmiljøorganisationens rolle
      • |Analyse af arbejdsulykker 
        • Kom bag om ulykken
        • |Statistik af analyser
        • |Case: Analyse målretter indsatsen
        • |Eksempel på en analyse
        • |Værktøjer til analyse
      • |Anmeldelse af arbejdsulykker 
        • Gør det nu - anmeld arbejdsulykker
        • |Forebyg og anmeld arbejdsulykker
        • |Anmeldelse i EASY
        • |Lær af ulykken
      • |Gode netadresser 
        • Arbejdstilsynet
        • |EASY
        • |Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
        • |Værktøjer og viden fra BFA
        • |Vold som udtryksform
        • |Andre
      • |Værktøjer - Ulykker & risikoanalyse
    • |Arbejdsmiljøorganisationen 
      • AMOs opgaver 
        • Årlig drøftelse
      • |Samarbejdet i AMO 
        • 10 gode råd
        • |Gode råd til et stærkt samarbejde om arbejdsmiljø
      • |Optimer jeres samarbejde
      • |Arbejdsmiljørepræsentantens rolle og opgaver
      • |Sæt spot på arbejdsmiljøet
      • |MEDvirk: Kom i mål 
        • Nå i mål med jeres indsats
      • |Arbejdsmiljøuddannelsen
      • |Overblik: Arbejdsmiljøsystemet
      • |Love og regler
    • |Når Arbejdstilsynet kommer... 
      • Forberedelse
      • |Under besøget
      • |Opfølgning
      • |Arbejdstilsynets reaktioner
      • |Case: AT hjalp os videre
    • |Inspiration og metoder 
      • Få støtte til psykisk arbejdsmiljø 
        • Spark
        • |Ekspertrådgivning
      • |Trivselsmålinger 
        • Trivsel er en konstant opgave
        • |En mærkbar forandring
        • |Spørgsmål skal give mening
        • |Central støtte giver lokal opbakning
        • |Det motiverer at vide
      • |Værdsættende samtale 
        • VS i praksis
      • |Undervisningsmiljøvurdering
      • |Arbejdsmiljøprisen
      • |Uge 43: Arbejdsmiljøugen
      • |Sammen om mental sundhed
      • |Forebyggelse og fastholdelse 
        • Case: Sporskiftepakken
      • |Undervisning i arbejdsmiljø 
        • SOSU-skoler 
          • Materiale 
            • Introduktion 
              • Hvorfor Arbejdsmiljø
            • |Emneopdelt index
            • |Fagopdelt index
            • |Materialeliste
          • |Netværk 
            • Ambassadørnetværket
            • |Netværksmøder
            • |Idéer til undervisning
        • |Erhvervsskoleområdet
        • |God start - godt arbejdsmiljø
    • |Værktøjer - Arbejdsmiljøarbejdet
  • |Din arbejdsplads 
    • Daginstitution 
      • Materialer målrettet daginstitutioner
      • |Koordineret indsats 2018: Dag- og fritidstilbud
    • |Kontor 
      • Materialer målrettet kontor
    • |Undervisning 
      • Materialer målrettet undervisning
      • |Koordineret indsats 2018
    • |Sygehus 
      • Koordineret indsats 2018
      • |Billeddiagnostik 
        • Fra sygehus til kontor 
          • Krav til skærmen
          • |Lysforhold
          • |Pas på kroppen
          • |Storrum
          • |Distancearbejde
        • |Indkøb og indretning 
          • Indretning 
            • Fokuspunkter
            • |Indflydelse
          • |Indkøb 
            • Indkøbsprocessen
            • |Udbudsregler
            • |Indkøbere
        • |Gener fra udstyr 
          • Træk
          • |Støj
          • |Statisk elektricitet
        • |Forflytning
        • |Stråling 
          • Magnetfelter
          • |Strålingsfare
        • |Trivsel og stress
        • |Stikskader
        • |Farlige stoffer
      • |Materialer målrettet sygehuse
    • |Privat praksis 
      • Lægepraksis 
        • APV og systematik 
          • Arbejdspladsvurdering
          • |Ansvar og inddragelse
          • |Planer og udvikling
        • |Ergonomi og indeklima 
          • Patientbehandling
          • |Håndtering af prøver
          • |Skærm og skranke
        • |Farlige stoffer, smitte og vådt arbejde 
          • Farlige stoffer
          • |Smitte og stikskader
          • |Vådt arbejde
        • |Psykisk arbejdsmiljø 
          • Stress
          • |Mobning
          • |Vold og trusler
          • |Ledelse og samarbejde
          • |Kompetenceudvikling
      • |Materialer målrettet privat praksis
    • |Forskning 
      • Materialer målrettet forskning
      • |Arbejdsmiljø i laboratorier
    • |Døgntilbud 
      • Materialer målrettet døgntilbud
      • |Koordineret indsats 2018
    • |Ældrepleje 
      • Materialer målrettet ældrepleje
    • Min Side
    • Kontakt
    • Om os
    • Publikationer
    • Nyhedsbreve

