Symptomer, som du bør reagere på

Ondt i nakken, snurren i fingrene, hovedpine... Læs her om de mest almindelige symptomer på, at din krop bliver belastet for meget - og om hvad du skal gøre ved det

Citat 4Vi har alle hørt om musearmen, som kommer af mange timers stillesiddende arbejde ved computeren. I fremtiden vil vi måske høre meget mere om iPad-fingeren?

Ingen ved det rigtigt endnu, for smartphones og tablets er så nye, at der ikke er gennemført egentlig forskning. 

Hold øje med symptomerne

Derfor skal du holde øje med de kendte symptomer, når du arbejder meget ved skærmen - uanset om det er en stationær computer, en bærbar eller mobile enheder.

  • Ømhed, spændinger og myoser i armen, skuldrene og nakken - måske kombineret med hovedpine og rygsmerter.
  • Smerter i ydersiden af albuen og i håndleddene.
  • Prikken, snurren og følelsesløshed i fingre og hænder. 
  • 'Tunge arme' og en diffus følelse af træthed i underarmen og hånden.
  • Kolde og ømme hænder og led.

Hvorfor gør det ondt?

Symptomerne skyldes ikke nødvendigvis arbejdet ved skærmen. Men du er i farezonen, hvis du arbejder længe med pc eller tablet i fastlåste arbejdsstillinger. Hør prof. Karen Søgaard forklare, hvorfor det egentlig er så belastende at sidde stille ved skærmen. (Video:  vfa.dk)

Her skal du passe på:

  • En fastlåst stilling kan fx være 'skildpaddestillingen', hvor du sidder sammenkrøbet over en tablet eller pc.
  • Eller hvis holder din tablet eller mobiltelefon længe i den ene hånd med låste fingre.
  • Eller hvis din tablet ligger fladt på bordet eller i skødet, og du arbejder med nakken bøjet forover. Læs mere om muskler og smerter.

Løsning: Variation og træning

Forskningen viser, at der ikke findes en 'ergonomisk korrekt' arbejdsstilling. Det handler om at skabe variation. Skift den arbejdsstilling meget ofte og hold små pauser, hvor du rejser dig, skifter stilling eller strækker ud. 

Det andet råd er at styrke dine muskler gennem træning. Blot 10 min. træning 3 gange om ugen kan gøre en markant forskel. Læs mere om forebyggelse og øvelser.


Senest revideret den 6. august 2020