Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

 

OK, det er forstået. Læs mere om vores brug af cookies
  • Min Side
  • Kontakt
  • Om os
  • Publikationer
  • Nyhedsbreve
BFA Logo
ARBEJDSMILJØWEB.DK- Inspiration til et godt arbejdsmiljø
  • Psykisk arbejdsmiljø 
    • Stress 
      • Indsatser mod stress 
        • Det kan du selv gøre
        • |Det kan du gøre som kollega
        • |Det kan du gøre som leder 
          • Undgå en stress-sygemelding
        • |Kan- og skal opgaver
        • |Balance - tid og opgaver 
          • Hvorfor er der ubalance?
          • |Hvem har ubalance?
          • |Middelfart Sparekasse
          • |Det kan du selv gøre
          • |Det kan arbejdspladsen gøre
          • |Links og litteratur
        • |Hold pauser i arbejdet 
          • Fordele ved pauser
          • |Pauser på farten
          • |Pauser i ro
          • |Pausekultur
        • |Positive pejlemærker
        • |Den anerkendende tilgang
      • |Fakta om stress 
        • Reaktioner på stress
        • |Udbrændthed 
          • Støtte til udbrændte
        • |Cases om stress 
          • Stressforebyggelse i Jobcenter Lejre og Stevns 
            • Stress på jobcenter Stevns 
              • Ingen langtidssygemeldinger
              • |Kom godt i gang
            • |Stress på jobcenter Lejre 
              • Indsatsen i Lejre
              • |8 gode råd
              • |Et lavt sygefravær
            • |Fakta om projektet
          • |Stress stiger med alderen
          • |Terapihaven
          • |Erfaringer med forebyggelse
      • |Vi forebygger stress sammen
      • |Stress i undervisningen
      • |10 råd om stressforbyggelse
      • |Kort om stress 
        • Kan og skal
        • |Ned ad bakke
        • |Bed om hjælp
        • |Sig pyt
        • |Kolleger
        • |Sig NEJ!
        • |Spis dig klog
        • |Få dig et liv!
        • |Katastrofefilmen
        • |Antenner
      • |Alle værktøjer - Stress 
        • Værktøjer - Rettet mod din branche
    • |Social Kapital 
      • Hvad er social kapital?
      • |De tre nøglebegreber 
        • Tillid
        • |Retfærdighed
        • |Samarbejdsevne
        • |Relationel koordinering
      • |Roller og ansvar
      • |I gang med social kapital 
        • Øvelser
      • |3 spørgeskemaer
      • |Andres erfaringer 
        • Ledelse og social kapital i Nykredit
        • |Bedre samarbejde på hjerteafdelingen
        • |Markant kulturændring i hjemmeplejen
      • |Konferencer 2013 
        • Social kapital i praksis 
          • Præsentationer
        • |Social kapital og forandringsledelse 
          • Præsentationer
        • |Styrk samarbejdet, løft opgaven
      • |Alle værktøjer - Social kapital
    • |Mobning 
      • Hvad er mobning?
      • |Styrkespillet 
        • Spilleregler
        • |Hvem kan bruge Styrkespillet?
        • |Forberedelse til spillet
        • |Opfølgning på spillet
        • |Styrkespillet og andre værktøjer
      • |Ti gode råd til dig
      • |Ti gode råd til kollegerne
      • |Ti gode råd til lederen
      • |Specielt om sexchikane
      • |Værktøjer - Mobning
    • |Konflikter 
      • Sådan opstår konflikter 
        • Fire typer af konflikter
        • |Konfliktskyhedstrappen
        • |Konflikters udvikling - konflikttrappen 
          • Grøn konflikt
          • |Gul konflikt
          • |Rød konflikt
      • |Forebyg konflikter 
        • Få styr på rammerne
        • |Adskil de tre P'er
        • |Kultur og værdier
        • |Ledelsens ansvar
        • |Aktiv lytning
        • |Dialog og kommunikation
        • |Anerkendende undersøgelse
        • |Kollegial supervision
      • |Løs konflikter 
        • Personlige konfliktmønstre
        • |Sprog
        • |Sociale færdigheder
        • |Forhandling
        • |Mediation
      • |Konflikter i skolen
      • |Links & litteratur
      • |Værktøjer - Konflikter
    • |Trusler og vold 
      • Digital chikane 
        • Chikanen skal frem i lyset
        • |Find inspiration i andre arbejdspladser
        • |10 gode råd
        • |Fjern krænkelsen
      • |Før - Forebyg 
        • Årsager
        • |Retningslinjer
      • |Under - Nedtrap konflikten
