Åbne kontormiljøer

Tre målrettede guider giver bud på, hvordan man kan tackle problemer i eksisterende åbne kontormiljøer.

Læs mere
Du vil møde 400 fagfæller og derudover få:
  • Et styrket fagligt fællesskab om arbejdsmiljø.
  • 3 stærke faglige oplæg i plenum.
  • 12 workshops med solide eksperter i relevante emner.
  • 7 miniplenums ved erfarne oplægsholdere, forskere med videre. 
  • Adgang til arbejdende udstilling med hjælpemidler,
    for eksempel indenfor forflytning, akustik, indretning,
    lys, luft og bevægelse m.m.

Vi glæder os til at se jer!

Tilmeld jer her
Del: - -

Ud med det gamle inventar

Brug fem procent af byggesummen på nyt inventar, lyder anbefalingen fra KMD til jer, der skal bygge nyt. Og giv medarbejderne mest mulig indflydelse på; indretningen. Det giver rigtigt meget på "goodwill-kontoen"

Af journalist Claus Leick, Periskop

KMD, det tidligere Kommunedata, valgte at bruge en del penge på helt nyt inventar, da der blev bygget nyt kontor i Aalborg. Og medarbejderne kunne sammen indretningsarkitekter selv indrette og møblere deres nye arbejdspladser, hvilket i dag har resulteret i meget forskellige kontormiljøer i den samme bygning.

Alle pengene værd

Både udgifterne og processen har været det hele værd, mener produktmarkedschef Per Dyrvig Nielsen fra KMD, der stod i spidsen for indretning og bygning af det nye kontorhus.

Processen forud selv indretningen af de nye rum er selvfølgelig også ekstrem vigtig. Især at myter bliver aflivet og der informeres tæt og meget under hele processen.

”At bygge og indrette et nyt kontorhus handler primært om god forandringsledelse. Hvis man ikke inddrager og involvere medarbejdere fra start til slut, er det svært at få en velfungerende proces”.

Afdelingerne indrettede

Når processen kommer til indretning af de nye arbejdspladser er det særlig vigtig at involvere medarbejderne. Hos KMD i Aalborg fik hver af afdeling mulighed – sammen med indretningsarkitekter og et inventarkatalog – mulighed for at præge og indrette deres nye afdeling.

Det var en proces, som løb over et par måneder, hvor alle medarbejdere havde mulighed for påvirke processen i deres egen afdeling. Indretningsplaner blev løbende hængt op i fællesarealerne, så alle kunne følge med og give input.

Resultatet blev at de fleste følte ejerskab til proces og indretning, da planerne var forhandlet færdige.

100 tons røg ud

På selve flyttedagen fik medarbejderne kun lov til at tage en enkelt flyttekasse med pr. mand. Resten – mere end 100 ton inventar – fik de ca 950 medarbejdere ikke lov at tage med. Det røg på genbrugspladsen.

Til gengæld kunne medarbejderne indtage nye, lækre kontormiljøer, som de selv have indrettet. KMD var klar til drift igen 4 timer efter flytningen.


Senest revideret den 6. oktober 2022