På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

 

OK, det er forstået. Læs mere om vores brug af cookies
  • Min Side
  • Kontakt
  • Om os
  • Publikationer
  • Nyhedsbreve
BFA Logo
ARBEJDSMILJØWEB.DK- Inspiration til et godt arbejdsmiljø
  • Psykisk arbejdsmiljø 
    • Stress 
      • Fakta om stress 
        • Reaktioner på stress
        • |Udbrændthed 
          • Støtte til udbrændte
        • |Cases om stress 
          • Stressforebyggelse i Jobcenter Lejre og Stevns 
            • Stress på jobcenter Stevns 
              • Ingen langtidssygemeldinger
              • |Kom godt i gang
            • |Stress på jobcenter Lejre 
              • Indsatsen i Lejre
              • |8 gode råd
              • |Et lavt sygefravær
            • |Fakta om projektet
          • |Erfaringer med forebyggelse
      • |Indsatser mod stress 
        • Det kan du selv gøre
        • |Det kan du gøre som kollega
        • |Det kan du gøre som leder 
          • Undgå en stress-sygemelding
        • |Kan- og skal opgaver
        • |Positive pejlemærker
      • |Balance - tid og opgaver 
        • Hvorfor er der ubalance?
        • |Hvem har ubalance?
        • |Middelfart Sparekasse
        • |Det kan du selv gøre
        • |Det kan arbejdspladsen gøre
        • |Links og litteratur
      • |Hold pauser i arbejdet 
        • Fordele ved pauser
        • |Pauser på farten
        • |Pauser i ro
        • |Pausekultur
      • |10 råd om stressforbyggelse
      • |Stress i social og sundhed
      • |Stress i undervisningen
      • |Alle værktøjer - Stress 
        • Værktøjer - Rettet mod din branche
    • |Social Kapital 
      • Fakta om social kapital
      • |De tre nøglebegreber 
        • Tillid
        • |Retfærdighed
        • |Samarbejdsevne
      • |Relationel koordinering
      • |I gang med social kapital 
        • Roller og ansvar
        • |3 spørgeskemaer
        • |Øvelser
      • |Erfaringer med social kapital 
        • Ledelse og social kapital i Nykredit
        • |Bedre samarbejde på hjerteafdelingen
        • |Markant kulturændring i hjemmeplejen
      • |Alle værktøjer - Social kapital
    • |Mobning 
      • Fakta: Hvad er mobning?
      • |Ti gode råd til dig
      • |Ti gode råd til kollegerne
      • |Ti gode råd til lederen
      • |Styrkespillet 
        • Spilleregler
        • |Hvem kan bruge Styrkespillet?
        • |Forberedelse til spillet
        • |Opfølgning på spillet
        • |Styrkespillet og andre værktøjer
      • |Specielt om sexchikane
      • |Værktøjer - Mobning
    • |Konflikter 
      • Fakta om konflikter
      • |Sådan opstår konflikter 
        • Konfliktskyhedstrappen
        • |Konflikters udvikling - konflikttrappen 
          • Grøn konflikt
          • |Gul konflikt
          • |Rød konflikt
      • |Forebyg konflikter 
        • Få styr på rammerne
        • |Adskil de tre P'er
        • |Kultur og værdier
        • |Ledelsens ansvar
        • |Aktiv lytning
        • |Dialog og kommunikation
        • |Anerkendende undersøgelse
        • |Kollegial supervision
      • |Løs konflikter 
        • Personlige konfliktmønstre
        • |Sprog
        • |Sociale færdigheder
        • |Forhandling
        • |Mediation
      • |Konflikter i skolen
      • |Værktøjer - Konflikter
    • |Trusler og vold 
      • Seks guider om vold
      • |Fakta om vold og trusler
      • |Forebyg trusler og vold 
        • Årsager
        • |Retningslinjer
      • |Nedtrap konflikten
      • |Krisehjælp og opfølgning 
        • Krisens faser
        • |Bearbejd krisen
      • |Digital chikane 
        • Chikanen skal frem i lyset
        • |Find inspiration i andre arbejdspladser
        • |10 gode råd
        • |Fjern krænkelsen
      • |Uønsket seksuel opmærksomhed
      • |Vold på kontorarbejdspladser 
        • Dialogspil: 'Tæt på vold'
        • |Kom volden i forkøbet
        • |Forebyg med film 
          • Film: Kiosken
          • |Film: Banken
          • |Film: Ambulatoriet
          • |Film: Jobcenteret
        • |Cases: Andres erfaringer 
          • Sydbank
          • |Ringkøbing-Skjern kommune
          • |Rødovre kommune
          • |Varde kommune
          • |Danske Bank
          • |Sikkerhedsbranchen
          • |Halsnæs Kommune
          • |Hillerød
      • |Vold i skolen 
        • Voldspolitik 
          • Eksempel: Trusler fra elev
          • |Eksempel: Forebyggelse
        • |Kompetencer og metoder
        • |Vold på specialskoler 
          • Identifikation
          • |Forebyggelse
          • |Håndtering
          • |Udfordringen i tal
      • |Vold i social og sundhed 
        • Registrering og analyse
        • |Sæt borgeren i centrum
        • |Ledelse og forebyggelse
        • |Links til værktøjer
      • |Vold uden for den faste arbejdsplads
      • |Materialesamling: Børn og unge 
        • Når vold og trusler skal identificeres
        • |Når vold og trusler skal forebygges
        • |Når vold eller trusler alligevel rammer
        • |Når vold og trusler skal på dagsordenen
        • |Udfordringen i tal
        • |Mere viden
      • |Metoder Mod Vold 
        • Sådan gør vi noget ved volden
      • |Værktøjer - Vold og trusler
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Guiden 'Den gode modtagelse'
      • |Ny i jobbet: Få en bedre start 
        • Gør jeg mit arbejde godt nok?
        • |Hvor meget kan jeg tillade mig at bede om hjælp?
        • |Hvordan passer jeg på mig selv?