      • |Efter - Krisehjælp og opfølgning 
        • Krisens faser
        • |Bearbejd krisen
      • |Vold på kontorarbejdspladser 
        • Dialogspil: 'Tæt på vold'
        • |Kom volden i forkøbet
        • |Forebyg med film 
          • Film: Kiosken
          • |Film: Banken
          • |Film: Ambulatoriet
          • |Film: Jobcenteret
        • |Cases: Andres erfaringer 
          • Sydbank
          • |Ringkøbing-Skjern kommune
          • |Rødovre kommune
          • |Varde kommune
          • |Danske Bank
          • |Sikkerhedsbranchen
          • |Halsnæs Kommune
          • |Hillerød
      • |Vold uden for den faste arbejdsplads
      • |Vold i skolen 
        • Voldspolitik 
          • Eksempel: Trusler fra elev
          • |Eksempel: Forebyggelse
        • |Kompetencer og metoder
        • |Vold på specialskoler 
          • Identifikation
          • |Forebyggelse
          • |Håndtering
          • |Udfordringen i tal
      • |Vold - Social og Sundhed 
        • Registrering og analyse
        • |Sæt borgeren i centrum
        • |Ledelse og forebyggelse
        • |Links til værktøjer
      • |Materialesamling: Børn og unge 
        • Når vold og trusler skal identificeres
        • |Når vold og trusler skal forebygges
        • |Når vold eller trusler alligevel rammer
        • |Når vold og trusler skal på dagsordenen
        • |Udfordringen i tal
        • |Mere viden
      • |Uønsket seksuel opmærksomhed
      • |Metoder Mod Vold 
        • Sådan gør vi noget ved volden
      • |Fakta om vold og trusler
      • |Tidligere konferencer 
        • Konferencer 2012-13: Vold og job 
          • Materiale
        • |Konference 2014: Forebyggelse af vold
        • |Konferencer 2015: Vold og trusler i arbejdet med børn og unge 
          • Program
          • |Tilmelding
      • |Værktøjer - Vold og trusler
    • |Lederens trivsel 
      • Trivsel i lederrollen
      • |Coaching for ledere
      • |Supervision
      • |Tid og prioritering 
        • Prioritér ledelsestid
        • |Kan-krav og skal-krav
        • |Det grænseløse arbejde
      • |Energi i ledelse
      • |Værktøjer - Lederens trivsel
    • |God modtagekultur 
      • God modtagekultur på kontor og social- og sundhedsområdet
      • |God modtagekultur på undervisningsområdet
      • |Få en bedre start 
        • Gør jeg mit arbejde godt nok?
        • |Hvor meget kan jeg tillade mig at bede om hjælp?
        • |Hvordan passer jeg på mig selv?
        • |Hvordan håndterer jeg arbejdsmængden?
        • |Hvordan bliver jeg en del af det kollegiale fællesskab?
        • |Hvor meget kan jeg sætte spørgsmålstegn ved?
    • |Kom godt på ferie 
      • Arbejdspladsens opgaver
      • |Det kan du selv gøre
      • |Hjælp hinanden til en god ferie
    • |Værktøjer - Psykisk arbejdsmiljø
  • |Krop & Sundhed 
    • Ergonomi på din arbejdsplads 
      • Forflytning 
        • Værktøjer - Forflytning
      • |Kontorarbejde
      • |Køkkenarbejde 
        • Gode råd til kroppen
        • |Indretning af storkøkkener
        • |Indretning af mindre køkkener
        • |Hjælpemidler
        • |Hvis køkkenarbejdet gør ondt
        • |Cases og eksempler 
          • Case: Indsats på mange fronter
          • |Case: De bedste hjælpemidler
          • |Case: Arbejder på skift
          • |Case: Anerkendende dialog
          • |Case: Ergonomiske løsninger 
            • Eksempler på nye vaner
      • |Pædagogisk arbejde 
        • Pædagogik 
          • Løft og Leg 
            • Storkereden
          • |Ny holdning til tidspres
          • |Indlært hjælpeløshed 
            • Introduktion
            • |Arbejdsdeling
            • |Hagesmækker
            • |Rullebord
            • |Rullebordet
            • |Spisning
          • |Rygprojekt i Ribe
          • |Værktøjer
        • |Hverdagen 
          • Modtagelse
          • |Garderobe
          • |Puslebordet
          • |Sengetid
          • |Måltidet
          • |På tur
          • |På legepladsen
        • |Forandringer 
          • Organisering 
            • De våde klude
          • |Hjælperrollen
          • |Stress og forandringer
          • |Personalemødet 
