Energi i ledelse

God energi i hverdagen kan mindske risikoen for stress. Trives du som leder med overskud og energi i hverdagen, får du lettere ved at skabe et godt arbejdsmiljø og gode resultater.

Mange ledere er selv med til at øge presset i hverdagen, fordi de – bevidst eller ubevidst – prøver at leve op til myten om den perfekte leder. Men du bliver ikke tilfreds af at løbe stærkere og aldrig sige nej. Til gengæld får du mere tilfredshed ved at fokusere dit energiforbrug på de opgaver, der er vigtigst i forholdet til målet for dit arbejde.

Hvordan producerer jeg mere energi?

  1. Jobbet skal give mening
    Det er vigtigt, du i forhold til opgaverne tænker ’Hvad er det rigtige for mig at gøre?’ I stedet for: ’Hvordan gør jeg tingene rigtigt?’
  2. Vær i nuet 
    Foregår din arbejdsdag i et højt tempo, kan det være svært at få ladet batterierne op og fokusere på nuet. Her kan det forbedre din energi at være fuldt fokuseret på en opgave ad gangen samtidig med at du lægger mærke til og opsøger de arbejdssituationer eller samarbejdsrelationer, der giver den bedste energi.
  3. Husk pauser
    Pauser er vigtige kilder til energi – ikke bare fordi du slapper af, men fordi de mentale processer ændrer sig. Pauser og ’huller’ giver plads til at reflektere og stille tingene på hovedet. Læs her hvordan køkkenchef Hanne Frostholm booker møder med sig selv i kalenderen.

Mere om god energi i ledelsen

I hæftet ’God energi i ledelse er ovenstående metoder uddybet, bl.a. i form af en række anvendelige spørgsmål til refleksion. Du kan også læse mere om, hvordan du fokuserer din energi som leder, igennem procesledelse og konflikthåndtering.


Senest revideret den 7. maj 2020