Min side

  • APV - Arbejdspladsvurdering
  • Arbejdsulykker
  • Arbejdsmiljøorganisationen
  • Når Arbejdstilsynet kommer...
  • Inspiration og metoder
    • Få støtte til psykisk arbejdsmiljø
    • Trivselsmålinger
    • Værdsættende samtale
    • Undervisningsmiljøvurdering
    • Arbejdsmiljøprisen
    • Uge 43: Arbejdsmiljøugen
    • Sammen om mental sundhed
    • Forebyggelse og fastholdelse
    • Undervisning i arbejdsmiljø
      • SOSU-skoler
        • Materiale
          • Introduktion
          • Emneopdelt index
          • Fagopdelt index
          • Materialeliste
        • Netværk
      • Erhvervsskoleområdet
      • God start - godt arbejdsmiljø
  • Værktøjer - Arbejdsmiljøarbejdet
  • Forside »
  • Arbejdsmiljøarbejdet »
  • Inspiration og metoder »
  • Undervisning i arbejdsmiljø »
  • SOSU-skoler »
  • Materiale »
  • Fagopdelt index
Fagopdelt -index
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Fagopdelt index over øvelser

Her finder du alle øvelser opdelt efter fag. Find det relevante fag og kig øvelserne igennem. Når du har fundet en spændende øvelse, skal du have fat i den tilhørende materialebeskrivelse.

Du finder de forskellige materialebeskrivelser her.

GRUNDFAG

1. DANSK
2. NATURFAG
3. ENGELSK

OMRÅDEFAG
1. SOCIAL OG SUNDHEDSSEKTOREN
2. PLEJE OG DOKUMENTATION
3. REHABILITERING & SOCIAL- OG SUNDHEDSFAGLIG INDSATS
4. PSYKOLOGI OG KOMMUNIKATION
5. ARBEJDSMILJØ OG ERGONOMI
6. KOORDINERING, KVALITETSSIKRING OG DOKUMENTATION
7. SYGEPLEJE
8. SOMATISK SYGDOMSLÆRE OG FARMAKOLOGI
9. PSYKIATRISK SYGDOMSLÆRE OG FARMAKOLOGI
10. FOREBYGGELSE OG REHABILITERING
11. SUNDHEDSPÆDAGOGIK OG KOMMUNIKATION


GRUNDFAG

1. DANSK
1.0 Brainstorming om psykisk arbejdsmiljø
2.0 Opdagelsesrejsen
3.0 Mål miljøet
4.0 Fokusgruppeinterview afdækker problemerne
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
6.0 Mobbespil
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
10.0 Stress på tavlen 
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
12.0 Test dit stressniveau
13.0 Gør noget ved stressen
14.0 Noget skal gøres og noget kan gøres
15.0 Din personlige strategi mod stress
16.0 Gå glad på arbejde
17.0 Bedre omgangstone – mindre stress
19.0 Den gode arbejdspladskultur
22.0 Mobningspolitik i klassen
23.0 Hvad er mobning egentlig?
24.0 God kommunikation i klassen
25.0 Syndebukke skaber sammenhold
27.0 Brug dit sprog konstruktivt
28.0 Find dit konfliktmønster
29.0 Girafsprog
30.0 Balance mellem arbejdsliv og fritid
32.0 Pas nu på den ryg
33.0 Hvem har ansvaret for din ryg?
35.0 Pausegymnastik der virker
37.0 Den gode forflytter
38.0 Værdsættende samtale skåner ryggen
40.0 Her er rent nok
41.0 Når trusler skal tackles
42.0 Arbejdsplads mellem lænestol og sengelampe
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
45.0 Hvad gør vi med vold
46.0 Tal konflikten igennem
47.0 Når verden er lys
48.0 Manage harmful substances safely
50.0 Mobning i litteraturen
56.0 Vold på skrift

2. NATURFAG
3.0 Mål miljøet
15.0 Din personlige strategi mod stress
20.0 Pas godt på din hud
21.0 Gift gennem huden
35.0 Pausegymnastik der virker
40.0 Her er rent nok

3. ENGELSK
3.0 Mål miljøet
4.0 Fokusgruppeinterview afdækker problemerne
10.0 Stress på tavlen 
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
35.0 Pausegymnastik der virker
48.0 Manage harmful substances safely


OMRÅDEFAG

1. SOCIAL OG SUNDHEDSSEKTOREN
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
19.0 Den gode arbejdspladskultur
31.0 Natarbejde
35.0 Pausegymnastik der virker
39.0 Ryggens værste “fjende
43.0 Et par på skrinet
49.0 Mellem mennesker og loven

