På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

 

OK, det er forstået. Læs mere om vores brug af cookies
  • Min Side
  • Kontakt
  • Om os
  • Publikationer
  • Nyhedsbreve
  • Konferencer
BFA Logo
ARBEJDSMILJØWEB.DK- Inspiration til et godt arbejdsmiljø
  • Psykisk arbejdsmiljø 
    • Stress 
      • Fakta om stress 
        • Reaktioner på stress
        • |Udbrændthed 
          • Støtte til udbrændte
        • |Cases om stress 
          • Stressforebyggelse i Jobcenter Lejre og Stevns 
            • Stress på jobcenter Stevns 
              • Ingen langtidssygemeldinger
              • |Kom godt i gang
            • |Stress på jobcenter Lejre 
              • Indsatsen i Lejre
              • |8 gode råd
              • |Et lavt sygefravær
            • |Fakta om projektet
          • |Erfaringer med forebyggelse
      • |Indsatser mod stress 
        • Det kan du selv gøre
        • |Det kan du gøre som kollega
        • |Det kan du gøre som leder 
          • Undgå en stress-sygemelding
        • |Kan- og skal opgaver
      • |Balance - tid og opgaver 
        • Hvorfor er der ubalance?
        • |Hvem har ubalance?
        • |Middelfart Sparekasse
        • |Det kan du selv gøre
        • |Det kan arbejdspladsen gøre
        • |Links og litteratur
      • |Hold pauser i arbejdet 
        • Fordele ved pauser
        • |Pauser på farten
        • |Pauser i ro
        • |Pausekultur
      • |10 råd om stressforbyggelse
      • |Stress i social og sundhed
      • |Stress i undervisningen
      • |Job og sind
      • |Evaluering: Stress
      • |Alle værktøjer - Stress 
        • Værktøjer - Rettet mod din branche
    • |Social Kapital 
      • Fakta om social kapital
      • |De tre nøglebegreber 
        • Tillid
        • |Retfærdighed
        • |Samarbejdsevne
      • |Relationel koordinering
      • |I gang med social kapital 
        • Roller og ansvar
        • |3 spørgeskemaer
        • |Øvelser
      • |Erfaringer med social kapital 
        • Ledelse og social kapital i Nykredit
        • |Bedre samarbejde på hjerteafdelingen
        • |Markant kulturændring i hjemmeplejen
      • |Alle værktøjer - Social kapital
    • |Krænkende handlinger 
      • Kampagne: Hvor Går Grænsen 
        • Temamøde
      • |Uønsket seksuel opmærksomhed
      • |Specielt om sexchikane
    • |Mobning 
      • Fakta: Hvad er mobning?
      • |Ti gode råd til dig
      • |Ti gode råd til kollegerne
      • |Ti gode råd til lederen
      • |Styrkespillet 
        • Spilleregler
        • |Hvem kan bruge Styrkespillet?
        • |Forberedelse til spillet
        • |Opfølgning på spillet
        • |Styrkespillet og andre værktøjer
      • |Værktøjer - Mobning
    • |Konflikter 
      • Hvad er en konflikt?
      • |Fem typer af konflikter
      • |Sådan udvikler konflikter sig 
        • Konflikters udvikling 
          • Grøn konflikt
          • |Gul konflikt
          • |Rød konflikt
        • |Konflikters udvikling - konflikttrappen
        • |Konfliktskyhedstrappen
      • |Forebyg konflikter 
        • Om at forebygge konflikter
        • |Adskil de tre P'er
        • |Kultur og værdier
        • |Aktiv lytning
        • |Dialog og kommunikation
        • |Anerkendende undersøgelse
        • |Kollegial supervision
      • |Håndtering af konflikter
      • |Værktøjer - Konflikter
    • |Trusler og vold 
      • Fakta om vold og trusler
      • |Seks guider om vold
      • |Forebyg med film 
        • Film: Kiosken
        • |Film: Banken
        • |Film: Ambulatoriet
        • |Film: Jobcenteret
      • |Forebyg trusler og vold 
        • Årsager
        • |Retningslinjer
      • |Nedtrap konflikten
      • |Krisehjælp og opfølgning 
        • Krisens faser
        • |Bearbejd krisen
      • |Digital chikane 
        • Chikanen skal frem i lyset
        • |Find inspiration i andre arbejdspladser
        • |10 gode råd
        • |Fjern krænkelsen
      • |Vold på kontorarbejdspladser 
        • Dialogspil: 'Tæt på vold'
        • |Kom volden i forkøbet
        • |Cases: Andres erfaringer 
          • Sydbank
          • |Ringkøbing-Skjern kommune
          • |Rødovre kommune
          • |Varde kommune
          • |Danske Bank
          • |Sikkerhedsbranchen
          • |Halsnæs Kommune
          • |Hillerød
      • |Vold i skolen 
        • Voldspolitik 
          • Eksempel: Trusler fra elev
          • |Eksempel: Forebyggelse
        • |Kompetencer og metoder
        • |Vold på specialskoler 
          • Identifikation
          • |Forebyggelse
          • |Håndtering
          • |Udfordringen i tal
      • |Vold i social og sundhed 
        • Registrering og analyse
        • |Sæt borgeren i centrum
        • |Ledelse og forebyggelse
        • |Links til værktøjer
      • |Vold uden for den faste arbejdsplads
      • |Materialesamling: Børn og unge 
        • Når vold og trusler skal identificeres
        • |Når vold og trusler skal forebygges