        • |Hvordan håndterer jeg arbejdsmængden?
        • |Hvordan bliver jeg en del af det kollegiale fællesskab?
        • |Hvor meget kan jeg sætte spørgsmålstegn ved?
    • |Når du skal lede dig selv 
      • Arbejde alene 
        • Arbejde på egen hånd 
          • Frihed og faldgruber
          • |Håndtering af stress 
            • Stresslogbog
            • |Udløsere af stress
          • |Faglighed 
            • Dagbogsmetoden
          • |Samarbejdspartnere 
            • Overblik
            • |Eksempel på overblik
          • |Links og litteratur
        • |Arbejde i eget hjem 
          • At have et offentligt hjem
          • |Offentligt familieliv 
            • Isbjerget - en metode
          • |Tavshedspligt
          • |Links og litteratur
        • |Arbejde i andres hjem 
          • Faglighed
          • |Kommunikation
          • |Konflikthåndtering 
            • Få et overblik
            • |Gode råd til konflikter
          • |Øvelse i selvrefleksion
        • |Netværk for alenearbejdere 
          • Betydningen af netværk
          • |Spilleregler
          • |Typer af netværk 
            • Netværk på nettet
            • |Netværk hvor I mødes
            • |Supervisionsnetværk
      • |Arbejde hjemme 
        • Medarbejderen 
          • Er du egnet
          • |Frihed og faldgruber
          • |Fordele og ulemper
          • |Kollegerne og karrieren
          • |Dig og familien
        • |Arbejdspladsen 
          • Organisationen
          • |Egnede opgaver 
            • Skematisk oversigt
          • |Behov og ønsker
          • |Egnede medarbejdere
          • |Fordele og ulemper
        • |Hjemmearbejdspladsen 
          • Indretning og udstyr
          • |Datasikkerhed
          • |Familiens brug af udstyret
          • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Økonomi og skat 
          • Omkostninger
          • |Skatteforhold
          • |Forsikringsforhold
        • |Før I går i gang 
          • En klar aftale
          • |Medarbejderens tjekliste
          • |Ledelsens tjekliste
        • |Videre på nettet 
          • Andres erfaringer
          • |Økonomi skat og aftaler
          • |Hjemmearbejdspladsen
      • |Arbejde på farten 
        • Bilen som arbejdsplads 
          • Specielt om sædet
          • |Plads til pc’en
        • |Stress og trafik 
          • Hold kroppen i gang
          • |Planlæg din arbejdsdag
        • |At arbejde alene
        • |I tog og hoteller
        • |Regler, ansvar og APV
    • |Kom godt på ferie 
      • Arbejdspladsens opgaver
      • |Det kan du selv gøre
      • |Hjælp hinanden til en god ferie
    • |Værktøjer - Psykisk arbejdsmiljø
  • |Krop & Sundhed 
    • Ergonomi på din arbejdsplads 
      • Undervisning 
        • Undervisning i grundskolen 
          • Brug teknologien aktivt
          • |Eksempel til grundskolen
          • |Case: Regn med sjippetov
          • |Case: iPads i Odder
        • |Ungdomsuddannelser og VUC
        • |Erhvervsskoler
        • |Videregående uddannelser
        • |Arbejdet ved skærmen
        • |Få gang i forebyggelsen 
          • Skub til kollegerne
          • |Lokaler og indretning
          • |Tag hånd om de sygemeldte
        • |Symptomer
        • |Fakta om smerter
      • |Pædagogisk arbejde 
        • Pædagogik 
          • Styr hjælperefleksen
          • |Grundidé: Løft og Leg 
            • Storkereden
          • |Case: Ergonomistafet
          • |Case: Rygprojekt i Ribe
          • |CASE: Motorisk læring
        • |Film fra hverdagen 
          • Modtagelse
          • |Garderobe
          • |Bleskift
          • |Når børn skal sove
          • |Spisetid
          • |Trøst
          • |På tur
          • |På legepladsen
        • |Forandringer 
          • Ny organisering 
            • De våde klude
          • |Investér tid
          • |En bred indsats
          • |Personalemødet 
            • Modtagelse
            • |Garderoben
            • |Bleskift
            • |Oprydning
            • |Trøst
          • |Arbejdsgiverens ansvar
          • |Værktøjer
          • |Ergonomistafet
          • |Idébank til nye vaner
        • |God arbejdsteknik 
          • Ergonomipyramiden
          • |Tunge løft
          • |Vrid og bøjet ryg
          • |Hjælpemidler
        • |Forebyg ulykker
        • |Instruktion
        • |KanSelv - VilSelv
      • |Kontorarbejde
      • |Rengøring 
        • Case: Gladsaxe forebygger
        • |Case: Blev klog og stærk
        • |Case - fysisk kompetence
        • |Gode råd til kroppen
        • |Gode råd til udstyr
        • |Hvis det gør ondt
      • |Køkkenarbejde 
        • Gode råd til kroppen
        • |Indretning af storkøkkener
        • |Indretning af mindre køkkener
        • |Hjælpemidler
        • |Hvis køkkenarbejdet gør ondt
        • |Cases og eksempler 
          • Case: Indsats på mange fronter
          • |Case: De bedste hjælpemidler
          • |Case: Arbejder på skift
          • |Case: Anerkendende dialog
          • |Case: Ergonomiske løsninger 
            • Eksempler på nye vaner
      • |Teknisk servicearbejde 
        • Gode råd til pedeller
        • |Gode råd til portører
        • |Affald og vasketøj
        • |Depotrum og lager
        • |Håndværktøj og hvide fingre
        • |Sikker brug af stiger
        • |Case: Færre løft 
          • Ergonomiske hjælpemidler
        • |Case: Skifter mellem løft og rengøring
      • |Sygehusbehandling i hjemmet 
