Del: - -

Spot hinandens styrker på jobbet med denne simple øvelse

Bliv mere bevidste om, hvilke kompetencer I har i kollegagruppen, og få et bedre samarbejde ved hjælp af en simpel 10-minutters øvelse. Læs, hvordan I gør her.

 

Hovedpointer på denne side

 

Støt kollegerne i at løse opgaverne

Øvelsen tager ca. 10 minutter og kan f.eks. laves som afslutning på arbejdsdagen, ved et overlap eller til et teammøde.

Overordnet går øvelsen ud på at give din kollega en tilbagemelding på, hvilke styrker, du hører, at denne trækker på i en konkret situation. Det gør din kollega mere bevidst om, hvilke kompetencer hun har benyttet, så hun lettere kan håndtere en lignende situation. Samtidig skærper du din egen bevidsthed om forskellige gode måder, opgaven kan løses på.

Her får du et kort eksempel på ’styrkespotning’

For at give et eksempel på, hvordan man spotter hinandens styrker, kan vi tage udgangspunkt i kollegerne Kim og Betina:

Betina fortæller en historie fra hendes arbejdsdag, som er gået godt. F.eks. en historie om, hvordan hun har hjulpet en udadreagerende borger i ro. Imens noterer Kim på en post-it, hvilke konkrete kompetencer som han kan høre, at Betina trækker på i den konkrete situation. F.eks. ’rolig tale’ og ’forberede borgeren på, hvad der skal ske’.

Efterfølgende giver han Betina én post-it ad gangen med ’en styrke’ og fortæller, hvad han har tænkt. Bagefter er det Kims tur til at fortælle sin historie og få spottet sine styrker.

Forbered jer på øvelsen

Inden I går i gang med at spotte hinandens styrker, skal I gøre følgende:
• Find sammen to og to.
• Hav en kuglepen og en post it-blok eller et stykke papir klar.
• Det kan også være en fordel, at I hver især har gjort jer tanker om, hvilken historie fra jeres arbejdsdag I gerne vil fortælle.

Sådan spotter I hinandens styrker

1. Spørg ind: Person A sidder med post-it-blok og kuglepen og spørger den anden:

- Vil du fortælle om en konkret arbejdssituation, hvor du følte dig kompetent, stærk og hvor du oplevede at gøre et godt stykke arbejde?


2. Fortæl: Person B fortæller i detaljer om sådan en situation i 2 minutter.


3. Lyt, spørg og skriv ned: Person A lytter og spotter styrker i fortællingen. Styrkerne skriver hun ned på en post-it, én styrke pr. seddel. En styrke kan være ”overblik”, ”lytter”, ”planlagde”, ”hånd på arm”, ”talte roligt”. Samtidig spørger personen ind til B’s fortælling.


Vær opmærksom på, at øvelsen ikke handler om at give hinanden komplimenter som ”du er altid så god til at håndtere de pårørende” eller ”du har et godt tag på de vanskelige elever”, men om hvilke helt konkrete styrker man har trukket på i en bestemt situation.


4. Fortæl om styrkerne: Person A overrækker på 3 minutter sedlerne (styrkerne) til person B en ad gangen, mens hun fortæller om hver enkelt styrke. Person B lytter og tager imod de spottede styrker.


5. Skift roller: Ved at bytte rundt på rollerne opnår I gensidighed. I kan både bytte rundt på dagen, så I får tur lige efter hinanden, men I kan også aftale, at det er den enes tur en dag – og den andens tur næste dag.


Du kan læse om redskabet ’Spot hinandens styrker’ i materialet ‘Kollegial sparring i hverdagen’.

Her kan du også finde andre gode redskaber, som kan øge den kollegiale støtte og styrke samarbejdet på arbejdspladsen.


Senest revideret den 1. februar 2024