        • |Når vold eller trusler alligevel rammer
        • |Når vold og trusler skal på dagsordenen
        • |Udfordringen i tal
        • |Mere viden
      • |Metoder Mod Vold 
        • Sådan gør vi noget ved volden
      • |Værktøjer - Vold og trusler
    • |Tag godt imod de nye 
      • Fakta om god modtagelse
      • |Guiden 'Den gode modtagelse'
      • |Ny i jobbet: Få en bedre start 
        • Gør jeg mit arbejde godt nok?
        • |Hvor meget kan jeg tillade mig at bede om hjælp?
        • |Hvordan passer jeg på mig selv?
        • |Hvordan håndterer jeg arbejdsmængden?
        • |Hvordan bliver jeg en del af det kollegiale fællesskab?
        • |Hvor meget kan jeg sætte spørgsmålstegn ved?
    • |Når du skal lede dig selv 
      • Arbejde alene 
        • Arbejde på egen hånd 
          • Håndtering af stress 
            • Stresslogbog
            • |Udløsere af stress
          • |Faglighed 
            • Dagbogsmetoden
          • |Samarbejdspartnere 
            • Overblik
            • |Eksempel på overblik
        • |Arbejde i eget hjem 
          • At have et offentligt hjem
          • |Offentligt familieliv
          • |Isbjerget - en metode
          • |Tavshedspligt
        • |Arbejde i andres hjem 
          • Faglighed
          • |Kommunikation
          • |Konflikthåndtering
          • |Øvelse i selvrefleksion
        • |Netværk for alenearbejdere 
          • Betydningen af netværk
          • |Spilleregler
          • |Typer af netværk 
            • Netværk på nettet
            • |Netværk hvor I mødes
            • |Supervisionsnetværk
      • |Arbejde hjemme 
        • Medarbejderen 
          • Er du egnet
          • |Frihed og faldgruber
          • |Fordele og ulemper
          • |Kollegerne og karrieren
          • |Dig og familien
        • |Arbejdspladsen 
          • Organisationen
          • |Egnede opgaver
          • |Behov og ønsker
          • |Egnede medarbejdere
          • |Fordele og ulemper
        • |Hjemmearbejdspladsen 
          • Indretning og udstyr
          • |Datasikkerhed
          • |Familiens brug af udstyret
          • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Før I går i gang 
          • En klar aftale
          • |Medarbejderens tjekliste
          • |Ledelsens tjekliste
      • |Arbejde på farten 
        • Regler, ansvar og APV
        • |Bilen som arbejdsplads 
          • Specielt om sædet
          • |Plads til pc’en
        • |Stress og trafik
        • |I tog og hoteller
    • |Værktøjer - Psykisk arbejdsmiljø
  • |Krop & Sundhed 
    • Ergonomi på din arbejdsplads 
      • Undervisning 
        • Undervisning i grundskolen 
          • Brug teknologien aktivt
          • |Eksempel til grundskolen
          • |Case: Regn med sjippetov
          • |Case: iPads i Odder
        • |Ungdomsuddannelser og VUC
        • |Erhvervsskoler
        • |Videregående uddannelser
        • |Arbejdet ved skærmen
        • |Få gang i forebyggelsen 
          • Skub til kollegerne
          • |Lokaler og indretning
          • |Tag hånd om de sygemeldte
        • |Symptomer
        • |Fakta om smerter
      • |Pædagogisk arbejde 
        • Pædagogik 
          • Styr hjælperefleksen
          • |Grundidé: Løft og Leg 
            • Storkereden
          • |Case: Ergonomistafet
          • |Case: Rygprojekt i Ribe
          • |CASE: Motorisk læring
        • |Film fra hverdagen 
          • Modtagelse
          • |Garderobe
          • |Bleskift
          • |Når børn skal sove
          • |Spisetid
          • |Trøst
          • |På tur
          • |På legepladsen
        • |Forandringer 
          • Ny organisering 
            • De våde klude
          • |Investér tid
          • |En bred indsats
          • |Personalemødet 
            • Modtagelse
            • |Garderoben
            • |Bleskift
            • |Oprydning
            • |Trøst
          • |Arbejdsgiverens ansvar
          • |Værktøjer
          • |Ergonomistafet
          • |Idébank til nye vaner
        • |God arbejdsteknik 
          • Ergonomipyramiden
          • |Tunge løft
          • |Vrid og bøjet ryg
          • |Hjælpemidler
        • |Forebyg ulykker
        • |Instruktion
        • |KanSelv - VilSelv
      • |Kontorarbejde
      • |Rengøring 
        • Case: Gladsaxe forebygger
        • |Case: Blev klog og stærk
        • |Case - fysisk kompetence
        • |Gode råd til kroppen
        • |Gode råd til udstyr
        • |Hvis det gør ondt
      • |Køkkenarbejde 
        • Gode råd til kroppen
        • |Indretning af storkøkkener
        • |Indretning af mindre køkkener
        • |Hjælpemidler
        • |Hvis køkkenarbejdet gør ondt
        • |Cases og eksempler 
          • Case: Indsats på mange fronter
          • |Case: De bedste hjælpemidler
          • |Case: Arbejder på skift
          • |Case: Anerkendende dialog
          • |Case: Ergonomiske løsninger 
            • Eksempler på nye vaner
      • |Teknisk servicearbejde 
