Bilen som arbejdsplads

Du skal kræve det samme af bilen, som du ville kræve af en fast arbejdsplads: At den er indrettet, så arbejdet kan udføres let og ubesværet, og så belastningen er mindst mulig.

På kontoret er hæve/sænkeborde, refleksfri skærme og ergonomiske stole en selvfølge. På samme måde bør din bil indrettes, så den giver dig de bedst mulige rammer om dit daglige arbejde.

 

De almindeligste problemer

  • Bag rattet sidder du i en fastlåst stilling, og du bruger kun en lille del af kroppens muskler. Det kan give belastninger i ryg, lænd, skuldre, nakke og arme, som kan føre til hovedpine og rygsmerter.
  • Belastningen bliver værre, hvis sædet, rattets højde, afstanden til pedaler og instrumenter osv. ikke passer til din krop.
  • Også træk, hård affjedring og et højt støjniveau øger belastningen på din krop og psyke.
  • Det er hårdt for kroppen, hvis du skal ind og ud af bilen mange gange i løbet af dagen. Især hvis sædet er meget lavt.

Læg vægt på trivsel

Uanset om bilen er din egen eller arbejdsgiverens, bør du overveje, hvordan du får den bedst mulige arbejdsplads.

Du får den bedste trivsel og arbejdsmiljø, hvis du prioriterer lavt støjniveau, komfortabel affjedring, et ergonomisk specialsæde, fartpilot, navigationsanlæg og aircondition.

Køb ikke for billigt...

I nogle virksomheder lægger man vægt på prisen, når man køber firma- og  tjenestebiler. Men det er vigtigt, at bilen opfylder kravene til et godt arbejdsmiljø. Ellers kan en kortsigtet besparelse blive mere end ’spist op’ af øget sygefravær. Hvis bilen er din egen, er det på samme måde værd for dig at investere i et godt arbejdsmiljø bag rattet.

 

Et specialsæde er en god investering

Bilens førersæde er designet efter en gennemsnitskrop, som kan være helt anderledes end din. Derfor kan du i mange tilfælde få stor glæde af et ’skræddersyet’ sæde. Især hvis du har problemer med hovedpine eller smerter i ryg og lænd.

Krav til et godt sæde

  • Sædet skal hverken være for lille eller for stort. Der bør være ca. en håndbreddes afstand fra sædets forkant til knæhasen.
  • Du skal kunne justere både lændestøtte, sædehøjde og sædets vinkel, så du kan variere din siddestilling.
  • Nakkestøtten skal være 7 cm over øjenhøjde og maks. 3 cm fra baghovedet. Nakkestøtte og sæde skal helst være én konstruktion.
  • Sædet skal have indbygget varme og være betrukket med et materiale, der absorberer sveden.

Fordele ved et specialsæde

  • Specialsæder findes i mange typer og udformninger, så du kan finde ét, der passer præcis til din krops proportioner og behov.
  • Sædet giver bedre støtte, blodomløb og komfort.
  • Det kan monteres på særlige glideskinner, så du kan skubbe sædet længere tilbage. Det giver plads, hvis du vil arbejde med en bærbar pc.
  • Hvis du skal ind og ud af bilen mange gange i løbet af dagen, kan sædet monteres på en drejekonsol.
  • Hvis bilen bruges af flere forskellige kolleger, kan et specialsæde med mange indstillingsmuligheder sikre, at I alle får en god kørestilling.

 

Plads til tablet eller pc’en i bilen

Computerarbejde i bilen er aldrig optimalt. Hvis du er nødt til at arbejde med din bærbare computer eller tablet i bilen, er det derfor vigtigt, at bilen er indrettet bedst muligt til arbejdet.

Sædet

Du skal kunne skyde sædet så langt tilbage, at du kan sidde ordentligt med tablet/pc’en. Hvis det kniber, kan du i de fleste biler få monteret en specialskinne, så førersædet kan skubbes ekstra langt tilbage.

Arbejdshøjde

Maskinen skal være i en god højde – helst så øverste tekstlinie er ca. 10 cm under øjenhøjde. Du kan placere tablet/pc’en oven på en mappe, du har i skødet. Du kan også få et lille arbejdsbord, der kan ’hænges’ på rattet i den rigtige højde – evt. kombineret med et løst tastatur.

Hjælpemidler

Brug en konceptholder på en fleksibel arm, hvis du skal arbejde med løse papirer. Få monteret en ekstra lampe, hvis du arbejder ved pc’en efter solnedgang. Hold styr på kabler og diverse kontorudstyr, så du kan finde tingene og så det ikke roder i bilen.

Stræk ud

Husk at edb-arbejde i bilen sker i en mere fastlåst og belastende arbejdsstilling end på kontoret. Når du er færdig, bør du derfor stige ude af bilen, strække ud og få gang i musklerne, inden du kører videre.


Senest revideret den 24. april 2020