Kort om besøgsteamet

Besøgsteamet kan hjælpe jer med at sætte forebyggelsen i system. Vi tilbyder udvalgte brancher et forløb, hvor I kan udvikle og afprøve nye veje til at forebygge og håndtere fælles udfordringer i arbejdsmiljøet.

Kort om besøgsteamet
Del: - -

BFA’s ErgonomiLab var en øjenåbner

3 timer for fuld kraft med fokus på et sikkert og sundt ergonomisk arbejdsmiljø. Det var dagsordenen for BFA’s ErgonomiLabs, der er blevet afviklet forskellige steder over hele landet. Også i Roskilde, hvor deltagerne gik derfra med gode refleksioner, inspiration og begejstring.

Arbejdsmiljøkonsulent Trine Billum fra BFA (stående) foran tegningen af smertefiguren, som blev vel modtaget af deltagerne på ErgonomiLab i Roskilde. Siddende th. er pædagog Hanne Sørensen fra den selvejende institution Birkholm i Lille Skensved.

Af Anne-Mette Holm

De vises sten

’Velkommen til BFA’s ErgonomiLab’, stod der på en fin håndtegnet plakat ved indgangen til lokalet i Roskilde, da deltagerne mødte frem til det 3. af i alt 6 ErgonomiLabs arrangeret af BFA’s besøgsteam. Der var lagt op til 3 timers gratis inspiration, dialoger på tværs, fysisk udfoldelse og udveksling af viden. Og deltagerne fik fuld valuta for den tid, de lagde i det.

- Det var en øjenåbner. BFA kom og bankede på og gav mig præcis det, jeg havde brug for, for at jeg kan få bragt budskabet ud i verden på min arbejdsplads. Wow, mand. Det var de vises sten. Det kan vække interessen hos mine kolleger!

Sådan reflekterede en af deltagerne, Hanne Sørensen, efterfølgende. Hun er pædagog på den selvejende institution Birkholm i Lille Skensved. Birkholm er et bosted for voksne med betydelig nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, og dermed var hun en del af kernemålgruppen for rækken af ErgonomiLabs, der er målrettet medarbejdere og ledere ansat i hjemmeplejen og på døgnområdet.

BFA’s ErgonomiLabs

På 6 ErgonomiLabs geografisk fordelt over hele Danmark sætter arbejdsmiljøkonsulenter fra BFA’s besøgsteam fokus på et sikkert og sundt ergonomisk arbejdsmiljø.

Deltagerne får faglig viden, sparring til konkrete udfordringer og gennemgang af udvalgte værktøjer fra BFA til at styrke det ergonomiske arbejdsmiljø. Hvert møde varer 3 timer og tager udgangspunkt i dele af BFA’s 8 handlingspakker om forflytning og BFA’s nyere materialer omkring smerter:

Arrangementerne er særligt målrettet arbejdsmiljørepræsentanter og -koordinatorer, forflytningsvejledere og -koordinatorer, ledere, TR’ere, ressourcepersoner, arbejdsmiljøgrupper og TRIO’er på døgninstitutionsområdet eller i hjemmeplejen.

Hent alle handlingspakkerne her


Hvad betyder god ergonomi for dig?

Deltagerne blev bedt om at reflektere over, hvad god ergonomi betød for dem i deres hverdag, mens de skrev deres pointer ned på gule sedler, der blev samlet på en større poster til sidst til inspiration. En af pointerne kom fra Hanne Sørensen fra bostedet Birkholm, der har 10 beboere med egne lejligheder, der er indrettet forskelligt af beboernes pårørende. Nogle møbler har måske en affektionsværdi, men kan også give ergonomiske udfordringer for personalet i hverdagen:

- Nogle af vores beboere har rigtig mange møbler. Og det er jo deres hjem. Men det er også en arbejdsplads, og det er vigtigt, at vi ikke får en arbejdsskade, hvis vi for eksempel falder ind i en stol, eller vi får skæve arbejdsstillinger, hvis en seng står placeret op imod en væg. Det kan være svært nogle gange at håndhæve reglerne, sagde hun blandt andet.

Brug borgeren som en ressource

Trine Billum, arbejdsmiljøkonsulent i BFA præsenterede materialet ’Brug borgeren som ressource’ med udgangspunkt i gode erfaringer fra et BFA-forløb i Vordingborg Kommunes Center for Socialpædagogik. Her er et bedre samarbejde mellem kommunens forflytningsvejledere og de forskellige afdelinger, boenheder og aktivitetscentre resulteret i et fald i ergonomiske udfordringer i APV’en fra 90 % til kun 20 % på et år.