        • Gode råd til pedeller
        • |Gode råd til portører
        • |Affald og vasketøj
        • |Depotrum og lager
        • |Håndværktøj og hvide fingre
        • |Sikker brug af stiger
        • |Case: Færre løft 
          • Ergonomiske hjælpemidler
        • |Case: Skifter mellem løft og rengøring
      • |Sygehusbehandling i hjemmet 
        • Behandlinger og udfordringer
        • |Faglig oplæring 
          • Case: Kemo i hjemmet
        • |Fysisk arbejdsmiljø 
          • Case: Ergonomisk oplæring (AUH)
          • |Case: Jordemoderen
        • |Indretning og adgangsforhold 
          • Løsninger
          • |Plads nok 
            • Plads omkring sengen
          • |Tal om tingene 
            • Argumenter og sætninger
          • |Case: Tjekker indretningen
        • |Regler om hjælpemidler
        • |Samarbejde om patienten 
          • Samarbejde med kommunen
          • |Case: Respekt for hinanden
      • |Værktøjer - Ergonomi
    • |Muskel- og skeletbesvær, MSB 
      • MSB og fysisk arbejdsmiljø 
        • Neutralstillingen
        • |Løfteteknik
      • |MSB og psykisk arbejdsmiljø 
        • Fakta og forskning om MSB
        • |Dokumentation: Analyse af 'Arbejdsmiljø og Helbred'
        • |Metoder til ledelse og MED
        • |Værktøj til lokal indsats
        • |Et godt møde om MSB
        • |Praktiske erfaringer 
          • Plejecentret Bøgehøjgaard
          • |Center for Senhjerneskade
          • |Tandlægerne på Grundtvigsvej
          • |Bornholms Hospital
      • |Metode: Flerstrenget indsats 
        • Smerter er individuelle
        • |Case: Velfærdsteam
        • |Case: Travlhed
      • |En strategisk metode om MSB
      • |Værktøjskasse: Forebyg MSB
      • |Tag snakken bryd vanerne 
        • Få styr på det, I ikke taler om
        • |To møder - forebyg MSB
      • |Smerter og fastholdelse 
        • Faserne i fastholdelse
        • |Fælles ejerskab om opgaven med fastholdelse
        • |En god tone er vigtig for fastholdelsen
    • |Forflytning af personer 
      • Værktøjer - Forflytning
    • |Fysisk aktivitet 
      • Fakta om træning
      • |Træning forebygger smerter
      • |Træningsformer
      • |Øvelser med elastik
    • |Hold din hud sund 
      • Gode Sund Hud råd
      • |Forebyggelse 
        • Forebyggelse på arbejdspladserne
        • |Køkkener
        • |Sundhedsvæsenet
        • |Rengøring
        • |Laboratorier
        • |Lovgivning og regulering
      • |Håndeksem 
        • Erhvervsbetinget håndeksem
      • |Huden
      • |Kontakteksem 
        • Allergiske kontakteksem
        • |Irritativt kontakteksem
        • |Behandling
        • |Udredning
      • |Risikofaktorer 
        • Sårbare grupper
        • |Risikoerhverv for håndeksem
        • |Fritiden
        • |Sundhedsvæsenet
      • |Håndhygiejne 
        • Håndhygiejnen kan ofte blive bedre
        • |Hudens flora
        • |Håndvask eller hånddesinfektion?
      • |Handsker 
        • Forebyggelse af handskeallergi
        • |Allergi overfor handsker
        • |Handsketyper
        • |Hudirritation og eksem pga. handsker
      • |Fugtighedscreme 
        • Beskyttelsescremer
        • |Bivirkninger ved brug af fugtighedscremer
        • |Hvad består fugtighedscreme af?
        • |Hvorfor bruge fugtighedscremer?
      • |Arbejdsmiljøorganisationen
    • |Nudging: STRÆK UD når du kan 
      • De fem nudge-løsninger
      • |Nudging-guiden: Lav jeres egne løsninger
      • |Hvornår er et nudge et nudge?
      • |Hvorfor gør vi det ikke bare?
      • |De fem nudging-strategier
      • |Sådan får I kollegerne med
      • |Fire gode eksempler
    • |Værktøjer - Krop & Sundhed
  • |Støj, lys og luft 
    • Støj på arbejdspladsen 
      • Fakta om støj 
        • Forstå dB-skalaen
        • |Forstå efterklangstiden
      • |Støj og arbejdsskader
      • |Sådan dæmper I støjen 
        • Tænk støj ind fra starten
        • |5 tips om bedre akustik
        • |Case: Læg en dæmper på
      • |Støj i storrumskontoret
      • |Støj på hospitalet
      • |Love og regler om støj 
        • Specielt vedr. børn og unge
      • |Værktøjer - Støj
    • |Støj i dagtilbud og SFO: 'Om natten er der stille...' 
      • Sådan kommer I i gang
      • |Værktøjskasse
      • |Konsekvenser af støj
      • |Det siger børnene selv
      • |Hvor kommer støjen fra?
      • |Bygninger og akustik
      • |Støjdæmpende indretning
      • |Organisering og pædagogik
      • |Cases og eksempler 
        • Potteskåret
        • |Tumlelunden
        • |Frederiksbjerg Børnehus
    • |Luft, varme, kulde og lys
    • |Rengøring og indeklima
    • |Fugt og skimmelsvampe
    • |Fysisk eller psykisk arbejdsmiljø?
    • |Værktøjer - Støj, lys og luft
  • |For ledere 
    • Forandringsprocesser 
      • Fakta om forandringer
      • |Roller og ansvar 
        • MED
      • |Metoder og værktøjer 
        • Seks metoder til inddragelse 
          • Forandringsbalancen
