
Kom godt i gang
Det kan være svært at omsætte redskaber på papir til praksis. Her er nogle råd til, hvordan I kommer i gang, med at bruge redskaberne fra hæftet Ledelse på attraktive arbejdspladser.
Forberedelse
- Brug tid på forberedelse. Tænk målet grundigt igennem og vælg redskaber, der passer til det. Se oversigt over redskaberne her »
- Udarbejd supplerende spørgsmål til de redskaber, I vælger. Det fremmer processen og kan være nødvendigt for at få deltagerne i gang. Her kan I se eksempler på supplerende spørgsmål fra afprøvningen i MED-udvalgene »
- Vælg en ansvarlig for mødet, som er møde/procesleder. Hvis ingen af jer har erfaring med processer, kan det være en god ide at bruge en konsulent de første gange, I arbejder med en ny mødeform
- Materialer: Sørg for papir i flere farver, flipover, post it sedler og skriveredskaber.
Gennemførelse - Forbered deltagerne på mødeformen og den anerkendende tilgang. Det kan fx ske ved at maile principper og beskrivelse ud på forhånd
Afholdelse
- Indled mødet/workshoppen med et kort oplæg om formål og principper for processen
- Vær åben over for processen og give plads til justeringer af programmet undervejs
- Lav løbende opsamlinger og skriv ned på flipover, så I fastholder resultaterne
- Hold tiden. Det vil sige, at hvis der er afsat 10 min til brainstorm, så skal den ikke forlænges. Det skaber irritation, hos de der faktisk holder tiden.
Evaluering
- Afrund mødet med at aftale næste skridt og find ansvarlige for disse
- Brug 10 minutter på at evaluere mødeformen – specielt i starten, hvor formen er ny for alle
- Evaluér i jeres arbejdsgruppe (hvis I har nedsat en). Diskuter fx hvordan I kan bruge redskaberne i større og mindre skala ved møder
- Justér evt. formen til næste møde