Åbne kontormiljøer

Tre målrettede guider giver bud på, hvordan man kan tackle problemer i eksisterende åbne kontormiljøer.

Læs mere
Du vil møde 400 fagfæller og derudover få:
  • Et styrket fagligt fællesskab om arbejdsmiljø.
  • 3 stærke faglige oplæg i plenum.
  • 12 workshops med solide eksperter i relevante emner.
  • 7 miniplenums ved erfarne oplægsholdere, forskere med videre. 
  • Adgang til arbejdende udstilling med hjælpemidler,
    for eksempel indenfor forflytning, akustik, indretning,
    lys, luft og bevægelse m.m.

Vi glæder os til at se jer!

Tilmeld jer her
Del: - -

AT valgte gulvtæpper

Trods problemer med rengøringen er Arbejdstilsynets daglige arbejdsmiljøleder glad for valget af gulvtæppe i tilsynets hovedkontor. Støjdæmpning har nemlig den højeste prioritet hos medarbejderne.

Af journalist Søren Svith, Periskop

Den gamle Bjørnbaks Kuvertfabrik i Landskronagade på det yderste Østerbro i København har siden 1985 huset Arbejdstilsynet. Herfra er udgået mange påbud til offentlige institutioner og andre arbejdspladser om at fjerne gulvtæpper, som var sundhedsskadelige på grund af opmagasinering af snavs og bakterier. Frem til midten af 1990’erne var Arbejdstilsynet nemlig en arg modstander af tæpper på gulvene.

Når man besøger Arbejdstilsynets ombyggede hovedkvarter i dag kan det derfor godt være lidt overraskende, at der er gulvtæpper næsten overalt. Men det er ikke kun fordi AT har skifte holdning, fortæller tilsynets daglige arbejdsmiljøleder, Ib Ladefoged Rasmussen.

- De tæpper, der blev flået af gulvene frem til midten af 1990’erne var de gamle nålefilt-tæpper, som praktisk talt var umulige at gøre rent. I dag er kvaliteten af gulvtæpperne en helt anden, siger han.

Medarbejderne bekymrede for støj

De nye typer gulvtæpper er fladvævede og derfor lettere at gøre rene. De er vævet af en blanding af uld og kunststof, og hæmmer statisk elektricitet, fx. ved at have en kultråd, vævet ind.

Det er en af årsagerne til, at Arbejdstilsynet valgte gulvtæpper, da den gamle kuvertfabrik endnu engang skulle renoveres i 2003. En årsag er, at renoveringen i 2003 gik hånd i hånd med en organisationsændring, som blandt andet betød, at de små enkeltmandskontorer blev revet ned og erstattet med åbne kontorer. Og den absolut største bekymring blandt medarbejderne i den anledning var risikoen for støj og forstyrrelser.

- Det var givet på forhånd, at alle skulle sidde i storrumskontorer. Lige fra direktør til servicemedarbejder. Det var der selvfølgelig mange medarbejder, der ikke var glade for, og noget af det, der var den store utryghed for medarbejderne var, om de kunne få ro til deres arbejde, så det var noget vi snakkede utroligt meget om i denne her omstillingsproces, fortæller Ib Ladefoged Rasmussen.

Fokus på materialer

Blandt andet derfor var der meget fokus på materialevalget i ombygningsprocessen, og byggegruppen var rundt på andre arbejdspladser for at se på erfaringer både med og uden gulvtæpper. Da valget til slut skulle stå mellem rengøringsvenlige linoleumsgulve og støjdæmpende gulvtæpper, stod det fuldstændig lige blandt både arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere. Derfor blev det alene den øverste ledelse, som skulle tage beslutningen, og den valgte gulvtæpper efter blandet andet at have konsulteret det daværende Arbejdsmiljøinstitut, AMI.

Rengøringen halter

Ledelsens beslutning om gulvtæpper blev fulgt af en beslutning om ekstra fokus på rengøringen for at undgå indeklimaproblemer. Gulvene skulle støvsuges grundigt tre gange om ugen og overfladisk de øvrige dage, men trods disse høje krav, har AT endnu ikke fem år efter ombygningen fået helt styr på rengøringen.

- Selv om vi har kontrakt på et meget højt niveau af rengøring, er det meget svært at få rengøringsselskaberne til at overholde de krav, vi har. Vi kæmper med at få den rengøring, vi mener, vi betaler for, siger Ib Ladefoged Rasmussen.

For højt støvniveau

Ifølge den daglige arbejdsmiljøleder oplever medarbejderne ikke direkte gener af den for lave rengøringsstandard, men det er vigtigt for Arbejdstilsynet, at støvniveauet bliver så lavt, at man er sikker på, at der ikke kommer gener. 

Derfor er det nuværende rengøringsselskab – det forringe blev fyret – blevet pålagt at lave jævnlige støvmålinger. Og målingerne viser, at støvniveauet stadig er for højt, men selskabet har hidtil ikke kunne levere en rengøring, som kan få det bragt ned.

Problemer med statisk elektricitet

Arbejdstilsynet har også været uheldig med, at i hvert fald en del af gulvtæpperne har givet problemer med statiske elektricitet.

- Tæppefirmaet har tilbudt os en gratis antistatisk behandling af tæpperne, men det har arbejdsmiljøorganisationen sagt nej tak til, for ikke at få mere kemi ind i huset. Så vi lever med lidt problemer i de tørre måneder, og så må folk tænke sig om, når de klæder sig på og undgå lædersåler og nylontøj, siger Ib Ladefoged Rasmussen, der har forsynet medarbejderne med BFA Velfærd og Offentlig administration (tidligere BAR FOKA)s vejledning om statisk elektricitet.

-Det er den måde, vi har valgt at løse det på. Problemet er nævnt i vores APV, men vi kan leve med det, siger han.

Ville vælge tæpper igen

Trods problemer med rengøringsstandard og statisk elektricitet er Ib Ladefoged Rasmussen ikke i tvivl om, at Arbejdstilsynet ville vælge gulvtæpper igen, hvis man stod overfor valget i dag.

- Med den type virksomhed, vi er, er jeg slet ikke i tvivl. Den generende støj indvirker rigtigt meget på det psykiske arbejdsmiljø, og i en virksomhed som vores, er det jo hele omdrejningspunktet i arbejdsmiljøarbejdet. Derfor vil jeg heller kæmpe med rengøring og statisk elektricitet og vide, at jeg er rimeligt godt kørende på støjområdet, siger Ib Ladefoged Rasmussen.

Han peger på, at det er et valg, som afhænger af, hvilke problemer, det er nemmest for arbejdspladsen at tackle, og at andre arbejdspladser ville vælge anderledes.

- Hvis vi havde meget trafik rundt i kontorerne men på den anden side ikke var så støjsensible, så ville det nok være naturligt at vælge linoleum, siger han.


Senest revideret den 4. maj 2020