          • |Hesteskoen
          • |Omvendt brainstorming
          • |Turntable
          • |Fire F
          • |Tidslinjen
        • |Værktøjer
        • |Tjekliste
      • |Robuste forandringer i praksis 
        • Case: Kompetencekursus i DSB
        • |Case: Robusthed i Gentofte
        • |Case: 'Hesteskoen' på RUC
      • |Digitalisering 
        • Desk study: Digitalisering
      • |Læs mere
    • |Sygefravær 
      • Ansvar, roller og APV
      • |Ledelse og medindflydelse
      • |Redskaber og rammer 
        • Statistikken
        • |Nærvær og fravær
      • |Trivsel og social kapital
      • |Fire kommuners erfaringer
      • |Mere MOST og mindre fravær
      • |Godt tilbage til jobbet
      • |Pulje til sygefravær
    • |Lederens egen trivsel 
      • Trivsel i lederrollen
      • |Coaching for ledere
      • |Supervision
      • |Tid og prioritering 
        • Prioritér ledelsestid
        • |Kan-krav og skal-krav
        • |Det grænseløse arbejde
      • |Energi i ledelse
      • |Værktøjer - Lederens trivsel
    • |Ledelsesværktøjer 
      • Attraktive arbejdspladser 
        • MED-ledelse på attraktive arbejdspladser 
          • Syddjurs Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Thisted Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer 
              • Fællestillidsrepræsentant
              • |Ældrechef
          • |Frederiksberg Hospital 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Kom godt i gang 
            • Eksempler på procesunderstøttende spørgsmål
        • |Hvad er en attraktiv arbejdsplads?
        • |Din opgave som leder 
          • Skab din egen rolle
        • |Redskaber 
          • Overblik 
            • Strategi
            • |Struktur
            • |Processer
            • |Systematik
          • |De 16 redskaber
          • |Sådan kommer du i gang
        • |Erfaringer
      • |Hvis konflikten trapper op
      • |Bedre møder 
        • 5 spark til mødetrætte
        • |Atmosfære på møder 
          • Møder, effektivitet og atmosfære
          • |Atmosfæren som arbejdsbegreb
          • |Atmosfærens Kompetencer
          • |Kom godt i gang
          • |Energi i møderne
        • |Spild af tid
        • |Ugens succeshistorie
      • |Anerkendelse
      • |De nødvendige samtaler
    • |Organisering af arbejdet 
      • Et sundt tidsmiljø 
        • Et sundt tidsmiljø
        • |Hvad er tidsmiljøer
        • |HK sætter tidsmiljø på dagsordenen
        • |Syv gode råd til bedre tidsmiljø
      • |Kom godt på ferie 
        • Arbejdspladsens opgaver
        • |Det kan du selv gøre
        • |Hjælp hinanden til en god ferie
      • |Teamarbejde - kontor 
        • Team eller gruppe 
          • Hvad gør vi ved pseudoteam?
          • |Test om I er et team
        • |Den gode start 
          • Gå i dialog med medarbejderne
          • |Den gode start skaber tryghed
        • |Samarbejde og konflikt 
          • Udfordringer i projektgruppen
          • |Teamet og projektgruppens udvikling
          • |Typer af konflikter
        • |Indflydelse og ansvar 
          • Nogle mister autonomi
          • |Ansvaret er også en belastning
          • |Det kan være svært at andre skal blande sig
        • |Lederens rolle
      • |Teamarbejde - undervisning
      • |Samarbejde - universiteter
      • |Værktøjer - Teamarbejde
    • |Startpakker til nye arbejdsgivere
    • |Værktøjer - Ledelse & Organisering
  • |Byggeri & Indretning 
    • Byggeprocessen 
      • Byggeriets faser
      • |APV i de nye lokaler
    • |Indretning af kontorer 
      • Det rigtige udstyr 
        • Skærmen
        • |Musen og tastaturet
        • |Bordet og stolen
        • |Briller
        • |Den bærbare
      • |Kloge indkøb til kontoret 
        • Overblik: Her kan kloge indkøb gøre en forskel
        • |Hvem gør hvad i indkøbet?
        • |En god indkøbspolitik
        • |Samarbejde med indkøberne
        • |Indflydelse på de centrale aftaler
        • |Indflydelse på de lokale aftaler
        • |Udnyt jeres decentrale råderum
        • |Case: Godt samarbejde i ATP
        • |Case: Produktudvikling på Rigshospitalet
      • |Teknologi med omtanke
      • |Godt arbejdslys
    • |Åbne kontorer 
      • Tre guider om åbne kontormiljøer
      • |Videndeling og innovation 
        • Vi skal motiveres
        • |Lav en træningsbane
        • |Videndeling med venner 
          • Vi deler ikke med alle
        • |Leder vil ikke isoleres
        • |Skattehus deler viden
      • |Storrumskultur 
        • Hvad er "rigtigt" arbejde? 
          • Sådan kan I gøre
          • |Case: Advokatkontoret
          • |Case: IT-firmaet
          • |Case: Mediehuset
        • |Fælles kultur
        • |Adfærdsregler 
          • Fortællinger
          • |Mobillarm koster
          • |Tre tilgange
        • |Scenen er din
        • |De unge 
          • Job giver livet mening
      • |Indretning 
        • Nej til ens storrum
        • |Standardløsninger :-(