        • Behandlinger og udfordringer
        • |Faglig oplæring 
          • Case: Kemo i hjemmet
        • |Fysisk arbejdsmiljø 
          • Case: Ergonomisk oplæring (AUH)
          • |Case: Jordemoderen
        • |Indretning og adgangsforhold 
          • Løsninger
          • |Plads nok 
            • Plads omkring sengen
          • |Tal om tingene 
            • Argumenter og sætninger
          • |Case: Tjekker indretningen
        • |Regler om hjælpemidler
        • |Samarbejde om patienten 
          • Samarbejde med kommunen
          • |Case: Respekt for hinanden
      • |Værktøjer - Ergonomi
    • |Muskel- og skeletbesvær, MSB 
      • MSB og fysisk arbejdsmiljø 
        • Neutralstillingen
        • |Løfteteknik
      • |MSB og psykisk arbejdsmiljø 
        • Fakta og forskning om MSB
        • |Dokumentation: Analyse af 'Arbejdsmiljø og Helbred'
        • |Metoder til ledelse og MED
        • |Værktøj til lokal indsats
        • |Et godt møde om MSB
        • |Praktiske erfaringer 
          • Plejecentret Bøgehøjgaard
          • |Center for Senhjerneskade
          • |Tandlægerne på Grundtvigsvej
          • |Bornholms Hospital
      • |Metode: Flerstrenget indsats 
        • Smerter er individuelle
        • |Case: Velfærdsteam
        • |Case: Travlhed
      • |En strategisk metode om MSB 
        • Afholdt - Inspirationsmøder 
          • Program
          • |Tilmelding
      • |Værktøjskasse: Forebyg MSB
      • |Tag snakken bryd vanerne
      • |Smerter og fastholdelse 
        • Faserne i fastholdelse
        • |Fælles ejerskab om opgaven med fastholdelse
        • |En god tone er vigtig for fastholdelsen
    • |Forflytning af personer 
      • Værktøjer - Forflytning
    • |Fysisk aktivitet 
      • Fakta om træning
      • |Træning forebygger smerter
      • |Træningsformer
      • |Øvelser med elastik
    • |Hold din hud sund 
      • Gode Sund Hud råd
      • |Forebyggelse 
        • Forebyggelse på arbejdspladserne
        • |Køkkener
        • |Sundhedsvæsenet
        • |Rengøring
        • |Laboratorier
        • |Lovgivning og regulering
      • |Håndeksem 
        • Erhvervsbetinget håndeksem
      • |Huden
      • |Kontakteksem 
        • Allergiske kontakteksem
        • |Irritativt kontakteksem
        • |Behandling
        • |Udredning
      • |Risikofaktorer 
        • Sårbare grupper
        • |Risikoerhverv for håndeksem
        • |Fritiden
        • |Sundhedsvæsenet
      • |Håndhygiejne 
        • Håndhygiejnen kan ofte blive bedre
        • |Hudens flora
        • |Håndvask eller hånddesinfektion?
      • |Handsker 
        • Forebyggelse af handskeallergi
        • |Allergi overfor handsker
        • |Handsketyper
        • |Hudirritation og eksem pga. handsker
      • |Fugtighedscreme 
        • Beskyttelsescremer
        • |Bivirkninger ved brug af fugtighedscremer
        • |Hvad består fugtighedscreme af?
        • |Hvorfor bruge fugtighedscremer?
      • |Arbejdsmiljøorganisationen
    • |Nudging: STRÆK UD når du kan 
      • De fem nudge-løsninger
      • |Nudging-guiden: Lav jeres egne løsninger
      • |Hvornår er et nudge et nudge?
      • |Hvorfor gør vi det ikke bare?
      • |De fem nudging-strategier
      • |Sådan får I kollegerne med
      • |Fire gode eksempler
    • |Værktøjer - Krop & Sundhed
  • |Støj, lys og luft 
    • Støj på arbejdspladsen 
      • Fakta om støj 
        • Forstå dB-skalaen
        • |Forstå efterklangstiden
      • |Støj og arbejdsskader
      • |Sådan dæmper I støjen 
        • Tænk støj ind fra starten
        • |5 tips om bedre akustik
        • |Case: Læg en dæmper på
      • |Støj i storrumskontoret
      • |Støj på hospitalet
      • |Love og regler om støj 
        • Specielt vedr. børn og unge
      • |Værktøjer - Støj
    • |Støj i dagtilbud og SFO: 'Om natten er der stille...' 
      • Sådan kommer I i gang
      • |Værktøjskasse
      • |Konsekvenser af støj
      • |Det siger børnene selv
      • |Hvor kommer støjen fra?
      • |Bygninger og akustik
      • |Støjdæmpende indretning
      • |Organisering og pædagogik
      • |Cases og eksempler 
        • Potteskåret
        • |Tumlelunden
        • |Frederiksbjerg Børnehus
    • |Luft, varme, kulde og lys
    • |Rengøring og indeklima
    • |Fugt og skimmelsvampe
    • |Fysisk eller psykisk arbejdsmiljø?
    • |Værktøjer - Støj, lys og luft
  • |For ledere 
    • Forandringsprocesser 
      • Fakta om forandringer
      • |Roller og ansvar 
        • MED
      • |Metoder og værktøjer 
        • Seks metoder til inddragelse 
          • Forandringsbalancen
          • |Hesteskoen
          • |Omvendt brainstorming
          • |Turntable
          • |Fire F
          • |Tidslinjen
        • |Værktøjer
        • |Tjekliste
      • |Robuste forandringer i praksis 
        • Case: Kompetencekursus i DSB
        • |Case: Robusthed i Gentofte
        • |Case: 'Hesteskoen' på RUC
      • |Desk study: Digitalisering
      • |Læs mere
    • |Sygefravær 
      • Ansvar, roller og APV
      • |Ledelse og medindflydelse
      • |Redskaber og rammer 
        • Statistikken
        • |Nærvær og fravær
      • |Trivsel og social kapital
      • |Bæredygtigt arbejdsmiljø
      • |Fire kommuners erfaringer
      • |Mere MOST og mindre fravær
    • |Lederens egen trivsel 
      • Trivsel i lederrollen
      • |Coaching for ledere
      • |Supervision
      • |Tid og prioritering 
        • Prioritér ledelsestid
        • |Kan-krav og skal-krav