Læs artiklen om den ergonomiske indsats i Vordingborg Kommune

Det fik den erfarne forflytningsvejleder Jeanine Lionett fra Solrød Kommune til at kommentere:

- Det er godt at bruge borgerne som en ressource og lade dem være aktivt deltagende. Borgerne er faktisk rigtig gode til at sige, at nu skal du gøre sådan og sådan, og så gør jeg sådan og sådan. Nogle gange er det bare trygheden fra en hånd på skulderen, der skal til, og så rejser borgerne sig op, fortalte hun.

Hent værktøjet: Brug borgeren som en ressource

Tag ansvar for kroppen

Da deltagerne blev bedt om at tænke over, hvordan de selv tog ansvar for kroppen, når de gik på arbejde, gik snakken livligt omkring bordene. Nogle arbejdspladser havde morgengymnastik på programmet, andre brugte elastikøvelser og i Holbæk Kommune har de uddannet 100 sundhedsambassadører.

- De udgør et netværk til at holde vores sundhedsindsats kørende. Der er lagt op til både elastikøvelser, walk and talk til fokus på forebyggelse af stress med mere. Der vil altså hele tiden være mulighed for at arbejde med sundhed og trivsel - at finde på nye tiltag, som kan forebygge nedslidning, muskel-skeletbesvær og stress. I vores afdeling har vi blandt andet lavet en buddy-ordninger, hvor vi kan holde hinanden op på de mål, vi har sat os. Det er vigtigt, at vi holder fast i, at det er et fælles ansvar – uanset om vi taler sundhed på arbejdspladsen eller arbejdsmiljø generelt , fortalte Rikke Andersen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HR i Holbæk Kommune.

Hent værktøjet: Tag ansvar for kroppen

Tal om smerter – tag handling sammen

Sidste værktøjer på programmet var materialeserien ’Tal om smerter – tag handling sammen’. Serien blev præsenteret af Susanne Nilherd Halle, arbejdsmiljøkonsulent i BFA, som stillede deltagerne en opgave. Her skulle deltagerne blandt andet på gulvet og sætte krydser i en tegnet figur – ’Smertefiguren’. Krydserne skulle placeres på figuren af hver deltager efter, hvor på kroppen man troede, at kollegerne på deres arbejdsplads havde flest smerter. 

Ikke overraskende blev krydserne primært sat på læn/ryg og nakke - samme måde, som BFA’s konsulenter har oplevet før på andre afholdte ErgonomiLabs, og som viden fra forskning viser, at det netop er disse steder på kroppen mange oplever smerter generelt.

Genial smertefigur

Værktøjet ’Smertefiguren’ er et enkelt værktøj, arbejdspladser kan bruge til at tage en dialog om smerter. Det sætter brugerne i gang med at få øje på smerter, og gennem dialogen efterfølgende lave en handleplan.

- Smertefiguren var genial. Jeg har fået noget meget brugbart og håndgribeligt materiale i dag, der uddyber det, jeg ved i forvejen om regler og forflytning. Det, der er blevet serveret i dag, var det, jeg manglede. Det gav mig indsigt i, hvordan jeg kan arbejde videre derhjemme, sagde Hanne Sørensen fra bostedet Birkholm og uddybede:

- Det kan vække interessen hos mine kolleger, for vi har brug for at stå sammen om det. Jeg kan ikke løfte det alene. Alle skal kunne se, at det er godt for alle, for borgerne, for huset og for os, fastslog hun og gik med egne ord meget opløftet fra mødet.

Hent materialerne: Tal om smerter – tag handling sammen

Lav en aftale

Hvis vi skal være langtidsholdbare i vores arbejdsmiljø, nytter det ikke blot at tage et par piller og vente på, at det går over. Vi skal tale om det, forebygge og tage handling sammen, lød det fra Trine Billum, der opfordrede deltagerne til at lave deres egen, konkrete aftale. Og den bold greb Hanne Sørensen, der var til stede sammen med både sin souschef og en kollega. Dagen efter ville de tage det op på det planlagte personalemøde.

- Vi lavede en aftale om, at vi vil have nogle kompetente folk ud til at komme og hjælpe os med at kigge på indretningen i beboernes boliger. Hvis der er nogle ting, der skal flyttes rundt, så er vi bedre rustet til at gå ud og sige det til de pårørende, lød det fortrøstningsfuldt fra hende.

Læs mere om BFA’s besøgsteam

Hent nemme værktøjer, så I kan gå i gang med at styrke jeres arbejdsmiljø

Læs mere om BFA’s kommende arrangementer

 

 


Senest revideret den 30. januar 2024