            • Modtagelse
            • |Garderoben
            • |Bleskift
            • |Oprydning
            • |Trøst
          • |Arbejdsgiverens ansvar
          • |Hjælp til processen
        • |God arbejdsteknik 
          • Ergonomipyramiden
          • |Tunge løft
          • |Vrid og bøjet ryg
          • |Hjælpemidler
      • |Rengøring 
        • Gode råd til kroppen
        • |Gode råd til udstyr
        • |Hvis det gør ondt
        • |Case: Rengøringsvejleder
        • |Case: Slut med ondt i skulderen
        • |Case: Træning med moppen
      • |Sygehusbehandling i hjemmet 
        • Behandlinger og udfordringer
        • |Faglig oplæring 
          • Case: Kemo i hjemmet
        • |Fysisk arbejdsmiljø 
          • Case: Ergonomisk oplæring (AUH)
          • |Case: Jordemoderen
        • |Indretning og adgangsforhold 
          • Løsninger
          • |Plads nok 
            • Plads omkring sengen
          • |Tal om tingene 
            • Argumenter og sætninger
          • |Case: Tjekker indretningen
        • |Regler om hjælpemidler
        • |Samarbejde om patienten 
          • Samarbejde med kommunen
          • |Case: Respekt for hinanden
      • |Teknisk servicearbejde 
        • Gode råd til pedeller
        • |Gode råd til portører
        • |Affald og vasketøj
        • |Depotrum og lager
        • |Håndværktøj og hvide fingre
        • |Sikker brug af stiger
        • |Case: Færre løft 
          • Ergonomiske hjælpemidler
        • |Case: Skifter mellem løft og rengøring
      • |Undervisning 
        • Undervisning i grundskolen 
          • Brug teknologien aktivt
          • |Eksempel til grundskolen
          • |Case: Regn med sjippetov
          • |Case: iPads i Odder
        • |Ungdomsuddannelser og VUC
        • |Erhvervsskoler
        • |Videregående uddannelser
        • |Arbejdet ved skærmen
        • |Få gang i forebyggelsen 
          • Skub til kollegerne
          • |Lokaler og indretning
          • |Tag hånd om de sygemeldte
        • |Symptomer
        • |Fakta om smerter
      • |Værktøjer - Ergonomi
    • |Muskel- og skeletbesvær, MSB 
      • En flerstrenget indsats 
        • Smerter er individuelle
        • |Case: Velfærdsteam
        • |Case: Travlhed
      • |MSB og fysisk arbejdsmiljø 
        • Neutralstillingen
        • |Løfteteknik
      • |MSB og psykisk arbejdsmiljø 
        • Fakta og forskning om MSB
        • |Dokumentation: Analyse af 'Arbejdsmiljø og Helbred'
        • |Metoder til ledelse og MED
        • |Værktøj til lokal indsats
        • |Et godt møde om MSB
        • |Praktiske erfaringer 
          • Plejecentret Bøgehøjgaard
          • |Center for Senhjerneskade
          • |Tandlægerne på Grundtvigsvej
          • |Bornholms Hospital
      • |En strategisk metode om MSB 
        • Værktøjskasse om MSB
        • |Afholdt - Inspirationsmøder 
          • Program
          • |Tilmelding
    • |Fysisk aktivitet 
      • Træning forebygger smerter
      • |Træningsformer
      • |Øvelser med elastik
    • |Hold din hud sund 
      • Værktøjer - Sund hud
    • |Nudging: STRÆK UD når du kan 
      • De fem nudge-løsninger
      • |Afholdt: Godmorgenmøde om nudging
    • |Ulykker og skader på skoler 
      • Hvor arbejder du? 
        • Arbejde i skolegården
        • |Grønne områder
        • |I sne og glatføre
        • |I depoter 
          • Plads nok til bevægelse
        • |På stiger og stilladser
        • |På trapper
      • |Hvad håndterer du? 
        • Tunge ting 
          • Løfteteknik til kasser
          • |Brug sækkevogn
          • |To om et løft
        • |Uhåndterlige ting
        • |Affald
        • |Motorkøretøjer
        • |Værktøj og maskiner 
          • Strøm og trykluft
          • |Ukrudtsbekæmpere
          • |Vibrationer og hvide fingre
        • |Kemi og farlige materialer 
          • Brug af kemikalier mv.
          • |Opbevar kemikalier
          • |Nye faremærker
          • |MAL koder
      • |Beskyt dig selv 
        • Tekniske hjælpemidler 
          • Hjælpemidler med motor
          • |Hjælpemidler på hjul
          • |Hjælpemidler til trapper
        • |Værnemidler
        • |Sikkert tøj og fodtøj