        • |Farvel til fast plads
        • |Fleksible pladser
        • |Storrum holder
        • |Hule under træerne
        • |Kontor af papkasser
        • |Klimakontrol i kontorstolen
        • |Sparede m2
        • |Rum til mennesker
        • |Ud med møblerne
      • |Teamarbejde 
        • Alle pladser er ens 
          • Videoklip
        • |Tryghed i små enheder
        • |Teams i callcentre
        • |Teamets territorium
        • |Team for åbne døre 
          • Video
      • |Akustik og forstyrrelse 
        • Forstyrrelse og stress 
          • Forebyg støjklager
          • |Vi vænner os ikke til det
          • |Større krav til hjernen
          • |Social intelligens
          • |Storrum og stress
        • |God akustik 
          • AT valgte tæpper
          • |Byggeprocessen
          • |Gåtur i kontorlyd
          • |HK advarer mod tæpper
          • |Plissegardiner
        • |Trafikanalyse
      • |Procesledelse 
        • Drejebog for kommunikation
        • |Sæt ild på platformen
        • |Få den enkelte med
        • |Ansvar og trivsel
        • |Manden på ølkassen
      • |Samarbejdsteknologi 
        • Skat flytter opgaver 
          • Videoklip fra SKAT
        • |Videomøder hos Tryg
        • |Giv unge lov
        • |Videokonferencer hos KMD
        • |Den virtuelle stat
      • |Love og regler
      • |Værktøjer - Åbne kontorer
    • |Byggeri af daginstitutioner 
      • Rum og materialer
      • |Lys og luft
      • |Støj
      • |Inventar
      • |De ansattes rum
      • |Skovbørnehaver
    • |Byggeri af plejeboliger 
      • Ny teknologi på plejehjem 
        • Plejehjem med ny teknologi
        • |Udvikler i samarbejde
        • |Skørt og skævt hus med plads til teknologi
        • |Forsøgsbolig giver ejerskab
        • |Meningsfyldt teknologi 
          • Ærtebjerghaven har gavn af teknologien
        • |Læs mere
      • |Plakat til medarbejderne
      • |Tre tips
    • |Byggeri af skoler 
      • God byggeproces 
        • Byggeriets faser
        • |Tænk arbejdsmiljøet ind fra starten
        • |Brugerne med i processen
        • |10 gode råd
        • |Roller og ansvar i samarbejdet
        • |Arbejdsmiljøorganisationens rolle
      • |De ansattes rum
      • |Faglokaler: "Når klokken ringer"
      • |Når I bygger nyt
      • |Renovering og ombygning
      • |Støj, lys og luft
      • |Brand under ombygningen
      • |Cases og inspiration 
        • Skolen i Sydhavnen
        • |TEC Gladsaxe
        • |Afslappende forberedelse
        • |Hver lærer får fast plads
        • |Bedre testresultater
        • |Super akustik på Øhavsskolen
        • |Frederiksbjerg skole
        • |Ørestad Gymnasium
        • |Brand i skolen hver anden dag
        • |Skolebrand fik konsekvenser
      • |Love og regler om byggeri 
        • Specielt vedr. børn og unge
        • |Love og regler om inddragelse af arbejdsmiljøorganisationen
      • |Hent materialer
    • |Byggeri af sygehuse 
      • Den gode proces 
        • Styr på rollerne 
          • Du skal inddrages
          • |Kursus i inddragelse
          • |Forberedelse
          • |Hjælp fra eksperter
        • |Godt begyndt
        • |Metoder og værktøjer
      • |De gode løsninger 
        • Sengestuer 
          • Badstørrelse til diskussion
        • |Andre rum 
          • Teamkontorer
          • |Sterildepotet
          • |Operationsstuen
          • |Tryghed på skadestuen
          • |Undersøgelsesrum
        • |Serviceafdelinger 
          • Sengevasker
          • |Hjælpemiddelværksted
        • |Løsninger på tværs 
          • Menneskeligt miljø
          • |Masser af dagslys
          • |Teknologi overtager opgaver
      • |Regler og vejledninger
    • |Køkkener i institutioner 
      • Når børn er med i køkkenet
    • |Værktøjer - Byggeri & Indretning
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • APV - Arbejdspladsvurdering 
      • APV som metode 
        • Kom i gang! - Idékatalog
        • |Behøver ikke at opfinde den dybe tallerken
        • |APV-metoder
      • |Krav til APV på arbejdspladsen
      • |Processen er afgørende 
        • Start med den kendte viden
        • |Fokus på opfølgning
      • |Sygefravær og APV
      • |APV for ledere
      • |APV til små arbejdspladser
      • |APV i private hjem 
        • APV-tjekliste til forflytning
      • |Spørgsmål om APV
      • |Værktøjer - APV
    • |Arbejdsulykker 
      • Fald- og snubleulykker 
        • Generelle råd: Undgå fald
        • |Hospitaler 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: Odense Universitetshospital
          • |Case: Leder efter risici
        • |Daginstitutioner 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: God indretning forebygger
          • |Gode råd: På legepladsen
        • |Døgntilbud 
          • Kampagnemateriale
        • |Plejecentre 
          • Case: Adfærdsregler på trapperne
        • |Hjemmeplejen
        • |Undervisning
        • |Kontor
