Om smerter og nedslidning

Tunge løft og forflytninger er den vigtigste årsag til smerter i ryggen, nakken og skuldrene. Men stillesiddende arbejde kan også give smerter. Læs her om de almindeligste belastninger og hvad du kan gøre for at undgå smerter og nedslidning.

Balance mellem fysisk kapacitet og fysiske arbejdskrav

Arbejdet i sig selv giver ikke nødvendigvis den fysik, der skal til for at klare arbejdet uden at få smerter. Der skal mere til for at skabe balance mellem fysisk kapacitet og de fysiske arbejdskrav.

Variation, restitution og hvile i arbejdstiden kan være en måde at skabe balance. En anden er at træne med højere intensitet, end arbejdet kræver. 

En bedre overensstemmelse mellem de fysiske arbejdskrav og medarbejderens arbejdsevne kan medvirke til at forebygge, at medarbejderens arbejdsevne forringes, og at medarbejderen må forlade arbejdsmarkedet før tid. 

Læs også: Konditræning giver sundhed og styrke til arbejdet.

Træn og brug de ømme muskler

Det er ikke farligt at bruge de muskler, som gør ondt. Tværtimod. Fysisk aktivitet og træning er den bedste kur mod smerter i nakke, skuldre og ryg. 

Hør overlæge Ole Steen Nielsen forklare, hvorfor du skal bruge de ømme muskler og hør hans gode til, hvad du skal gøre, hvis du har ondt:

 

Derfor er skærmarbejde belastende

Skærmarbejde er ikke i sig selv farligt. Men du er i farezonen, hvis du arbejder længe med pc eller tablet i fastlåste arbejdsstillinger. Hør prof. Karen Søgaard forklare, hvorfor det egentlig er så belastende at sidde stille ved skærmen. (Video:  vfa.dk)

Hold dig i bevægelse - lav øvelser 

Kroppen er skabt til bevægelse, ikke til stillesiddende skærmarbejde. Vi ved det godt - men alligevel er de fleste af os alt for dårlige til at skabe bevægelse og variation i det daglige arbejde.

Hør prof. Lars L. Andersen forklarer, hvordan 3x5 min. træning om ugen kan gøre en markant forskel. Læs mere om træning på at.dk. Video: vfa.dk



Senest revideret den 17. juni 2020