Del: - -

Stafet får alle til at sætte fokus på ergonomien

Hedensted Kommune har sat gang i en ergonomistafet. I naturbørnehaven Myretuen giver kollegernes øjne og alternative løsninger langsomt grobund for nye forebyggende vaner.

Tekst og foto: Freelancejournalist Lone Bolther Rubin

En pædagog sidder på bænken i garderoben, og børnene står på skift op på en taburet for at få hjælp til at trække overtræksbukserne uden på støvlerne. På gulvet hjælper et barn et andet barn med nøjagtigt det samme.

Det er en ny måde at håndtere situationen på i naturbørnehaven Myretuen, der ligger på en gård lige uden for Tørring.

Få inspiration til ergonomistafet fra Hedensted kommune

Observerer hinanden på skift

Den nye garderobekultur er et af mange resultater af en ergonomistafet, som har kørt i børnehaven to gange i 2016-18.

Stafetten består af en mappe med råd og vejledning, dialogredskaber og logbogs-ark, og der er stafetter i alle dagtilbud i Hedensted Kommune. Stafetterne er to år i træk blevet sat i gang i forbindelse med et fællesmøde for ledere og arbejdsmiljørepræsentanter.

På skift skal kollegerne observere og fotografere hinanden indenfor et område, som den lokale arbejdsmiljøgruppe selv vælger. Fx:

  • Pusle/bleskift
  • Spisesituationer
  • Stole op/ned
  • Rydde op/feje/rive
  • Goddag/farvel i garderoben
  • Trøstesituationer

- Vi fik i 2015 øje på, at de langvarige sygemeldinger, vi havde, blandt andet skyldtes muskel- og skeletbesvær. Derfor valgte vi at gøre noget nyt, som kunne skabe varig kulturforandring med nye vaner og rutiner. Det er en langsigtet indsats, siger arbejdsmiljøkonsulent i Hedensted, Tanja Hinge White.

Fra observation til ny kultur

En ergoterapeut har lavet et ark til hver situation med billeder og tekst, der fortæller, hvad man skal undgå, og hvad man skal stræbe efter at gøre.

Det handler både om valg af hjælpemidler, gode ergonomiske arbejdsstillinger og forslag om at inddrage børnene i praktiske opgaver.

Eksempler fra arket om spisesituationen: 'Giv hjælp til selvhjælp', 'tænk over symmetri i kroppen', 'vælg en stol med drejefunktion på hjul', 'sid midt for de børn, som skal have mest hjælp', 'skab korte rækkeafstande' etc.

Eksempler fra arket om trøst: ’Kom tæt på barnet uden at skulle løfte det’, ’Lad for eksempel barnet stå på et bord eller en stol, mens du krammer barnet’.

Omkring at få stole op og ned, foreslås det bl.a. at gøre det til god fysisk træning ved at gøre det rigtigt. Ved at bruge benene og løfte tæt på kroppen. Det anbefales også at inddrage de store børn i opgaven, 'som en pædagogisk aktivitet'.

Når en kollega har observeret en anden, har de en dialog om gode og uheldige situationer. De udfylder sammen et logbogs-ark, som den lokale arbejdsmiljøgruppe ser på, når alle har været igennem et fokusområde.

- Materialet i stafetten giver en struktur og en ramme for observationerne og det at give feedback. Det tager cirka 20 minutter for to medarbejdere at gennemføre en 'runde' i stafetten, før de kan give den videre til næste kollega. Stafetten fortsætter indtil alle i personalegruppen har været inddraget, fortæller Tanja Hinge White.

Myretuen skaber ny kultur

Det har fungeret godt i Myretuen.

- Vi har fået øje på de ting, vi gør igen og igen, og vi er blevet mere opmærksomme på hinandens arbejdsmiljø og åbne for at sige det, når nogen gør noget uheldigt - Hvis nogen bøjer sig forover, rækker for langt frem eller løfter, hvor det ikke er nødvendigt. Vores mål er, at det skal blive en del af hverdagens kultur at tale om vores arbejdsmiljø og forandre vores vaner, siger arbejdsmiljørepræsentant i Myretuen, Lone Nielsen.

- Det er selvfølgelig nogen, der er bedre til at observere end andre, men alle bliver tvunget til at forholde sig til det, og det er en kvalitet i sig selv, tilføjer den daglige leder, Rigmor Jespersen.

Nye løsninger på generelle problematikker

Observationer om uhensigtsmæssige arbejdsstillinger er blevet taget op i arbejdsmiljøgruppen. Nogle gange har det været nok at snakke om, hvordan man kunne ændre vaner.

- Det kan være en ny bordplan, hvor man sørger for at sidde tæt på de børn, der har mest brug for hjælp, siger den daglige leder Rigmor Jespersen.

Andre gange har små investeringer været en del af løsningen. Taburetten fra artiklens indledning er for eksempel et nyt hjælpemiddel, som gør, at pædagogerne kan undgå at bøje sig forover, når de skal hjælpe børnene med tøj og sko.

Børnene klarer mere selv og får bedre motorik

Børnehavens personale er desuden blevet bedre til at få børnene til at gøre mere selv. Ikke kun for personalets skyld, men også for børnene, der styrker deres motorik og selvværd.

Som i garderoben, hvor det i starten var en overvindelse for nogle børn at skulle kravle op på taburetten. Men efterfølgende en sejr at gøre det.

Et andet fokus er at få børnene til at hjælpe med at rydde op, så pædagogerne ikke skal bukke sig så tit for at samle legetøj op.

- Vi har lavet nogle store klodskasser med billeder på, så børnene selv kan sortere legetøjet. Og vi har bedt forældrene støtte os i, at børnene skal rydde op på noget, inden de tager hjem. Det kan godt være op ad bakke, og er helt sikkert noget, vi kan blive bedre til. I en børnehave, hvor vi hele modtager nye børn og forældre, er det en løbende proces, siger Rigmor Jespersen.

Børnene skal hjælpe med madrasserne

Der er stadig indsatsområder at tage fat på. Børnene sover i puderummet, og det betyder, at madrasserne skal findes frem og pakkes væk hver dag.

Førhen var der løse dyner, der skulle rulles sammen, men de er afløst af soveposer, der er lynet fast til madrassen. Det gør håndteringen lettere. Det næste bliver at involvere børnene i arbejdet med at finde madrasser frem og rydde dem væk.

- Vi bruger også rummet som puderum, så vi får allerede børnene til at rydde op på puderne, inden de skal sove, så jeg tror, det bliver let nok at få dem til at hjælpe med at finde madrasserne frem også. Men når de vågner, er de tit for trætte. Jeg tænker, at det vil være mere motiverende at rydde madrasserne væk for de børn, der vil lege i rummet bagefter. Men vi skal prøve os frem for at finde den rigtige måde at motivere på, fortæller Rigmor Jespersen.

Gamle vaner bliver langsomt ændret

Hver gang ergonomistafetten sættes i gang, kommer der fokus på noget nyt. Men når der er pause i indsatsen, er det let at falde tilbage til de gamle vaner.

- Medarbejderne vil gerne, men nogle gange er det bare hurtigere at gøre det, vi altid har gjort, og man skynder sig, fordi der er noget andet, der venter, siger Rigmor Jespersen.

Men for hver gang ergonomistafetten sættes i gang, bliver opmærksomheden skærpet. Især fordi alle både skal observere og observeres.

- Det er jo de samme dårlige vaner, vi får øje på igen og igen, selvom vi er en stabil medarbejdergruppe. Det er svært at skifte vaner, men jo mere vi bruger stafetten, jo mere tror jeg på, at vi kan ændre vanerne, siger Lone Nielsen.

Rigmor Jespersen er enig, og hun bifalder Hedensted Kommunes ønske om at forebygge muskel- og skeletbesvær.

- Det er en god investering, hvis man kan reducere antallet af sygedage. Nu har vi ikke ret mange her i forvejen, men vi vil også gerne forebygge, at vi får det, siger hun.

 


Senest revideret den 23. april 2020