      • |Din rolle på skolen
      • |Varsle brand
    • |Værktøjer - Krop & Sundhed
  • |Støj, lys og luft 
    • Støj på arbejdspladsen 
      • Fakta om støj 
        • Forstå dB-skalaen
        • |Forstå efterklangstiden
      • |Støj og arbejdsskader
      • |Sådan dæmper I støjen 
        • Tænk støj ind fra starten
        • |5 tips om bedre akustik
        • |Case: Læg en dæmper på
      • |Støj i dagtilbud og SFO: 'Om natten er der stille...' 
        • Sådan kommer I i gang
        • |Værktøjskasse
        • |Konsekvenser af støj
        • |Det siger børnene selv
        • |Hvor kommer støjen fra?
        • |Bygninger og akustik
        • |Støjdæmpende indretning
        • |Organisering og pædagogik
        • |Cases og eksempler 
          • Tumlelunden
          • |Potteskåret
          • |Frederiksbjerg Børnehus
      • |Støj i storrumskontoret
      • |Støj på hospitalet
      • |Love og regler om støj 
        • Specielt vedr. børn og unge
      • |Værktøjer - Støj
    • |Kulde og træk
    • |Varme
    • |Luftkvalitet 
      • Tobaksrøg 
        • Passiv rygning
        • |Røgpolitik
    • |Arbejdslys
    • |Rengøring
    • |Fugt og skimmelsvampe
    • |Fysisk eller psykisk arbejdsmiljø?
    • |Værktøjer - Støj, lys og luft
  • |For ledere 
    • Ledelsesværktøjer 
      • Bedre møder 
        • 5 spark til mødetrætte
        • |Atmosfære på møder 
          • Møder, effektivitet og atmosfære
          • |Atmosfæren som arbejdsbegreb
          • |Atmosfærens Kompetencer
          • |Kom godt i gang
          • |Energi i møderne
        • |Spild af tid
        • |Ugens succeshistorie
      • |Attraktive arbejdspladser 
        • MED-ledelse på attraktive arbejdspladser 
          • Syddjurs Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Thisted Kommune 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer 
              • Fællestillidsrepræsentant
              • |Ældrechef
          • |Frederiksberg Hospital 
            • Proces og resultat
            • |Deltagererfaringer
            • |Konsulenten om redskaberne
          • |Kom godt i gang 
            • Eksempler på procesunderstøttende spørgsmål
        • |Hvad er en attraktiv arbejdsplads?
        • |Din opgave som leder 
          • Skab din egen rolle
        • |Redskaber 
          • Overblik 
            • Strategi
            • |Struktur
            • |Processer
            • |Systematik
          • |De 16 redskaber
          • |Sådan kommer du i gang
        • |Erfaringer
      • |Hvis konflikten trapper op
      • |Anerkendelse
      • |De nødvendige samtaler
    • |Organisering af arbejdet 
      • Et sundt tidsmiljø 
        • Et sundt tidsmiljø
        • |Hvad er tidsmiljøer
        • |HK sætter tidsmiljø på dagsordenen
        • |Syv gode råd til bedre tidsmiljø
      • |Team- og projektarbejde 
        • Teamarbejde i skolen
        • |Værktøjer - Teamarbejde
    • |Sygefravær 
      • Ansvar, roller og APV
      • |Ledelse og medindflydelse
      • |Redskaber og rammer 
        • Statistikken
        • |Nærvær og fravær
      • |Trivsel og social kapital
      • |Fire kommuners erfaringer
      • |Mere MOST og mindre fravær
    • |Forandringsprocesser 
      • Hvad er forandringer
      • |Robuste forandringer i praksis 
        • Case: Kompetencekursus i DSB
        • |Case: Robusthed i Gentofte
        • |Case: 'Hesteskoen' på RUC
      • |Seks metoder til inddragelse 
        • Forandringsbalancen
        • |Hesteskoen
        • |Omvendt brainstorming
        • |Turntable
        • |Fire F
        • |Tidslinjen
      • |Roller og ansvar
      • |MED
      • |Gode erfaringer
      • |Værktøjer
      • |Tjekliste
      • |Afholdt konference: Skab robuste forandringer
      • |Læs mere
    • |Når du skal lede dig selv 
      • Arbejde alene 
        • Arbejde på egen hånd 
          • Frihed og faldgruber
          • |Håndtering af stress 
            • Stresslogbog
            • |Udløsere af stress
          • |Faglighed 
            • Dagbogsmetoden
          • |Samarbejdspartnere 
            • Overblik
            • |Eksempel på overblik
          • |Links og litteratur