2. PLEJE OG DOKUMENTATION
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
14.0 Noget skal gøres og noget kan gøres
20.0 Pas godt på din hud
21.0 Gift gennem huden
35.0 Pausegymnastik der virker
39.0 Ryggens værste “fjende
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
45.0 Hvad gør vi med vold
49.0 Mellem mennesker og loven

3. REHABILITERING & SOCIAL- OG SUNDHEDSFAGLIG INDSATS
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
14.0 Noget skal gøres og noget kan gøres
35.0 Pausegymnastik der virker
37.0 Den gode forflytter
38.0 Den værdsættende samtale skåner ryggen
39.0 Ryggens værste “fjende
42.0 Arbejdsplads mellem lænestol og sengelampe
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
49.0 Mellem mennesker og loven

4. PSYKOLOGI OG KOMMUNIKATION
1.0 Brainstorming om psykisk arbejdsmiljø
2.0 Opdagelsesrejsen
3.0 Mål miljøet
4.0 Fokusgruppeinterview afdækker problemerne
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
6.0 Mobbespil
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
10.0 Stress på tavlen 
15.0 Din personlige strategi mod stress
16.0 Gå glad på arbejde
17.0 Bedre omgangstone – mindre stress
18.0 Kollegial respons mod stress
22.0 Mobningspolitik i klassen
23.0 Hvad er mobning egentlig?
24.0 God kommunikation i klassen
25.0 Syndebukke skaber sammenhold
26.0 Ind med vold
27.0 Brug dit sprog konstruktivt
28.0 Find dit konfliktmønster
29.0 Girafsprog
35.0 Pausegymnastik der virker
38.0 Værdsættende samtale skåner ryggen
40.0 Her er rent nok
41.0 Når trusler skal tackles
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
46.0 Tal konflikten igennem
47.0 Når verden er lys
49.0 Mellem mennesker og loven

5. ARBEJDSMILJØ OG ERGONOMI
1.0 Brainstorming om psykisk arbejdsmiljø
2.0 Opdagelsesrejsen
3.0 Mål miljøet
4.0 Fokusgruppeinterview afdækker problemerne
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
6.0 Mobbespil
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
10.0 Stress på tavlen 
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
12.0 Test dit stressniveau
13.0 Gør noget ved stressen
14.0 Noget skal gøres og noget kan gøres
15.0 Din personlige strategi mod stress
16.0 Gå glad på arbejde
17.0 Bedre omgangstone – mindre stress
18.0 Kollegial respons mod stress
19.0 Den gode arbejdspladskultur
20.0 Pas godt på din hud
21.0 Gift gennem huden
22.0 Mobningspolitik i klassen
23.0 Hvad er mobning egentlig?
24.0 God kommunikation i klassen
25.0 Syndebukke skaber sammenhold
26.0 Ind med vold
27.0 Brug dit sprog konstruktivt
28.0 Find dit konfliktmønster
29.0 Girafsprog
30.0 Balance mellem arbejdsliv og fritid
31.0 Natarbejde
32.0 Pas nu på den ryg
33.0 Hvem har ansvaret for din ryg?
34.0 Styrke som vejen til at forhindre skader
35.0 Pausegymnastik der virker
36.0 Samarbejde skåner ryggen
37.0 Den gode forflytter
38.0 Værdsættende samtale skåner ryggen
39.0 Ryggens værste “fjende
40.0 Her er rent nok
41.0 Når trusler skal tackles
42.0 Arbejdsplads mellem lænestol og sengelampe
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
45.0 Hvad gør vi med vold
46.0 Tal konflikten igennem
47.0 Når verden er lys
49.0 Mellem mennesker og loven
50.0 Mobning i litteraturen

6. KOORDINERING, KVALITETSSIKRING OG DOKUMENTATION
10.0 Stress på tavlen 
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
12.0 Test dit stressniveau
13.0 Gør noget ved stressen
14.0 Noget skal gøres og noget kan gøres
15.0 Din personlige strategi mod stress
16.0 Gå glad på arbejde
17.0 Bedre omgangstone – mindre stress
18.0 Kollegial respons mod stress
22.0 Mobningspolitik i klassen
23.0 Hvad er mobning egentlig?
25.0 Syndebukke skaber sammenhold
26.0 Ind med vold
41.0 Når trusler skal tackles
43.0 Et par på skrinet
45.0 Hvad gør vi med vold
49.0 Mellem mennesker og loven
50.0 Mobning i litteraturen
54.0 Det gode indeklima
60.0 Kemien skal være i orden