        • |Det grænseløse arbejde
      • |Energi i ledelse
      • |Værktøjer - Lederens trivsel
    • |Ledelsesværktøjer 
      • Attraktive arbejdspladser 
        • MED-ledelse på attraktive arbejdspladser 
          • Syddjurs Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Thisted Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer 
              • Fællestillidsrepræsentant
              • |Ældrechef
          • |Frederiksberg Hospital 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Kom godt i gang 
            • Eksempler på procesunderstøttende spørgsmål
        • |Hvad er en attraktiv arbejdsplads?
        • |Din opgave som leder 
          • Skab din egen rolle
        • |Redskaber 
          • Overblik 
            • Strategi
            • |Struktur
            • |Processer
            • |Systematik
          • |De 16 redskaber
          • |Sådan kommer du i gang
        • |Erfaringer
      • |Hvis konflikten trapper op
      • |Bedre møder 
        • 5 spark til mødetrætte
        • |Atmosfære på møder 
          • Møder, effektivitet og atmosfære
          • |Atmosfæren som arbejdsbegreb
          • |Atmosfærens Kompetencer
          • |Kom godt i gang
          • |Energi i møderne
        • |Spild af tid
        • |Ugens succeshistorie
      • |Anerkendelse
      • |De nødvendige samtaler
    • |Organisering af arbejdet 
      • Et sundt tidsmiljø 
        • Et sundt tidsmiljø
        • |Hvad er tidsmiljøer
        • |HK sætter tidsmiljø på dagsordenen
        • |Syv gode råd til bedre tidsmiljø
      • |Teamarbejde - kontor 
        • Team eller gruppe 
          • Hvad gør vi ved pseudoteam?
          • |Test om I er et team
        • |Den gode start 
          • Gå i dialog med medarbejderne
          • |Den gode start skaber tryghed
        • |Samarbejde og konflikt 
          • Udfordringer i projektgruppen
          • |Teamet og projektgruppens udvikling
          • |Typer af konflikter
        • |Indflydelse og ansvar 
          • Nogle mister autonomi
          • |Ansvaret er også en belastning
          • |Det kan være svært at andre skal blande sig
        • |Lederens rolle
      • |Teamarbejde - undervisning
      • |Samarbejde - universiteter
      • |Værktøjer - Teamarbejde
    • |Startpakker til nye arbejdsgivere
    • |Værktøjer - Ledelse & Organisering
  • |Byggeri & Indretning 
    • Byggeprocessen: Roller & ansvar 
      • Byggeriets faser
      • |APV i de nye lokaler
    • |Indretning af kontorer 
      • Det rigtige udstyr 
        • Skærmen
        • |Musen og tastaturet
        • |Bordet og stolen
        • |Briller
        • |Den bærbare
      • |Kloge indkøb til kontoret 
        • Overblik: Her kan kloge indkøb gøre en forskel
        • |Hvem gør hvad i indkøbet?
        • |En god indkøbspolitik
        • |Samarbejde med indkøberne
        • |Indflydelse på de centrale aftaler
        • |Indflydelse på de lokale aftaler
        • |Udnyt jeres decentrale råderum
        • |Case: Godt samarbejde i ATP
        • |Case: Produktudvikling på Rigshospitalet
      • |Teknologi med omtanke
      • |Godt arbejdslys
    • |Åbne kontorer 
      • Tre guider om åbne kontormiljøer
      • |Videndeling og innovation 
        • Vi skal motiveres
        • |Lav en træningsbane
        • |Videndeling med venner 
          • Vi deler ikke med alle
        • |Leder vil ikke isoleres
        • |Skattehus deler viden
      • |Storrumskultur 
        • Hvad er "rigtigt" arbejde? 
          • Sådan kan I gøre
          • |Case: Advokatkontoret
          • |Case: IT-firmaet
          • |Case: Mediehuset
        • |Fælles kultur
        • |Adfærdsregler 
          • Fortællinger
          • |Mobillarm koster
          • |Tre tilgange
        • |Scenen er din
        • |De unge 
          • Job giver livet mening
      • |Indretning 
        • Nej til ens storrum
        • |Standardløsninger :-(
        • |Farvel til fast plads
        • |Fleksible pladser
        • |Storrum holder
        • |Hule under træerne
        • |Kontor af papkasser
        • |Klimakontrol i kontorstolen
        • |Sparede m2
        • |Rum til mennesker
        • |Ud med møblerne
      • |Teamarbejde 
        • Alle pladser er ens 
          • Videoklip
        • |Tryghed i små enheder
        • |Teams i callcentre
        • |Teamets territorium
        • |Team for åbne døre 
          • Video
      • |Akustik og forstyrrelse 
        • Forstyrrelse og stress 
          • Forebyg støjklager
          • |Vi vænner os ikke til det
          • |Større krav til hjernen
          • |Social intelligens
          • |Storrum og stress
        • |God akustik 
          • AT valgte tæpper
          • |Byggeprocessen
          • |Gåtur i kontorlyd
          • |HK advarer mod tæpper
          • |Plissegardiner
        • |Trafikanalyse
      • |Procesledelse 
        • Drejebog for kommunikation
        • |Sæt ild på platformen
        • |Få den enkelte med
        • |Ansvar og trivsel
        • |Manden på ølkassen
      • |Samarbejdsteknologi 
        • Skat flytter opgaver 
          • Videoklip fra SKAT
        • |Videomøder hos Tryg
        • |Giv unge lov
        • |Videokonferencer hos KMD
        • |Den virtuelle stat
      • |Love og regler
      • |Værktøjer - Åbne kontorer
    • |Byggeri af daginstitutioner 
      • Rum og materialer
      • |Lys og luft
      • |Støj
      • |Inventar
      • |De ansattes rum
      • |Skovbørnehaver
    • |Byggeri af plejeboliger 