        • |Arbejde i eget hjem 
          • At have et offentligt hjem
          • |Offentligt familieliv 
            • Isbjerget - en metode
          • |Tavshedspligt
          • |Links og litteratur
        • |Arbejde i andres hjem 
          • Faglighed
          • |Kommunikation
          • |Konflikthåndtering 
            • Få et overblik
            • |Gode råd til konflikter
          • |Øvelse i selvrefleksion
        • |Netværk for alenearbejdere 
          • Betydningen af netværk
          • |Spilleregler
          • |Typer af netværk 
            • Netværk på nettet
            • |Netværk hvor I mødes
            • |Supervisionsnetværk
      • |Arbejde hjemme 
        • Medarbejderen 
          • Er du egnet
          • |Frihed og faldgruber
          • |Fordele og ulemper
          • |Kollegerne og karrieren
          • |Dig og familien
        • |Arbejdspladsen 
          • Organisationen
          • |Egnede opgaver 
            • Skematisk oversigt
          • |Behov og ønsker
          • |Egnede medarbejdere
          • |Fordele og ulemper
        • |Hjemmearbejdspladsen 
          • Indretning og udstyr
          • |Datasikkerhed
          • |Familiens brug af udstyret
          • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Arbejdsmiljø i hjemmet
        • |Økonomi og skat 
          • Omkostninger
          • |Skatteforhold
          • |Forsikringsforhold
        • |Før I går i gang 
          • En klar aftale
          • |Medarbejderens tjekliste
          • |Ledelsens tjekliste
        • |Videre på nettet 
          • Andres erfaringer
          • |Økonomi skat og aftaler
          • |Hjemmearbejdspladsen
      • |Arbejde på farten 
        • Bilen som arbejdsplads 
          • Specielt om sædet
          • |Plads til pc’en
        • |Stress og trafik 
          • Hold kroppen i gang
          • |Planlæg din arbejdsdag
        • |At arbejde alene
        • |I tog og hoteller
        • |Regler, ansvar og APV
    • |Konference: Mål med mening 
      • Program
    • |Værktøjer - Ledelse & Organisering
  • |Byggeri & Indretning 
    • Byggeprocessen: Roller & ansvar 
      • Byggeriets faser
      • |APV i de nye lokaler
    • |Indretning af kontorer 
      • Det rigtige udstyr 
        • Skærmen
        • |Musen og tastaturet
        • |Bordet og stolen
        • |Briller
        • |Den bærbare
      • |Teknologi med omtanke
      • |Godt arbejdslys
    • |Åbne kontorer 
      • Åbne kontormiljøer
      • |Videndeling og innovation 
        • Vi skal motiveres
        • |Lav en træningsbane
        • |Videndeling med venner 
          • Vi deler ikke med alle
        • |Leder vil ikke isoleres
        • |Skattehus deler viden
      • |Storrumskultur 
        • Hvad er "rigtigt" arbejde? 
          • Sådan kan I gøre
          • |Case: Advokatkontoret
          • |Case: IT-firmaet
          • |Case: Mediehuset
        • |Fælles kultur
        • |Adfærdsregler 
          • Fortællinger
          • |Mobillarm koster
          • |Tre tilgange
        • |Scenen er din
        • |De unge 
          • Job giver livet mening
      • |Indretning 
        • Nej til ens storrum
        • |Standardløsninger :-(
        • |Farvel til fast plads
        • |Fleksible pladser
        • |Storrum holder
        • |Hule under træerne
        • |Kontor af papkasser
        • |Klimakontrol i kontorstolen
        • |Sparede m2
        • |Rum til mennesker
        • |Ud med møblerne
      • |Teamarbejde 
        • Alle pladser er ens 
          • Videoklip
        • |Tryghed i små enheder
        • |Teams i callcentre
        • |Teamets territorium
        • |Team for åbne døre 
          • Video
      • |Akustik og forstyrrelse 
        • Forstyrrelse og stress 
          • Forebyg støjklager
          • |Vi vænner os ikke til det
          • |Større krav til hjernen
          • |Social intelligens
          • |Storrum og stress
        • |God akustik 
          • AT valgte tæpper
          • |Byggeprocessen
          • |Gåtur i kontorlyd
          • |HK advarer mod tæpper
          • |Plissegardiner
        • |Trafikanalyse
      • |Procesledelse 
        • Drejebog for kommunikation
        • |Sæt ild på platformen
        • |Få den enkelte med
        • |Ansvar og trivsel
        • |Manden på ølkassen
      • |Samarbejdsteknologi 
        • Skat flytter opgaver 
          • Videoklip fra SKAT
        • |Videomøder hos Tryg
        • |Giv unge lov
        • |Videokonferencer hos KMD
        • |Den virtuelle stat
      • |Inspirationsmøder: Trivsel i kontaktcentre 
        • Program
        • |Tilmelding
      • |Love og regler
      • |Værktøjer - Åbne kontorer
    • |Byggeri af daginstitutioner 
      • Rum og materialer
      • |Lys og luft
      • |Støj
      • |Inventar
      • |De ansattes rum
      • |Skovbørnehaver
    • |Byggeri af plejeboliger 
      • Ny teknologi på plejehjem 
        • Plejehjem med ny teknologi
        • |Udvikler i samarbejde
        • |Skørt og skævt hus med plads til teknologi
        • |Forsøgsbolig giver ejerskab
        • |Meningsfyldt teknologi 
          • Ærtebjerghaven har gavn af teknologien
        • |Læs mere
      • |Plakat til medarbejderne
      • |Tre tips
    • |Skolebyggeri 
      • Når klokken ringer
      • |Netværk
    • |Sygehusbyggeri 
      • Den gode proces 
        • Styr på rollerne 
          • Du skal inddrages
          • |Kursus i inddragelse
          • |Forberedelse
          • |Hjælp fra eksperter
        • |Godt begyndt
        • |Metoder og værktøjer
      • |De gode løsninger 
        • Sengestuer 
          • Badstørrelse til diskussion
        • |Andre rum 
          • Teamkontorer
          • |Sterildepotet
          • |Operationsstuen
          • |Tryghed på skadestuen
          • |Undersøgelsesrum
        • |Serviceafdelinger 
          • Sengevasker
          • |Hjælpemiddelværksted
        • |Løsninger på tværs 
          • Menneskeligt miljø
          • |Masser af dagslys
          • |Teknologi overtager opgaver
      • |Regler og vejledninger
    • |Det gode køkken i institutioner 
      • Når børn er med i køkkenet
    • |Værktøjer - Byggeri & Indretning
  • |Arbejdsmiljøarbejdet 
    • APV - Arbejdspladsvurdering 
      • APV som metode 
        • Kom i gang! - Idékatalog
        • |Behøver ikke at opfinde den dybe tallerken
        • |APV-metoder
      • |Krav til APV på arbejdspladsen
      • |Processen er afgørende 
        • Start med den kendte viden
        • |Fokus på opfølgning
      • |Sygefravær og APV
      • |Leder-APV
      • |APV i private hjem 
        • APV-tjekliste til forflytning
      • |Spørgsmål om APV
      • |Værktøjer - APV
    • |Arbejdsulykker 
      • Forebyg fald- og snubleulykker 
        • Gode råd
        • |Hospitaler 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: Leder efter risici
        • |Daginstitutioner 
          • Fald ikke på halen - Kampagnemateriale
          • |Case: God indretning forebygger
          • |Gode råd: På legepladsen
        • |Hjemmeplejen
        • |Døgntilbud 
          • Kampagnemateriale
        • |Undervisning
        • |Kontor
        • |Plejecentre
        • |Ude af huset 
          • Til festen.. 
            • Gode råd om sikker fest
            • |Regler og ansvar
          • |På cykel.. 
            • Case: Kursus i elcykel
            • |Fem gode råd
            • |Cykelhjelm er værnemiddel
            • |Cyklens udstyr
          • |Undgå glatføreulykker 
            • Gode råd om glatføre
            • |Sikker snerydning
            • |Kør bil når du kører bil
            • |Hvem skal rydde sne?
            • |Case: Medarbejderne står fast
      • |Andre typer ulykker 
        • Forflytningsskader
        • |Stik- og skæreskader
        • |Vold og trusler
      • |Generel forebyggelse 
        • Arbejdsmiljøorganisationens rolle
        • |Godt lys forebygger 
          • Døgnrytmelys
          • |Case: Mere lys og mindre tvang
          • |Love og regler
        • |På udflugt.. 
          • Gode råd om udflugter
          • |Styr på toiletforholdene
          • |I orden at sige fra
          • |Tager bevidstheden med på tur
          • |Pas godt på frivillige
          • |Undgå ulykker på udflugten
        • |Pas på de unge og nye 
          • Fem gode råd
          • |Case: Ingen Tarzan her
        • |Forbyggelse i din branche
      • |Analyse af ulykker 
        • Kom bag om ulykken
        • |Statistik af analyser
        • |Case: Analyse målretter indsatsen
        • |Eksempel på en analyse
        • |Værktøjer til analyse
      • |Anmeldelse af arbejdsulykker 
        • Gør det nu - anmeld arbejdsulykker
      • |Gode netadresser 
        • Arbejdstilsynet
        • |EASY
        • |Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
        • |Værktøjer og viden fra BFA
        • |Vold som udtryksform
        • |Andre
      • |Værktøjer - Ulykker & risikoanalyse
    • |Arbejdsmiljøorganisationen 
      • AMOs opgaver 
        • Årlig drøftelse
      • |Samarbejdet i AMO 
        • 10 gode råd
      • |Optimer jeres samarbejde
      • |Arbejdsmiljørepræsentantens rolle og opgaver
      • |Sæt spot på arbejdsmiljøet
      • |MEDvirk: Kom i mål 
        • Nå i mål med jeres indsats
      • |Arbejdsmiljøuddannelsen
      • |Overblik: Arbejdsmiljøsystemet
      • |Love og regler
    • |Metoder i arbejdsmiljøarbejdet 
      • Trivselsmålinger 
        • Trivsel er en konstant opgave
        • |En mærkbar forandring
        • |Spørgsmål skal give mening
        • |Central støtte giver lokal opbakning
        • |Det motiverer at vide
      • |Værdsættende samtale 
        • VS i praksis
    • |Når Arbejdstilsynet kommer... 
      • Forberedelse
      • |Under besøget
      • |Opfølgning
      • |Arbejdstilsynets reaktioner
      • |Case: AT hjalp os videre
    • |Forebyggelse og fastholdelse 
      • Seniorpakken
      • |Lærere
      • |Case: Sporskiftepakken
    • |Startpakker til nye arbejdsgivere
    • |Undervisningsmiljøvurdering
    • |Undervisning i arbejdsmiljø 
      • SOSU-skoler 
        • Materiale 
          • Introduktion 
            • Hvorfor Arbejdsmiljø
          • |Emneopdelt index
          • |Fagopdelt index
          • |Materialeliste
        • |Netværk 
          • Ambassadørnetværket
          • |Netværksmøder
          • |Idéer til undervisning
      • |Erhvervsskoleområdet
    • |Arbejdsmiljøprisen 2018
    • |Sammen om mental sundhed
    • |Værktøjer - Arbejdsmiljøarbejdet
  • |Din arbejdsplads 
    • Daginstitution 
      • Materialer målrettet daginstitutioner
      • |Koordineret indsats 2018: Dag- og fritidstilbud
    • |Kontor 
      • Materialer målrettet kontor
    • |Undervisning 
      • Materialer målrettet undervisning
      • |Koordineret indsats 2018
    • |Sygehus 
      • Koordineret indsats 2018
      • |Billeddiagnostik 
        • Fra sygehus til kontor 
          • Krav til skærmen
          • |Lysforhold
          • |Pas på kroppen
          • |Storrum
          • |Distancearbejde
        • |Indkøb og indretning 
          • Indretning 
            • Fokuspunkter
            • |Indflydelse
          • |Indkøb 
            • Indkøbsprocessen
            • |Udbudsregler
            • |Indkøbere
        • |Gener fra udstyr 
          • Træk
          • |Støj
          • |Statisk elektricitet
        • |Forflytning
        • |Stråling 
          • Magnetfelter
          • |Strålingsfare
        • |Trivsel og stress
        • |Stikskader
        • |Farlige stoffer
      • |Materialer målrettet sygehuse
    • |Privat praksis 
      • Lægepraksis 
        • APV og systematik 
          • Arbejdspladsvurdering
          • |Ansvar og inddragelse
          • |Planer og udvikling
        • |Ergonomi og indeklima 
          • Patientbehandling
          • |Håndtering af prøver
          • |Skærm og skranke
        • |Farlige stoffer, smitte og vådt arbejde 
          • Farlige stoffer
          • |Smitte og stikskader
          • |Vådt arbejde
        • |Psykisk arbejdsmiljø 
          • Stress
          • |Mobning
          • |Vold og trusler
          • |Ledelse og samarbejde
          • |Kompetenceudvikling
      • |Materialer målrettet privat praksis
    • |Forskning 
      • Materialer målrettet forskning
      • |Arbejdsmiljø i laboratorier
    • |Døgntilbud 
      • Materialer målrettet døgntilbud
      • |Koordineret indsats 2018
    • |Ældrepleje 
      • Materialer målrettet ældrepleje
    • Min Side
    • Kontakt
    • Om os
    • Publikationer
    • Nyhedsbreve

Min side

  • BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø
    • Deltagende organisationer
    • Referater fra rådsmøder
    • BFA Online
    • De tre tidligere BrancheArbejdsmiljøRåd (3BAR)
      • BAR Social & Sundhed
      • BAR Finans/Offentlig Kontor & Administration
      • BAR Undervisning & Forskning
    • Arbejdsmiljøsekretariatet
    • Oversigt - hjemmesider
  • Mød os på de sociale medier!
  • Publikationer
  • Presse
  • Kontakt
  • Forside »
  • BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø »
  • De tre tidligere BrancheArbejdsmiljøRåd (3BAR) »
  • BAR Social & Sundhed
SOSU
Gem side ved at oprette dig som bruger her

BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundhed

BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundhed er blevet nedlagt, og er nu en del af BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration - BFA.

BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundheds arbejde har primært været målrettet sygehuse, daginstitutioner, døgninstitutioner, plejehjem, hjemmeplejen, fysioterapien og læge-, dyrlæge- og tandlægeklinikker.

I alt ca. 450.000 mennesker har gennem deres organisationer været tilknyttet det tidligere BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundhed.

- Læs mere om BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration eller kontakt Arbejdsmiljøsekretariatet som varetager den daglige drift.

I det tidligere BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundhed deltog repræsentanter for KL, Danske Regioner, AC, Kost & Ernæringsforbundet, Dansk Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, BUPL, FOA - Fag og Arbejde, Socialpædagogerne, 3F og de øvrige sundhedsorganisationer i FTF. 


Årsberetninger

Årsrapport 2015

Årsrapport 2013-2014

Årsrapport 2012-2013

Årsberetning 2011

Årsberetning 2010

Årsberetning 2009

Årsberetning 2008

Årsberetning 2007

 - Se også Aktivitetsplan for det tidligere BrancheArbejdsmiljøRådet Social & Sundhed 2016-2017


Referater fra rådsmøder Social & Sundhed

2016 

Møde den 3. marts 2016
Møde den 23. juni 2016

2015

Møde den 17. marts 2015
Møde den 26. maj 2015
Møde den 20. oktober 2015

2014

Møde den 27. marts 2014
Møde den 24. juni 2014
Møde den 9. oktober 2014

2013

Møde den 21. marts 2013
Møde den 18. juni 2013
Møde den 22. oktober 2013

2012

Møde den 26. januar 2012
Møde den 27. marts 2012
Møde den 24 maj 2012
Møde den 27. september 2012

2011

Møde den 10. oktober 2011
Møde den 7. juni 2011
Møde den 28. marts 2011

2006-2010

Referat SOSU Raadsmoeder 2006-2010

2000-2005

Referat SOSU Raadsmoeder 2000-2005

Senest revideret den 28. april 2017
Ansvarlig for siden: Lise Keller

Tilmelding Nyhedsbreve

* indicates required
  • Forside »
  • BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø »
  • De tre tidligere BrancheArbejdsmiljøRåd (3BAR) »
  • BAR Social & Sundhed

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk