Skub til kollegerne

Kollegerne skal motiveres og 'nudges' for at ændre adfærd. Få ideer til, hvordan I kan prikke til hinanden og hent materialer her

1. Nudging: Det diskrete skub
Nudging handler om at ændre menneskers adfærd gennem diskrete skub. Små tallerkner får os til at tage mindre portioner ved buffeten. Slik ved kassekøen får os til at købe mere.

På arbejdspladsen kan vi 'lokkes' til at bevæge os mere gennem den måde fx kaffemaskinen og printeren er placeret på. Vi kan også påvirke hinanden ved at være gode eksempler.

StraekudVærktøj: Stræk ud når du kan

BFA for Velfærd og Offentlig adminstration(tidl. BAR FOKA) har udarbejdet en pakke med plakater og kort og en guide til at komme i gang. Målet er at nudge kollegerne til at bevæge sig mere i hverdagen. Hent materialet her.

 

 

2. Sæt ergonomi og muskelsmerter på dagsordenen

Ledelsen og arbejdsmiljøgruppen kan tage initiativer til at skærpe opmærksomheden på forebyggelse. I kan fx:

  • Brug APVen. Fokusér specifikt på gener og smerter i ryg, nakke og skuldre og samspillet med it og mobil teknologi i forbindelse med APV. Brug evt. lærende spørgsmål i APVen: 'Arbejder du bevidst med fysisk variation i din undervisning for at forebygge fastlåste arbejdsstillinger?'. 'Har du oplevet hovedpine, muskelsmerter eller ondt i ryggen efter at have arbejdet længe med PC eller tablet?'. 'Vidste du at 10 min. træning 3 gange om ugen kan reducere risikoen for smerter i nakken, skuldrene og ryggen markant?' osv. Læs mere om APV og APV-metoder.
  • Skab diskussion. Tag emnet op på personalemøder fx med udgangspunkt i filmen 'Vi ved det jo godt' - eller send blot linket til filmen til dine kolleger. Brug plakaten og andet nudging-materiale i hverdagen. Måske kan I udvikle jeres egen mødekultur, så den bliver mere aktiv?
  • Skab kobling til pædagogikken. Tag ergonomi, variation og træning op ifm. pædagogiske dage og faglige diskussioner. Vis mulighederne for skabe nye vaner ved at inddrage variation og ergonomi direkte i undervisningen - se eksempel til grundskolen.

3. Motiver kollegerne til at træne
Bevægelse er for muskler og led som olie for en motor. 10 minutters træning tre gange om ugen er nok til at forebygge mange smerter. Læs mere om træning.

Introducer de enkle øvelser for ryggen, nakken og skuldrene, som er vist på hjemmesiden at.dk

Få inspiration til bevægelse i hverdagen - materialet er rettet mod kontorarbejdspladser, men mange af ideerne vil fungere perfekt på en skole, et gymnasium, en erhvervsskole eller en videregående uddannelsesinstitution.

Gør reklame for apps's med øvelser og inspiration:

 


Senest revideret den 17. juni 2020