      • Ny teknologi på plejehjem 
        • Plejehjem med ny teknologi
        • |Udvikler i samarbejde
        • |Skørt og skævt hus med plads til teknologi
        • |Forsøgsbolig giver ejerskab
        • |Meningsfyldt teknologi 
          • Ærtebjerghaven har gavn af teknologien
        • |Læs mere
      • |Plakat til medarbejderne
      • |Tre tips
    • |Byggeri af skoler 
      • God byggeproces 
        • Byggeriets faser
        • |Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
        • |Brugerne med i processen
        • |10 gode råd
        • |Roller og ansvar i samarbejdet
        • |Arbejdsmiljøorganisationens rolle
      • |De ansattes rum
      • |Faglokaler: "Når klokken ringer"
      • |Når I bygger nyt
      • |Renovering og ombygning
      • |Støj, lys og luft
      • |Brand under ombygningen
      • |Cases og inspiration 
        • Skolen i Sydhavnen
        • |TEC Gladsaxe
        • |Afslappende forberedelse
        • |Hver lærer får fast plads
        • |Bedre testresultater
        • |Super akustik på Øhavsskolen
        • |Frederiksbjerg skole
        • |Ørestad Gymnasium
        • |Brand i skolen hver anden dag
        • |Skolebrand fik konsekvenser
      • |Love og regler om byggeri 
        • Specielt vedr. børn og unge
        • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
      • |Hent materialer
    • |Byggeri af sygehuse 
      • Den gode proces 
        • Styr på rollerne 
          • Du skal inddrages
          • |Kursus i inddragelse
          • |Forberedelse
          • |Hjælp fra eksperter
        • |Godt begyndt
        • |Metoder og værktøjer
      • |De gode løsninger 
        • Sengestuer 
          • Badstørrelse til diskussion
        • |Andre rum 
          • Teamkontorer
          • |Sterildepotet
          • |Operationsstuen
          • |Tryghed på skadestuen
          • |Undersøgelsesrum
        • |Serviceafdelinger 
          • Sengevasker
          • |Hjælpemiddelværksted
        • |Løsninger på tværs 
          • Menneskeligt miljø
          • |Masser af dagslys
          • |Teknologi overtager opgaver
      • |Regler og vejledninger
    • |Køkkener i institutioner 
      • Når børn er med i køkkenet
    • |Værktøjer - Byggeri & Indretning
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • APV - Arbejdspladsvurdering 
      • APV som metode 
        • Kom i gang! - Idékatalog
        • |Behøver ikke at opfinde den dybe tallerken
        • |APV-metoder
      • |Krav til APV på arbejdspladsen
      • |Processen er afgørende 
        • Start med den kendte viden
        • |Fokus på opfølgning
      • |Sygefravær og APV
      • |Leder-APV
      • |APV i private hjem 
        • APV-tjekliste til forflytning
      • |Spørgsmål om APV
      • |Værktøjer - APV
    • |Arbejdsulykker 
      • Fald- og snubleulykker 
        • Generelle råd: Undgå fald
        • |Hospitaler 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: Odense Universitetshospital
          • |Case: Leder efter risici
        • |Daginstitutioner 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: God indretning forebygger
          • |Gode råd: På legepladsen
        • |Døgntilbud 
          • Kampagnemateriale
        • |Plejecentre 
          • Case: Adfærdsregler på trapperne
        • |Hjemmeplejen
        • |Undervisning
        • |Kontor
        • |Ude af huset 
          • Til festen.. 
            • Gode råd om sikker fest
            • |Regler og ansvar
          • |På cykel.. 
            • Case: Kursus i elcykel
            • |Fem gode råd
            • |Cykelhjelm er værnemiddel
            • |Cyklens udstyr
          • |Undgå glatføreulykker 
            • Gode råd om glatføre
            • |Sikker snerydning
            • |Kør bil når du kører bil
            • |Hvem skal rydde sne?
            • |Case: Medarbejderne står fast
      • |Forflytningsskader
      • |Vold og trusler
      • |Stik- og skæreskader 
        • Risiko 
          • Smitterisiko 
            • Om HIV
            • |Hepatitis B
            • |Hepatitis C
          • |Hyppighed 
            • Undersøgelser blandt læger på operationsstuer
            • |Undersøgelser blandt sygeplejersker
            • |Undersøgelser af uheldshyppighed blandt flere forskellige faggrupper
        • |Rutiner 
          • Sikre arbejdsrutiner 
            • Personlige værnemidler
          • |Derfor stikker vi os 
            • Vanskelige arbejdsbetingelser
            • |Usikre arbejdsteknikker
        • |Forebyggelse 
          • Lovgivning vedrorende forebyggelse
          • |Undervisning og oplysning
          • |e-learning
          • |Kampagner og projekter
          • |Sikkerhedsrundgang
          • |Vaccination
          • |Eksempler til inspiration
        • |Sikkerhedsprodukter 
          • Definition
          • |Krav
          • |Vurdering af behov
          • |Valg
          • |Case: Sikkerhedsudstyr betaler sig  
        • |Registrering 
          • App til registrering
          • |Højere anmeldelsesprocent
          • |Bedre beskrivelser
          • |Anmeldeblanket til stik- og skæreskader
          • |Brug af data
          • |Case: Næsten alle registreres
        • |Når skaden er sket 
          • Forholdsregler
          • |Hepatitis B vaccination
          • |PEP
        • |Værktøjskassen
        • |Litteratur
      • |Ulykker og skader på skoler 
        • Hvor arbejder du? 
          • Arbejde i skolegården
          • |Grønne områder
