Træning forebygger smerter

Selvom man bevæger sig på jobbet, er det som regel med lav intensitet, og det er ikke nok til at øge konditionen eller musklernes styrke. Det giver ubalance mellem fysiske arbejdskrav og fysisk arbejdsevne.

Al bevægelse er for ryggen som olie for en motor. Når man bevæger sig, trænger der væske ind i rygsøjlens små dele med vigtige næringsstoffer. Det styrker og opbygger ryggen.

Træn og brug de ømme muskler

Konditionstræning kan mindske muskel- og ledsmerter og halverer desuden risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdomme - og det gælder uanset, om du har fysisk hårdt arbejde eller stillesiddende arbejde. Læs: Konditræning giver dig sundhed og kræfter til arbejdet.

Det er ikke farligt at bruge de muskler, som gør ondt. Tværtimod. Fysisk aktivitet og træning er den bedste kur mod smerter i nakke, skuldre og ryg. Her forklarer overlæge Ole Steen Nielsen, hvorfor du skal bruge de ømme muskler:

Video: Hør arbejdsmediciner Ole Steen Madsen gode råd hvad du kan gøre hvis du har ondt i din nakke eller ryg.

Hvorfor gør det ondt?

Arbejdet i sig selv giver ikke nødvendigvis den kondition og styrke, der skal til for at kunne holde til det. Forskerne taler om, at smerter og nedslidning kan være et tegn på en ubalance mellem fysisk arbejdsevne og fysiske arbejdskrav. Det vil være en fordel at have et overskud af fysisk kapacitet i forhold til de krav, man mødes med. 

Smerter i nakke, skuldre og led kan skyldes hårdt og opslidende arbejde. Det kan du læse mere om i afsnittet om ergonomi på din arbejdsplads.  

Men smerterne kan lige så vel være et resultat af det modsatte - stillesiddende arbejde i fastlåste arbejdsstillinger. Hør prof. Karen Søgaard forklare, hvorfor det egentlig er så belastende at sidde stille fx ved skærmen. Se videoen fra Videncenter for Arbejdsmiljø:


Senest revideret den 7. august 2020