        • |Ude af huset 
          • Til festen.. 
            • Gode råd om sikker fest
            • |Regler og ansvar
          • |På cykel.. 
            • Case: Kursus i elcykel
            • |Fem gode råd
            • |Cykelhjelm er værnemiddel
            • |Cyklens udstyr
          • |Undgå glatføreulykker 
            • Gode råd om glatføre
            • |Sikker snerydning
            • |Kør bil når du kører bil
            • |Hvem skal rydde sne?
            • |Case: Medarbejderne står fast
          • |På udflugt.. 
            • Gode råd om udflugter
            • |Styr på toiletforholdene
            • |I orden at sige fra
            • |Tager bevidstheden med på tur
            • |Pas godt på frivillige
            • |Undgå ulykker på udflugten
      • |Forflytningsskader
      • |Vold og trusler
      • |Stik- og skæreskader 
        • Risiko 
          • Smitterisiko 
            • Om HIV
            • |Hepatitis B
            • |Hepatitis C
          • |Hyppighed 
            • Undersøgelser blandt læger på operationsstuer
            • |Undersøgelser blandt sygeplejersker
            • |Undersøgelser af uheldshyppighed blandt flere forskellige faggrupper
        • |Rutiner 
          • Sikre arbejdsrutiner 
            • Personlige værnemidler
          • |Derfor stikker vi os 
            • Vanskelige arbejdsbetingelser
            • |Usikre arbejdsteknikker
        • |Forebyggelse 
          • Lovgivning vedrorende forebyggelse
          • |Undervisning og oplysning
          • |e-learning
          • |Kampagner og projekter
          • |Sikkerhedsrundgang
          • |Vaccination
          • |Eksempler til inspiration
        • |Sikkerhedsprodukter 
          • Definition
          • |Krav
          • |Vurdering af behov
          • |Valg
          • |Case: Sikkerhedsudstyr betaler sig  
        • |Registrering 
          • App til registrering
          • |Højere anmeldelsesprocent
          • |Bedre beskrivelser
          • |Anmeldeblanket til stik- og skæreskader
          • |Brug af data
          • |Case: Næsten alle registreres
        • |Når skaden er sket 
          • Forholdsregler
          • |Hepatitis B vaccination
          • |PEP
        • |Værktøjskassen
        • |Litteratur
      • |Ulykker og skader på skoler 
        • Hvor arbejder du? 
          • Arbejde i skolegården
          • |Grønne områder
          • |I sne og glatføre
          • |I depoter 
            • Plads nok til bevægelse
          • |På stiger og stilladser
          • |På trapper
        • |Hvad håndterer du? 
          • Tunge ting 
            • Løfteteknik til kasser
            • |Brug sækkevogn
            • |To om et løft
          • |Uhåndterlige ting
          • |Affald
          • |Motorkøretøjer
          • |Værktøj og maskiner 
            • Strøm og trykluft
            • |Ukrudtsbekæmpere
            • |Vibrationer og hvide fingre
          • |Kemi og farlige materialer 
            • Brug af kemikalier mv.
            • |Opbevar kemikalier
            • |Nye faremærker
            • |MAL koder
        • |Beskyt dig selv 
          • Tekniske hjælpemidler 
            • Hjælpemidler med motor
            • |Hjælpemidler på hjul
            • |Hjælpemidler til trapper
          • |Værnemidler
          • |Sikkert tøj og fodtøj
        • |Din rolle på skolen
        • |Varsle brand
      • |Arbejdsmiljøorganisationens rolle
      • |Analyse af arbejdsulykker 
        • Kom bag om ulykken
        • |Godt lys forebygger 
          • Case: Mere lys og mindre tvang
          • |Døgnrytmelys
          • |Love og regler
        • |Statistik af analyser
        • |Case: Analyse målretter indsatsen
        • |Eksempel på en analyse
        • |Værktøjer til analyse
      • |Anmeldelse af arbejdsulykker 
        • Gør det nu - anmeld arbejdsulykker
        • |Forebyg og anmeld arbejdsulykker
        • |Anmeldelse i EASY
        • |Lær af ulykken
      • |Gode netadresser 
        • Arbejdstilsynet
        • |EASY
        • |Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
        • |Værktøjer og viden fra BFA
        • |Vold som udtryksform
        • |Andre
      • |Værktøjer - Ulykker & risikoanalyse
    • |Arbejdsmiljøorganisationen 
      • Hvem gør hvad?
      • |AMOs lovpligtige opgaver 
        • Årlig drøftelse
      • |Styrk samarbejdet i AMO 
        • Inspirationshæfte: 'På forkant' i arbejdsmiljøindsatsen
        • |Gode råd til samarbejdet
        • |10 råd om metoder
        • |Pyramidemodellen
      • |TRIO-samarbejdet 
        • Ti møder med inspiration
        • |Hvad er TRIO-samarbejdet?
        • |Hvordan får I TRIO på sporet?
        • |Mange gevinster i en god trio
      • |Arbejdsmiljørepræsentantens rolle og opgaver
      • |Kampagne: Sæt spot på arbejdsmiljøet
      • |Projekt MEDvirk: Kom i mål med indsatserne 
        • Nå i mål med jeres indsats
      • |Arbejdsmiljøuddannelsen
      • |Overblik: Arbejdsmiljøsystemet
