Byggeri og arbejdsmiljø
Principperne er de samme, om man bygger en skole eller en daginstitution: Arbejdsmiljøet (herunder støj og akustik), skal tænkes ind fra starten, lærere, elever og andre brugere skal drages ind, og man skal i det hele taget planlægge en god byggeproces.
- Afsnittet Godt Skolebyggeri rummer afsnit om godt arbejdsmiljø i skolen, om den gode byggeproces, særligt om nybyggeri og renoveringer, samt en stor samling af cases og eksempler inden for mange temaer.
Artikler og cases fra Indeklimaportalen.dk
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (tidligere BAR SoSu og BAR U&F) gennemførte i 2009 og 2010 en storstilet landsdækkende indsats mod støj. Her er en række artikler, som blev skrevet i den anledning:
- Ergonomiske tiltag gav mindre støj
Kolding Kommune gennemførte en indsats som handlede om ergonomi. Det viste sig, at der var en overraskende sammenhæng mellem ergonomi og støj, og at et godt ergonomisk arbejdsmiljø, også har støjreducerende effekt. - 8 samspilstemaer i Børnehuset Søholm
Børnehuset Søholm i Tårs i Hjørring Kommune har planlagt og tilrettelagt det daglige pædagogiske arbejde efter 8 overordnede samspilstemaer. Det betyder, at der ikke er høje stemmer... - SFO'en i Vindinge har haft fokus på støjen i mange år
SFO Vindinge har deltaget i Roskilde Kommunes støjvogterprojekt "Ørenlyd" og gjort meget for at få bugt med støjen. Centerleder ved SFO Vindinge Anette Mette Oxe fortæller om erfaringerne. - Fysiske støjkilder i Krøyerhaven
Man kan nå langt med at dæmpe støjen med simple midler. Det viser en grundig gennemgang af en ganske almindelig integreret institution i Holstebro, hvor akustisk ekspert kommer med gode råd til simple forandringer. - God akustik i klassen kan mærkes
Skolestøj: Lærere bliver mindre forstyrret i klasselokaler med kort efterklangstid end i lokaler med lang efterklangstid, men de får ikke målbart mere stress af støj.