7. SYGEPLEJE
11.0 Lær at prioritere de vigtigste arbejdsopgaver
40.0 Her er rent nok
42.0 Arbejdsplads mellem lænestol og sengelampe
53.0 Film og feedback på personlig pleje
54.0 Det gode indeklima

8. SOMATISK SYGDOMSLÆRE OG FARMAKOLOGI
20.0 Pas godt på din hud
21.0 Gift gennem huden
31.0 Natarbejde
53.0 Film og feedback på personlig pleje

9. PSYKIATRISK SYGDOMSLÆRE OG FARMAKOLOGI
4.0 Fokusgruppeinterview afdækker problemerne
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
6.0 Mobbespil
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
16.0 Gå glad på arbejde
22.0 Mobningspolitik i klassen
23.0 Hvad er mobning egentlig?
25.0 Syndebukke skaber sammenhold
26.0 Ind med vold
27.0 Brug dit sprog konstruktivt
28.0 Find dit konfliktmønster
41.0 Når trusler skal tackles
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
45.0 Hvad gør vi med vold
46.0 Tal konflikten igennem
47.0 Når verden er lys
49.0 Mellem mennesker og loven
50.0 Mobning i litteraturen
59.0 God form og stærk ryg

10. FOREBYGGELSE OG REHABILITERING
1.0 Brainstorming om psykisk arbejdsmiljø
2.0 Opdagelsesrejsen
3.0 Mål miljøet
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
16.0 Gå glad på arbejde
22.0 Mobningspolitik i klassen
23.0 Hvad er mobning egentlig?
25.0 Syndebukke skaber sammenhold
26.0 Ind med vold
27.0 Brug dit sprog konstruktivt
28.0 Find dit konfliktmønster
41.0 Når trusler skal tackles
43.0 Et par på skrinet
44.0 Psykisk førstehjælp
45.0 Hvad gør vi med vold
46.0 Tal konflikten igennem
47.0 Når verden er lys
49.0 Mellem mennesker og loven
50.0 Mobning i litteraturen
51.0 Arbejdsmiljø i England
52.0 Personlig pleje med respekt
54.0 Det gode indeklima
55.0 Markedsføring af det gode arbejdsmiljø
58.0 Vagtplanlægning – den svære kabale

11. SUNDHEDSPÆDAGOGIK OG KOMMUNIKATION
4.0 Fokusgruppeinterview afdækker problemerne
5.0 Samarbejde styrker sammenholdet
6.0 Mobbespil
7.0 Den værdsættende samtale
8.0 Oplevelsen af den værdsættende samtale
9.0 Sådan taler vi sammen
16.0 Gå glad på arbejde
24.0 God kommunikation i klassen
27.0 Brug dit sprog konstruktivt
29.0 Girafsprog
30.0 Balance mellem arbejdsliv og fritid
42.0 Arbejdsplads mellem lænestol og sengelampe
48.0 Manage harmful substances safely
54.0 Det gode indeklima
56.0 Vold på skrift
57.0 Hvad ved du om arbejdsskader og ulykker?
60.0 Kemien skal være i orden

POPULÆRE MATERIALER: Arbejdsmiljøarbejdet

Fagopdelt index over øvelser

Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat

Morgendagens arbejdsmarked kan komme til at se meget anderledes ud end det, vi kender i dag. Det ...

På forkant

Få inspiration og værktøjer til et godt samarbejde om psykisk arbejdsmiljø i arbejdsmiljøgruppen.

Miniguide - Godt arbejdsmiljø fra A-Å

Guiden ’Godt arbejdsmiljø fra A-Å - En miniguide til arbejdsmiljøorganisationen’ giver overblikke...

Senest revideret den 30. januar 2019
Ansvarlig for siden: Jytte Tolstrup  

Vi anbefaler

Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet: Arbejdstilsynet's hjemmeside Bekendtgørelse af anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til arbejdstilsynet  Bekendtgørelse om samarbejde om s...

Voldogtrusler 01

Forebyg vold og trusler

Forebyggelse af vold og trusler hænger sammen med de fleste andre emner indenfor arbejdsmiljøarbejdet. Det handler fx om samarbejde, værdier og holdninger, intr...

Vejledning om arbejdsmiljø til unge under 18 år

Denne vejledning er skrevet særligt til dig, der skal i arbejde i forbindelse med social- og sundhedsuddannelsen. ...

Læs mere

Mere om arbejdsmiljøarbejdet

Læs mere om arbejdsmiljøarbejdet og hent relateret materiale.

  • Ar og Mi på tur
  • Børne- og Ungdomsforvaltningens leder
  • Enkle metoder: Forebyg fald på hospitaler
  • Forside »
  • Arbejdsmiljøarbejdet »
  • Inspiration og metoder »
  • Undervisning i arbejdsmiljø »
  • SOSU-skoler »
  • Materiale »
  • Fagopdelt index

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk