Redskaber til en attraktiv arbejdsplads

Sådan kommer du igang:
Gode råd til at komme godt i gang med ledelsesredskaberne.

Overblik - de fire hovedområder:
Læs her om hvert af de fire områder og få en kort introduktion til de 4 redskaber, der hører til.

De 16 redskaber:
Se en oversigt over alle 16 redskaber. Redskaberne bidrager til forskellige dele af lederopgaven.

Sådan kommer du i gang

"Mit råd til andre ledere er: Gå bare i gang med at bruge redskaberne og prøve dem af. Det er ligesom med skruetrækkere - nogle ligger godt i hånden og andre må du opgive at bruge, fordi det føles forkert." Daginstitutionsleder Helle Rytterhuus, Vuggestuen Mælketanden

Her er nogle gode råd til at komme godt i gang med ledelsesredskaberne:

  • Vælg et redskab, der passer til en aktuel udfordring, I står med, og tilpas det til situationen
  • Start med de enkle redskaber, der kan bruges umiddelbart, f.eks. på et møde. Det er enkelt at komme i gang med redskaber som Tæm trælserne, Smarte Mål eller Brown Paper metoden for eksempel
  • Brug redskabet som støtte til et projekt eller indsatsområde, I er i gang med frem for at sætte noget nyt i gang
  • Forbered dig på forhånd. Overvej f.eks., hvordan du får alle medarbejdere med (f.eks. også nattevagterne)
  • Lad være med at slå for store brød op - brug hellere de små skridts strategi
  • Ved større processer kan det være en idé at sammensætte en gruppe, der arbejder med redskabet. Det kan være et netværk af ledere eller en gruppe internt på arbejdspladsen
  • Arbejd løbende med at give plads til udvikling. At lægge det ind i dagligdagen og gøre det til en skal-opgave - i stedet for en kan-opgave.

Retur til Redskaber til en attraktiv arbejdsplads.


Senest revideret den 29. april 2020