Ny teknologi påvirker vores måde at arbejde på og spiller ind i de faglige pleje- og omsorgsopgaver. En robotstøvsuger giver ekstra tid til at tale med borgerne, men det er ikke sikkert, at den gør rent i hjørnerne, og hvad så? Det er bare et lille eksempel på et dilemma mellem kerneopgave, økonomi og arbejdsmiljø. I kan være med til at styrke arbejdsmiljøet, når I tager ny teknologi i brug – og dermed imødekomme nogle dilemmaer. Det kræver, at I tænker arbejdsmiljøet ind i alle processer, når der er en ide fremme om at indføre teknologi og hjælpemidler på jeres arbejdsplads. Podcastserien tager udgangspunkt i BFA`s værktøj `Husk arbejdsmiljøet, når I tager teknologi i brug’.
- Episode 1: Ny teknologi påvirker dit arbejdsmiljø
Januar: Ny teknologi påvirker dit arbejdsmiljø. Hvad forstås ved velfærdsteknologi – og hvordan og hvorfor påvirker det arbejdsmiljøet?
- Episode 2: Værktøjet "Når arbejdspladsen indfører ny teknologi" og hvordan det bruges
Februar: Hvilke faser skal man overveje – og igennem – når man indfører velfærdsteknologi? En forklaring omkring de seks faser i værktøjet, der er vigtige at komme igennem, når der indføres velfærdsteknologi.
- Episode 3: Ledelsens aktive rolle – og inddragelse
Marts: Her hører vi historien om inddragelse af MED og arbejdsmiljøudvalg i tilrettelæggelse af flytning af og indretning af Måltid og ernæringsafdelingen på Ålborgs nye Universitetshospital. Leder for afdelingen Eddi Hvid og hans kollega Anni Simonsen giver deres erfaringer med den store mundfuld, det er at få alle og alle forhold i arbejdsmiljøet med, når en stor teknisk og digital afdeling flyttes. - Episode 4 - Det allerførste man skal tænke på er at få medarbejderne med - hele vejen fra idé til drift
April: Hvordan ser indførsel af ny velfærdsteknologi ud i et medarbejderperspektiv? Det kan kræve omstilling af rutiner, oplæring eller træning, når ny teknologi indføres på arbejdspladsen. Følg med her, når medarbejdere og ledere fra Bostedet Vangeleddet i Greve giver deres succesrige erfaringer videre med at tage teknologi i brug.
- Episode 5
Maj: Hvordan håndterer man risikovurderinger – og sikrer den rette vidensdeling? En praktisk gennemgang af de procedurer, som skal til, for at man kan risikovurdere ny teknologi, som indføres på arbejdspladsen. Hvilke regler er der på området, hvordan påvirker det APV mv, og hvordan får man lavet en kvalificeret vurdering af arbejdsmiljøpåvirkningen.
- Episode 6
Juni: Hvordan gik det – konkret – med at indføre en teknologi? Erfaringer og gode råd. - En reportage – hvor vi alene fokuserer på at samle op på erfaringer, justeringer og gode råd, som processen har/kan kaste af sig.
- Episode 7
August: Hvordan går man – i praksis – i gang med at anvende værktøjet? En gennemgang af indholdet i værktøjet. En præsentation af de elementer, tjeklister og ressourcer, som gøres tilgængelige gennem værktøjet – samt en beskrivelse af den tilgang, der ligger bag værktøjet.
- Episode 8
September: Sammenbinding mellem værktøjet og de praktiske erfaringer på arbejdspladserne. Et tilbageblik på de besøgte arbejdspladser i serien og decentrale interviews.
Følg podcasten
Vil du have alle episoder af podcasten automatisk? Klik på ikonerne for at vælge, hvor du vil følge podcasten.
|
|