      • |Love og regler
      • |Styr på AM indsats
    • |Når Arbejdstilsynet kommer... 
      • Forberedelse
      • |Under besøget
      • |Opfølgning
      • |Arbejdstilsynets reaktioner
      • |Case: AT hjalp os videre
    • |Inspiration og metoder 
      • Bæredygtigt arbejdsmiljø
      • |Inspiration: Fremtidens arbejdsmiljø til debat 
        • Evaluering: Sæt fremtidens arbejdsmiljø til debat
      • |Få støtte til psykisk arbejdsmiljø 
        • SPARK
        • |Ekspertrådgivning
      • |Arbejdsmiljøprisen
      • |Uge 43: Arbejdsmiljøugen
      • |Stoffer og materialer
      • |Undervisning i arbejdsmiljø 
        • Undervisningsmateriale til gymnasieklassen
        • |Undervisningsmateriale til 8. og 9. klasse
        • |SOSU-skoler 
          • Materiale 
            • Introduktion 
              • Hvorfor Arbejdsmiljø
            • |Emneopdelt index
            • |Fagopdelt index
            • |Materialeliste
          • |Netværk 
            • Ambassadørnetværket
            • |Netværksmøder
            • |Idéer til undervisning
        • |Erhvervsskoleområdet
        • |God start - godt arbejdsmiljø
      • |Sammen om mental sundhed
      • |Trivselsmålinger 
        • Trivsel er en konstant opgave
        • |En mærkbar forandring
        • |Spørgsmål skal give mening
        • |Central støtte giver lokal opbakning
        • |Det motiverer at vide
      • |Værdsættende samtale 
        • VS i praksis
      • |Positive pejlemærker
      • |Undervisningsmiljøvurdering
      • |Forebyggelse og fastholdelse 
        • Case: Sporskiftepakken
    • |Værktøjer - Arbejdsmiljøarbejdet
  • |Din arbejdsplads 
    • Daginstitution 
      • Koordineret indsats 2019
      • |Materialer målrettet daginstitutioner
    • |Kontor 
      • Materialer målrettet kontor
    • |Undervisning 
      • Koordineret indsats 2019
      • |Materialer målrettet undervisning
    • |Sygehus 
      • Koordineret indsats 2019
      • |Udvidet risikobaseret tilsyn 2019: Sygehuse
      • |Billeddiagnostik 
        • Fra sygehus til kontor 
          • Krav til skærmen
          • |Lysforhold
          • |Pas på kroppen
          • |Storrum
          • |Distancearbejde
        • |Indkøb og indretning 
          • Indretning 
            • Fokuspunkter
            • |Indflydelse
          • |Indkøb 
            • Indkøbsprocessen
            • |Udbudsregler
            • |Indkøbere
        • |Gener fra udstyr 
          • Træk
          • |Støj
          • |Statisk elektricitet
        • |Forflytning
        • |Stråling 
          • Magnetfelter
          • |Strålingsfare
        • |Trivsel og stress
        • |Stikskader
      • |Materialer målrettet sygehuse
    • |Privat praksis 
      • Lægepraksis 
        • APV og systematik 
          • Arbejdspladsvurdering
          • |Ansvar og inddragelse
          • |Planer og udvikling
        • |Ergonomi og indeklima 
          • Patientbehandling
          • |Håndtering af prøver
          • |Skærm og skranke
        • |Farlige stoffer, smitte og vådt arbejde 
          • Farlige stoffer
          • |Smitte og stikskader
          • |Vådt arbejde
        • |Psykisk arbejdsmiljø 
          • Stress
          • |Mobning
          • |Vold og trusler
          • |Ledelse og samarbejde
          • |Kompetenceudvikling
      • |Materialer målrettet privat praksis
    • |Forskning 
      • Materialer målrettet forskning
      • |Arbejdsmiljø i laboratorier
    • |Døgntilbud 
      • Koordineret indsats 2019
      • |Udvidet risikobaseret tilsyn 2019: Døgninstitutioner og hjemmeplejen
      • |Materialer målrettet døgntilbud
    • |Ældrepleje 
      • Materialer målrettet ældrepleje
  • |Konferencer 
    • Konference: Stærkt samarbejde på uddannelsesinstitutioner
    • |Afholdte konferencer 
      • Psykisk arbejdsmiljø 19
      • |Halvdagskonference - Fremtidens arbejdsmiljø 
        • Program
        • |Tilmelding
      • |Konference: Mål med mening 
        • Program
      • |Konference: Stress, ledelse og roller i arbejdsmiljøet
      • |Konference: Skab en stressfri hverdag
      • |Afholdt - Inspirationsmøder 
        • Program
      • |Afholdte inspirationsmøder 2016 
        • Program
      • |Afholdt konference: Skab robuste forandringer
      • |Konferencer 2015: Vold og trusler i arbejdet med børn og unge 
        • Program
        • |Tilmelding
      • |Afholdt: Godmorgenmøde om nudging
      • |Konference 2014: Forebyggelse af vold
      • |Social kapital i praksis 
        • Præsentationer
      • |Social kapital og forandringsledelse 
        • Præsentationer
      • |Temamøde: Grib ind
      • |Styrk samarbejdet, løft opgaven
      • |Konferencer 2012-13: Vold og job 
        • Materiale
      • |Digitalisering og arbejdsmiljø
      • |Fagligt Træf 19
      • |Arbejdsrelateret vold i fritiden 
        • Oplæg fra konferencen
    • Min Side
    • Kontakt
    • Om os
    • Publikationer
    • Nyhedsbreve
    • Konferencer

