
Konflikter på arbejdspladsen
Konflikter er en uundgåelig del af det at arbejde sammen og er ikke nødvendigvis noget negativt.
Konflikter kan fx bunde i reelle faglige uenigheder og kan dermed også skabe ny udvikling og ruske op i indgroede vaner. Det forudsætter, at arbejdspladsen har en kultur, der er god til at håndtere og løse konflikter.
Forebyg og løs konflikter
- Fakta om konflikter: De fleste konflikter på arbejdspladser falder inden for én af fire typer: Konflikter om metoder, konflikter om ressourcer, konflikter om værdier og personlige konflikter.
- Sådan opstår konflikter: Læs om de fire grundtyper af konflikter og om hvordan de kan forstås og håndteres med konflikttrappen og konfliktskyhedstrappen.
- Forbyg konflikter ved at få styr på rammerne, ved at holde det private og det faglige adskilt og ved at lederen er et godt eksempel.
- Løs konflikter: Få redskaber og rutiner til at udvikle de personlige konfliktmønstre og have fokus på optrappende og nedtrappende sprog og på de sociale færdigheder.
- Konflikter i skolen har deres egen dynamik, som er belyst i værktøjet 'Forebyg vold og konflikter'.
- Hvis konflikten trapper op er et særligt værktøj til ledere med personaleansvar.