Godt arbejdsmiljø i det gode køkken

Få gode råd og anvisninger om byggeri og indretning af mindre køkkener i daginstitutioner, plejeboliger, leve- og bo-miljøer m.v.

Hent publikationen her

Gode råd til kroppen i køkkenet

Her er en række gode råd til, hvordan du bedst bruger din krop, når du arbejder i et køkken, så du også er frisk efter arbejdstid og fri for smerter i muskler og led.

Generelt handler det om at have let bøjede knæ og en afstand mellem fødderne, der svarer til

skulderbredde. Naturligt ret ryg, afslappede skuldre og albuerne ind til kroppen. Læs mere om at skåne muskler og led - og om neutralstillingen.

Varier arbejdet

Undgå at gøre det samme igen og igen. Byt roller gennem dagen, så det ikke er den samme, der snitter, og den samme, der vender frikadeller hele dagen. Det fordeler belastningen på flere muskelgrupper.

Løft mindre ad gangen

Brug rulleborde, når noget skal flyttes, og løft mindre ad gangen. Løft tæt på kroppen. Det forebygger hold i ryggen. Få eventuelt råvarerne leveret i mindre pakker/portioner. Og fyld ikke så meget i affaldsposerne.

Undgå at vride, mens du løfter

Bøj lidt i knæ og hofter, når du skal løfte noget. Det gør det lettere at bevæge fødderne, så du hele tiden har byrden foran dig og tæt på kroppen. Det er fødderne, der skal dreje byrden i den rigtige retning – ikke kroppen.

Rør i gryden, som du ror en kano

Har I ikke fået gryder med automatiske rørearme, så brug skeen, som om du roede en kano. Det aktiverer de store muskler i ryg og arme, som bedst holder til belastningen.

Indret dig smart

Hav de ting, du skal arbejde med, tæt på. Flyt på tingene, så du altid arbejder ved den bordkant, du står ved, i stedet for at række ud til bagkanten og til siderne. Det forebygger ondt i skuldre og arme. Lad for eksempel spækbrætterne køre som et bagagebånd.

Juster arbejdshøjden, så den passer til dig

Rulleborde, pander og arbejdsborde skal kunne justeres til din højde. Du skal kunne arbejde med naturlig rank ryg, afslappede skuldre og albuerne ned langs siden. Det forebygger smerter i ryg, skuldre og arme.

Kør med én vogn ad gangen

Borde, stativer og andet udstyr på hjul gør det lettere for dig. Så skal du ikke gøre det akavet ved at køre med flere vogne ad gangen. Skub én vogn ad gangen, ret ryggen og læg din egen vægt i, hvis rullevognen er tung. Undgå så vidt muligt at trække. Når vognen skal dreje, så gå om på siden og skub den rundt i stedet for at vride den rundt.

Hold gulvet tørt og ryddet

Brug skridsikre sko og undgå så vidt muligt glatte gulve. Ryd op omkring dig, så det er let at komme omkring. Det forebygger faldulykker, og du undgår akavede arbejdsstillinger for at komme forbi forhindringer.
 

Hjælp hinanden

Se hvordan dine kollegaer løser opgaver. Måske kan det inspirere dig til at optimerer dine egne arbejdsrutiner. Eller endnu bedre, hjælp hinanden med smarte og hensigtsmæssige løsninger.

Senest revideret den 9. juni 2020