Min side

  • Ergonomi på din arbejdsplads
  • Muskel- og skeletbesvær, MSB
  • Forflytning af personer
  • Fysisk aktivitet
  • Hold din hud sund
    • Gode Sund Hud råd
    • Forebyggelse
    • Håndeksem
    • Huden
    • Kontakteksem
    • Risikofaktorer
    • Håndhygiejne
      • Håndhygiejnen kan ofte blive bedre
      • Hudens flora
      • Håndvask eller hånddesinfektion?
    • Handsker
    • Fugtighedscreme
    • Arbejdsmiljøorganisationen
  • Nudging: STRÆK UD når du kan
  • Værktøjer - Krop & Sundhed
  • Forside »
  • Krop & Sundhed »
  • Hold din hud sund »
  • Håndhygiejne »
  • Håndvask eller hånddesinfektion?
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Håndvask eller hånddesinfektion?

Håndsprit er mere skånsom end håndvask. Samtidig er håndsprit mere effektiv over for de fleste mikroorganismer end håndvask med vand og sæbe. Hvis hænderne ikke er synligt snavsede eller våde, kan håndsprit derfor anbefales.

Håndvask med vand og sæbe

For at en håndvask er effektiv er den tid man bruger på den afgørende. En effektiv håndvask tager 60 sekunder og udføres således:

  • Gør først hænderne våde i lunkent vand. Man bør altid have gjort sine hænder våde forud for sæben, fordi sæben ellers vil irritere huden for meget
  • Sæben fordeles rundt på alle steder af hænderne, på håndflader, mellem fingrene, på hver finger, på håndrygge og omkring håndled
  • Sæben skal indgnides og være i kontakt med hænderne i minimum 15 sekunder
  • Skyl alle sæberester af i rindende lunkent vand
  • Tør herefter hænderne grundigt, men skånsomt, ved at duptørre. Hvis man gnider for meget med papir eller håndklæde, har det nærmest effekt som sandpapir og fjerner unødigt meget af det beskyttende hornlag
  • Brug evt. engangspapirhåndklæde til at lukke vandhanen med til slut

Du kan se en video om korrekt udført håndvask på Videncenterforallergi.dk her

Hånddesinfektion

Håndsprit til hånddesinfektion er baseret på alkohol og tilsat glycerol, der tilfører huden fedtstof. Der findes forskellige alternativer til flydende håndsprit, f.eks. gel og spritservietter. Undgå håndsprit med indhold af parfume. Korrekt hånddesinfektion med håndsprit udføres således:

  • Brug cirka 2 ml håndsprit, og så meget, at hænderne er våde i 30 sekunder.
  • Gnid omhyggeligt håndspritten ind på håndflader, håndryg, fingre og håndled. Vær særlig omhyggelig ved negle

Håndsprit kan svie, især hvis der er revner i huden. Men huden tager ikke skade af det og mange med håndeksem fortæller, at man vænner sig til det. På grund af glycerolindholdet i håndsprit tilføres huden fedt i stedet for at blive affedtet. Hånddesinfektionsmidler kan indeholde klorhexidin der i sjældne tilfælde kan give allergi.

Du kan se en video om korrekt brug af håndsprit her på videncenterforallergi.dk her

Senest revideret den 29. oktober 2018
Ansvarlig for siden: Lise Keller  

Sund hud og vådt arbejde

Sund Hud Og Vådt Arbejde

I denne pjece finder du en række gode råd, der kan hjælpe dig i det daglige, så du undgår at få problemer med din hud.

Hent materialet her

Vigtigste regler om sund hud

Vejledning om vådt arbejde: Læs om de vigtigste krav til forebyggelse af hudlidelser hos ansatte, der udfører vådt arbejde. 

Vejledning om hud og kemi: Vejledningen handler om de vigtigste krav til forebyggelse af hudlidelser hos ansatte, der arbejder med stoffer og materialer.

Facebook - Godt arbejdsmiljø

  • Forside »
  • Krop & Sundhed »
  • Hold din hud sund »
  • Håndhygiejne »
  • Håndvask eller hånddesinfektion?

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk