Når du underviser i grundskolen

Du kan understøtte trivsel og sundhed ved at arbejde bevidst med at stimulere bevægelse og fysisk variation i hverdagen. Til glæde for både for dig selv og for dine elever.

Citat6I grundskolen er motion og bevægelse en central del af målsætningen. Derfor er der mange muligheder for, hvordan du kan tilrettelægge din undervisning, så den stimulerer variation og fysisk aktivitet.

Eksempel: Tag ergonomi med i din undervisning

Filmen neden for er udgangspunktet for et konkret undervisningsforløb til grundskolen, hvor eleverne udforsker den mobile teknologis mulighed for at frigøre læringen fra stol og bord - og skabe mere fysisk variation for både eleverne og dig som underviser:

Sådan mindsker du den fysiske belastning i hverdagen

  • Skab variation i undervisningen. De største belastninger opstår ved lang tids stillesiddende arbejde med computere og tablets - både hos dig selv og hos dem du underviser.
  • Pas på den foroverbøjede ’skildpaddestilling’, som er rigtig hård for nakkens muskler.
  • Undgå at stå med bøjet ryg. Især i grundskolens mindre klasser kommer lærerne let til at stå bøjet over elevernes borde, gruppearbejder, iPads osv. Det belaster ryggen og kan give smerter.
  • Stræk ud, når du kan. Det er simpelt men effektivt - Læs mere om nudging her.
  • Styrk dine muskler. 10 min. træning 3 gange om ugen kan gøre en stor forskel. 
  • Frisk luft og et lavt støjniveau mindsker risikoen for bl.a. hovedpine og muskelspændinger. Læs mere på Indeklimaportalen med masser af viden og information til bl.a. undervisningsverdenen.

Symptomer på, at noget galt

Hvis du har ondt i nakken og ryggen, snurren i fingrene eller ofte har hovedpine, er det symptomer på, at du belaster din krop forkert. Læs mere om de almindeligste symptomer og om smerter i muskler og led

Hvad med eleverne?

Grundlæggende er du og de elever, studerende og kursister, som du underviser, udsat for præcis de samme belastninger hvis I sidder stille og arbejder (for) længe foran skærmen. Det, der er godt for dig, er derfor godt for alle.

  • Du kan være rollemodel ved at være bevidst om din egen fysiske belastning i hverdagen.
  • Du kan reducere din egen og elevernes belastning gennem den måde, du tilrettelægger din undervisning.
  • Du kan inddrage ergonomi konkret i din undervisning, fx som en del af digital dannelse eller i fag som natur/teknologi og biologi. 

Senest revideret den 6. august 2020