          • |I sne og glatføre
          • |I depoter 
            • Plads nok til bevægelse
          • |På stiger og stilladser
          • |På trapper
        • |Hvad håndterer du? 
          • Tunge ting 
            • Løfteteknik til kasser
            • |Brug sækkevogn
            • |To om et løft
          • |Uhåndterlige ting
          • |Affald
          • |Motorkøretøjer
          • |Værktøj og maskiner 
            • Strøm og trykluft
            • |Ukrudtsbekæmpere
            • |Vibrationer og hvide fingre
          • |Kemi og farlige materialer 
            • Brug af kemikalier mv.
            • |Opbevar kemikalier
            • |Nye faremærker
            • |MAL koder
        • |Beskyt dig selv 
          • Tekniske hjælpemidler 
            • Hjælpemidler med motor
            • |Hjælpemidler på hjul
            • |Hjælpemidler til trapper
          • |Værnemidler
          • |Sikkert tøj og fodtøj
        • |Din rolle på skolen
        • |Varsle brand
      • |Arbejdsmiljøorganisationens rolle
      • |Analyse af arbejdsulykker 
        • Kom bag om ulykken
        • |Statistik af analyser
        • |Case: Analyse målretter indsatsen
        • |Eksempel på en analyse
        • |Værktøjer til analyse
      • |Anmeldelse af arbejdsulykker 
        • Gør det nu - anmeld arbejdsulykker
        • |Forebyg og anmeld arbejdsulykker
        • |Anmeldelse i EASY
        • |Lær af ulykken
      • |Gode netadresser 
        • Arbejdstilsynet
        • |EASY
        • |Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
        • |Værktøjer og viden fra BFA
        • |Vold som udtryksform
        • |Andre
      • |Værktøjer - Ulykker & risikoanalyse
    • |Arbejdsmiljøorganisationen 
      • AMOs opgaver 
        • Årlig drøftelse
      • |Samarbejdet i AMO 
        • 10 gode råd
        • |Gode råd til et stærkt samarbejde om arbejdsmiljø
      • |Optimer jeres samarbejde
      • |Arbejdsmiljørepræsentantens rolle og opgaver
      • |Sæt spot på arbejdsmiljøet
      • |MEDvirk: Kom i mål 
        • Nå i mål med jeres indsats
      • |Arbejdsmiljøuddannelsen
      • |Overblik: Arbejdsmiljøsystemet
      • |Love og regler
    • |Når Arbejdstilsynet kommer... 
      • Forberedelse
      • |Under besøget
      • |Opfølgning
      • |Arbejdstilsynets reaktioner
      • |Case: AT hjalp os videre
    • |Inspiration og metoder 
      • Få støtte til psykisk arbejdsmiljø 
        • Spark
        • |Ekspertrådgivning
      • |Trivselsmålinger 
        • Trivsel er en konstant opgave
        • |En mærkbar forandring
        • |Spørgsmål skal give mening
        • |Central støtte giver lokal opbakning
        • |Det motiverer at vide
      • |Værdsættende samtale 
        • VS i praksis
      • |Undervisningsmiljøvurdering
      • |Arbejdsmiljøprisen
      • |Uge 43: Arbejdsmiljøugen
      • |Sammen om mental sundhed
      • |Forebyggelse og fastholdelse 
        • Case: Sporskiftepakken
      • |Undervisning i arbejdsmiljø 
        • SOSU-skoler 
          • Materiale 
            • Introduktion 
              • Hvorfor Arbejdsmiljø
            • |Emneopdelt index
            • |Fagopdelt index
            • |Materialeliste
          • |Netværk 
            • Ambassadørnetværket
            • |Netværksmøder
            • |Idéer til undervisning
        • |Erhvervsskoleområdet
        • |God start - godt arbejdsmiljø
    • |Værktøjer - Arbejdsmiljøarbejdet
  • |Din arbejdsplads 
    • Daginstitution 
      • Materialer målrettet daginstitutioner
      • |Koordineret indsats 2018: Dag- og fritidstilbud
    • |Kontor 
      • Materialer målrettet kontor
    • |Undervisning 
      • Materialer målrettet undervisning
      • |Koordineret indsats 2018
    • |Sygehus 
      • Koordineret indsats 2018
      • |Billeddiagnostik 
        • Fra sygehus til kontor 
          • Krav til skærmen
          • |Lysforhold
          • |Pas på kroppen
          • |Storrum
          • |Distancearbejde
        • |Indkøb og indretning 
          • Indretning 
            • Fokuspunkter
            • |Indflydelse
          • |Indkøb 
            • Indkøbsprocessen
            • |Udbudsregler
            • |Indkøbere
        • |Gener fra udstyr 
          • Træk
          • |Støj
          • |Statisk elektricitet
        • |Forflytning
        • |Stråling 
          • Magnetfelter
          • |Strålingsfare
        • |Trivsel og stress
        • |Stikskader
        • |Farlige stoffer
      • |Materialer målrettet sygehuse
    • |Privat praksis 
      • Lægepraksis 
        • APV og systematik 
          • Arbejdspladsvurdering
          • |Ansvar og inddragelse
          • |Planer og udvikling
        • |Ergonomi og indeklima 
          • Patientbehandling
          • |Håndtering af prøver
          • |Skærm og skranke
        • |Farlige stoffer, smitte og vådt arbejde 
          • Farlige stoffer
          • |Smitte og stikskader
          • |Vådt arbejde
        • |Psykisk arbejdsmiljø 
          • Stress
          • |Mobning
          • |Vold og trusler
          • |Ledelse og samarbejde
          • |Kompetenceudvikling
      • |Materialer målrettet privat praksis
    • |Forskning 
      • Materialer målrettet forskning
      • |Arbejdsmiljø i laboratorier
    • |Døgntilbud 
      • Materialer målrettet døgntilbud
      • |Koordineret indsats 2018
    • |Ældrepleje 
      • Materialer målrettet ældrepleje
    • Min Side
    • Kontakt
    • Om os
    • Publikationer
    • Nyhedsbreve

Min side

  • Byggeprocessen: Roller & ansvar
  • Indretning af kontorer
  • Åbne kontorer
  • Byggeri af daginstitutioner
  • Byggeri af plejeboliger
    • Ny teknologi på plejehjem
      • Plejehjem med ny teknologi
      • Udvikler i samarbejde
      • Skørt og skævt hus med plads til teknologi
      • Forsøgsbolig giver ejerskab
      • Meningsfyldt teknologi
      • Læs mere
    • Plakat til medarbejderne
    • Tre tips
  • Byggeri af skoler
  • Byggeri af sygehuse
  • Køkkener i institutioner
  • Værktøjer - Byggeri & Indretning
  • Forside »
  • Byggeri & Indretning »
  • Byggeri af plejeboliger »
  • Ny teknologi på plejehjem »
  • Skørt og skævt hus med plads til teknologi
Trojborg -1
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Skørt og skævt hus med plads til teknologi

Det er en udfordring, men det kan lade sig gøre at implementere velfærdsteknologi i en gammel bygning. Lokalcenter Trøjborg er teststed i Aarhus Kommune.

Af journalist Lone Bolther Rubin

En massiv kampestenstrappe med almuegrønne balustre i støbejern forbinder etagerne i Lokalcenter Trøjborg.

Hver etage er en oplevelse for sig selv med kringlede kroge, hvælvede gange og store, tunge fyldningsdøre. Huset er fra 1904 og er bygget til formålet. I begyndelsen hed det ”De gamles hjem” og senere ”Bakkegården”. Det har aldrig været på tale at flytte de 68 beboere til nye lokaler.

- Beboerne trives i det her skøre, gamle og skæve hus. Det fungerer godt for demente, og personalet kan lide at være her, siger arbejdsmiljørepræsentanten Judith Sørensen.

Huset er fredet, så nye installationer som kabler og rør må ikke kunne ses. Der er dog for mange år siden etableret elevatorer til eksempelvis kørestolsbrugere og tunge hjælpemidler.

Svingbar vask rækker ikke langt nok

Plejecentret er nu udpeget til testcenter for pilotprojektet "Mere velfærdsteknologi i Aarhusianske plejeboliger". Det giver nogle udfordringer. For eksempel er der skråvægge på øverste etage, og der er ikke to badeværelser, der er ens. Netop derfor kan der hentes mange gode erfaringer her.

En af de ting, som Lokalcenter Trøjborg har testet, er en svingbar vask. Tanken er, at beboeren kan blive siddende på toilettet og svinge vasken hen til sig for at vaske hænder.

- Men vi fandt hurtigt ud af, at afstanden på vores badeværelser er for stor til, at vasken vil kunne nå hen til toilettet, fortæller projektleder Lotte Bagge.

Rækkeafstanden for en svingvask er 1,1 meter, men afstandene i plejeboligernes badeværelser er 1,4 til 4 meter.

Trojborg2

- Vi har nu alligevel fundet ud af, at vi kan bruge vasken, når borgeren bruger kørestol eller bad- og toiletstol. Vi kan slippe for de uhensigtsmæssige arbejdsbevægelser, som medarbejderne nogle gange kommer til at gøre for at få borgeren ordentligt placeret ved vasken, fordi vi kan trække vasken det sidste stykke, forklarer hun.

Samtidig kan personalet stå eller sidde på den anden side af vasken foran beboeren og hjælpe til. Det giver en mere ligeværdig relation. Det er nu besluttet at installere svingvaske i 30 ud af de 68 hjem.

Ni hjælpemidler bliver testet

Det er kommunens ”Center for Frihedsteknologi”, der har udpeget, hvilke hjælpemidler og velfærdsteknologier, der skal afprøves. Foruden svingvasken er det:

  • En mobil løftestol, der kan hjælpe en borger op fra gulvet
  • Skylle-tørre-toiletter og bidétsæder
  • Eleverende hygiejne- og påklædningsstol
  • Et stå- og forflytningshjælpemiddel
  • Et webkamera, der tillader tilsyn uden at åbne forstyrrende døre
  • En mobil monitor til at registrere søvnmønstre
  • En mobil skærm med projektor til diverse aktiverende spil, fotoalbum mv

Der er desuden kommet et ekstra hjælpemiddel med i pakken, fordi Plejecenter Trøjborg har boliger med skråvægge, hvor der ikke er plads til loftlift. Det er en gulvlift i en anden udformning, end dem centret plejer at bruge.

Plejecentret forventer især, at den nye hygiejne- og påklædningsstol vil give færre skader og mindre nedslidning.

- Den sparer rigtig mange arbejdsgange og trælse forflytninger. Desuden får vi en meget bedre arbejdsstilling, når vi for eksempel giver støttestrømper på eller skifter ble, siger arbejdsmiljørepræsentant Judith Sørensen.

God nattesøvn med kamera

Ved at registrere beboernes søvnmønster, kan man sætte ind med f.eks. medicinering og rettidig toiletbesøg, der kan hjælpe beboerne til en bedre nattesøvn.

Det samme er målet med webkameraet. Det optager ikke borgeren, men er som et lille virtuelt vindue, som personalet kan se igennem og konstatere, om alt er i orden. Dermed undgår man at forstyrre nattesøvnen.

- Det giver mere tryghed på arbejdet for nattevagten. Samtidig gør det beboerne mere friske og selvhjulpne og dermed ikke så ”tunge” at håndtere om dagen. Det betyder meget for vores arbejdsmiljø, siger lederen af plejecentret, Marianne Nasseri.

Af respekt for intimsfæren er kameraet udelukkende rettet mod borgerens overkrop.

Brandmyndighederne udfordrer implementering

En anden udfordring kommer fra brandmyndighederne. Der må ikke stå noget på gangene, så hjælpemidlerne skal opbevares i borgernes hjem. Også selvom der er flere, der deles om samme hjælpemiddel.

- Så tilpasser vi arbejdsgangene, så vi ikke skal vente på, at hygiejne- og påklædningsstolen er ledig, siger Marianne Nasseri.

Desuden skal batterierne til bl.a. hygiejne- og påklædningsstolen lades op i rum med udsugning på grund af den store varmepåvirkning.

- Men vi har faktisk kun udsugning på vores handicaptoiletter, og vi kan ikke rigtig etablere noget andre steder på grund af fredningen, forklarer Marianne Nasseri.

- Vi giver nu ikke op, for det giver mening at få implementeret hjælpemidlerne, tilføjer arbejdsmiljørepræsentanten Judith Sørensen.

Mobil løftestol er god til kringelkroge

Faktisk er der også hjælpemidler, som giver særlig god mening i et kringlet og kroget hus, som Trøjborg Lokalcenter. For eksempel den mobile løftestol.

- Det er sjældent, at folk falder indenfor loftliftens rækkevidde. Sker det på gangen eller inde i en krog, så er det meget lettere at bruge den nye løftestol, siger Judith Sørensen.

”Tarzan’er” skal lære de andre op

Uanset de fysiske rammers begrænsninger, er det ikke den største udfordring ved at implementere ny teknologi. Det vigtigste vil altid være at få medarbejderne med på det.

Lokalcenter Trøjborg har valgt en særlig taktik, der lader til at virke. En del af de såkaldte ”Tarzan’er”, der har været vant til at klare opgaverne med muskelkraft, og som typisk tænker, at de ikke har brug for ny teknologi, er blevet udnævnt til superbrugere.

- De har nogle vaner, der skal aflæres, og de skal tillære nogle nye. Ved at give dem ansvar for at lære andre at bruge de nye teknologier, får vi mere ud af vores sidemandsoplæring, siger lederen Marianne Nasseri.

Leverandørerne af de forskellige teknologier står for at undervise superbrugerne.

Tid og mening tæller også

Marianne Nasseri har desuden sørget for, at der er afsat ressourcer i form af tid til implementeringen. Blandt andet er kurserne lagt på tidspunkter, der ikke er ramt af travlhed.

Endelig er det vigtigt at få formidlet meningen med hjælpemidlerne.

- For det første skal det give mening i forhold til borgeren, der bliver mere selvhjulpen og får en mere værdig hjælp. Dertil handler det jo om at få et bedre arbejdsmiljø og forebygge sygdom på grund af nedslidning. Mindst en af de to ting skal være opfyldt, ellers kan man ikke få den enkelte til at bruge en ny teknologi, vurderer lederen. 

Senest revideret den 20. januar 2016
Ansvarlig for siden: Jytte Tolstrup  

Plakat: Byggeriets faser

Plejeboliger
Sådan kan medarbejderne inddrages i byggeriet.

Mere om byggeri og indretning

Læs mere om byggeri og indretning og hent relateret materiale.

  • Arbejdsmiljø i åbne kontorer
  • Bedre indeklima i åbne kontormiljøer
  • Bedre plejeboliger

Facebook - Godt arbejdsmiljø

  • Forside »
  • Byggeri & Indretning »
  • Byggeri af plejeboliger »
  • Ny teknologi på plejehjem »
  • Skørt og skævt hus med plads til teknologi

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk