Hvis det gør ondt at gøre rent

De fleste rengøringsassistenter kommer på kursus, når de starter karrieren. Men der er meget at huske på, og gamle bevægemønstre er så indlærte, at de hurtigt kan snige sig tilbage på arbejdet.

Det kan give smerter. Find din smerte her og se, hvad der kan være årsagen. Læs også om gode råd til kroppen når du gør rent eller gode råd til udstyr når du gør rent.

Ondt i skulder, nakke og arme:

  • Du mopper med overkroppen i stedet for at bruge benene.
  • Du mopper i for brede spor med armene væk fra kroppen. Del gulvet op i smallere stykker.
  • Du holder armene for højt, når du gør rent. Få stang på og hold armene lavt og ind til kroppen.
  • Din moppestang er for lang eller for kort.

Ondt i håndled, albue og underarm:

  • Du bruger altid samme hånd. Skift mellem højre og venstre.
  • Du vrider for mange klude. Brug mikrofiber klude.

Ondt i ryggen:

  • Du runder i ryggen, når du skal løfte eller samle noget op. Ret ryggen og gå ned i knæ.
  • Du løfter for tunge ting. Måske kan du nøjes med mindre vand i spanden og mindre affald/vasketøj i poserne. Måske kan I være to om et løft.
  • Du vrider i kroppen under arbejdet. Flyt fødderne, når kroppen skal arbejde i en anden retning.
  • Du runder i ryggen, når du skal løfte eller samle noget op. Ret ryggen og gå ned i knæ.

Ondt i lysken, ben og knæ:

  • Du arbejder med helt bøjede knæ og hofter og lukker af for blodomløbet. Undgå at bøje leddene mere end 90 grader. Strit med numsen og svaj i ryggen.
  • Du vrider i benene. Flyt fødderne i stedet for.
  • Problemer i ryggen kan give smerter i benene. Det kræver en undersøgelse. 

Senest revideret den 24. april 2020