Del: - -

Viden og kompetencer

Digital chikane er et arbejdsmiljøproblem og er omfattet af arbejdsmiljøloven. Arbejdsgiveren har pligt til at håndtere og forebygge arbejdsrelateret digital chikane på linje med vold og trusler om vold.

(Klik på billedet for at se det i stor udgave)

Arbejdsgiveren har både pligt til at forebygge arbejdsrelateret vold i og uden for arbejdstiden.
Arbejdsgiveren skal sikre, at arbejdet i alle led planlægges og tilrettelægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Ved risiko for arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden skal arbejdsgiveren sikre vejledning af ansatte om hensigtsmæssig håndtering af episoder samt tilløb hertil.

Spørgsmål til dialog i personalegruppen:

  • Hvordan spørger vi ind til digital chikane i vores arbejdspladsvurdering?
  • Hvordan får vi dokumenteret og løbende fulgt op på episoder med digital chikane?
  • Hvordan er vi klædt på til at forebygge og håndtere episoder med digital chikane?
  • Har vi tilstrækkeligt kendskab til brugen af sociale medier og korrekt opsætning af privatlivsindstillinger?
  • Har vi tilstrækkelig uddannelse i digital konfliktnedtrapning?
  • Giver vores dialog anledning til, at vi skal gøre noget? I så fald hvad?

Læs mere om arbejdsgivers pligter ift. arbejdsrelateret vold og trusler om vold hos Arbejdstilsynet.

Læs mere om arbejdsgivers pligter ift. vold uden for arbejdstid hos Arbejdstilsynet.

Find alle faktakortene om digital chikane her.

Faktakortene er udviklet i samarbejde med Arbejdstilsynet.


Senest revideret den 1. december 2020